Login lub e-mail Hasło   

Szczerość czy chamstwo?

Szczerość – jedna z cech wygenerowanych przez społeczeństwo, zbliżająca człowieka do nieosiągalnego ideału, wymieniana tak często, że umyka nam definicja tego słowa(...)
Wyświetlenia: 4.385 Zamieszczono 28/03/2011

Szczerość – jedna z cech wygenerowanych przez społeczeństwo, zbliżająca człowieka do nieosiągalnego ideału, wymieniana tak często, że umyka nam definicja tego słowa, więc bezczelnie zacytuję z Wikipedii i ukradnę także przypis z Wikicytatów, żeby dalej nie było żadnych wątpliwości;

Szczerość – wyrażanie tego, co się myśli (czuje) w sposób zgodny z rzeczywistością, oraz postępowanie zgodnie z tym, co się wyraża.

Szczerość – nieukrywanie swych zamiarów, uczuć, pragnień i myśli.

Także ta idealna szczerość łączy w sobie prawdomówność i brak zahamowań w wyrażaniu swego ja, niezależnie od sytuacji. Zabrania milczenia, półprawd... (…) etyki i zwykłej ludzkiej moralności. Niby dlaczego, hm? Bo nikt w definicji nie wspomniał o honorze i względzie na cudze uczucia, wydarzenia. Szczerość wyklucza całe otoczenie, kiedy obiekt pragnący być szczerym nie ma na tyle empatii by poddać się nurtowi otaczających go spraw. Smutne, ale zdarza się nazbyt często.

Poczet szczerych przyjaciół powie Ci, że nie wyglądasz najlepiej w nowym t-shircie swego ulubionego zespołu, pragnąc wykrzyczeć, że mają ochotę rzygać, patrząc na Ciebie. Taka hipokryzja w doborze słów nie przekreśla szczerości, bo przecież zależy im na Tobie, pragną Twego szczęścia i nie chcą sprawić Ci przykrości. To dobre podejście. Jednak, co się dzieje, gdy ktoś jest na tyle – tutaj drugie słowo odcinka – chamski by wyrazić swe odczucia w sposób najbardziej naturalny i bezpretensjonalny, jaki w tym ułamku sekundy przyjdzie mu do głowy? Wtedy sprawa znacznie się komplikuje. Przecież to niedorzeczne, niemoralne i grubiańskie zachowanie! Dlaczego? Bo komuś może się zrobić przykro, może stwierdzić, że słowa te to czysta złośliwość, że osoba ta nie darzy go taką sympatią, jak myślał. Przepraszam tych, którzy takie objawy szczerości biorą za przykład artystycznego wyrazu, cóż, są różne zboczenia, moi mili (Tutaj winien być jakiś emotikon, przebiegły uśmiech czy inny `lol`, niestety brakło mi dziś humoru, może dodam go innym razem).

Czy warto mówić, co się czuje i myśli z całą dosadnością? Odpowiedź brzmi: oczywiście, że tak! - Tak chyba odpowiedziałby każdy przeciętny obywatel, oprócz naturalnie fanów doktora Hause'a, którzy pragną być ironiczni i wywoływać skandale, o ile się na to odważą... Czy coś. Jednak w społeczeństwie dochodzi parę „ale” i „jeśli”, które zaprezentuję (gdyż ten artykuł już stracił cały ład i skład, co jest spowodowane zbyt dużą ilością endorfin w organizmie autorki):

a) Kocham Cię.

Ale: chcę się odciąć od Twoich prywatnych spraw; i tak postaram się Ciebie zmienić.

Jeśli: nie będę się wstydzić z Tobą pokazać; sytuacja materialna i społeczna mi na to pozwala; Ty mnie też kochasz.

b) Lubię Cię.

Ale: moi rodzice/znajomi Cię nie akceptują, więc będę przed nimi udawać, że Cię nie znam; nie będę z Tobą spędzać czasu, bo nie jesteś popularny.

Jeśli: posiadasz zespół wyidealizowanych przeze mnie cech; mam pewność, że nasze relacje nikomu nie zaszkodzą.

Przecież tak nie jest! - Krzyczcie tłumy – Przecież to podświadome! - Żachnij się cicho, reszto. Problem w tym, że ludzie najmniej szczerzy są sami ze sobą. Tak, to właśnie napisałam: Robimy z siebie głupszych i bardziej ograniczonych niż w rzeczywistości jesteśmy. Pogodzenie się z własnym „ja” okrzykujemy arogancją, grubiaństwem, a dawanie upustu emocjom i wrażeniom nazywany chamstwem. I tutaj przejdę do wspomnianego (i tym razem Wikisłownik idzie w ruch)...

chamstwo (język polski)

wymowa:

IPA: [ˈxãmstfɔ], AS: [χãmstfo], zjawiska fonetyczne: utr. dźw.• nazal. wymowa ?/i

znaczenia:

rzeczownik, rodzaj nijaki

(1.1) zbiór cech należących do chama; brak kultury

(1.2) daw., pogard. chłopi, lud

odmiana:

przykłady:

(1.1) Nienawidzę chamstwa.

składnia:

kolokacje:

synonimy:

(1.1) nieokrzesanie, ordynarność, grubiaństwo, prostactwo, wulgarność

antonimy:

(1.1) kultura, dobre wychowanie

 

Tym tokiem myślenia dojdziemy do konsensusu, że jest zaprzeczeniem kultury (biednych chłopów zostawię w spokoju, może innym razem skuszę się na opisywanie zmiany ich sytuacji społecznej etapami od średniowiecza po dzień dzisiejszy):

 

kultura (język polski)

wymowa:

wymowa ?/i, IPA: [kulˈtura], AS: [kultura]

znaczenia:

rzeczownik, rodzaj żeński

(1.1) całokształt dorobku danej społeczności lub całej ludzkości

(1.2) umiejętność obcowania z ludźmi

(1.3) (o glebie) zdolność do nabywania sprawności [...]

przykłady:

(1.1) Interesuję się kulturą i historią dawnej Polski.

(1.2) Mój znajomy odznacza się wysoką kulturą podczas rozmowy z innymi.[...]

składnia:

kolokacje:

(1.1) kultura materialna / duchowa / społeczna / polityczna / fizyczna / języka; kultura narodowa / regionalna / ludowa • dobra / wartości kultury; kultura alternatywna

(1.2) kultura osobista [...]

synonimy:

(1.2) obycie, ogłada, savoir-vivre, bon-ton

 

Oczywiście, nie sposób nie zgodzić się z tym, że niektóre słowa są, jak splunięcie w twarz, a czasem i upokorzenie przyjmuje całkiem inny wymiar, potrafiąc zdominować resztę naszego życia, poprzez wywołanie zmian w psychice. Jednak działanie takie nie musi być celowe, a najczęściej nasze żądze i pragnienie (o ile są choć trochę zbliżone do standardów) nie wywołują aż takich turbulencji w otaczającym nas świecie, niezależnie od tego, co sami o tym uważamy (tak, inni mają to w głębokim poważaniu, o to mi chodziło). Nie bądźmy więc przewrażliwieni ani będąc szczerymi, ani czując się urażeni czyimś „chamstwem”.

Odróżnienie szczerości od chamstwa nie jest trudne, przynajmniej dla większości jednostek, których inteligencja plasuje się w ramach określanych jako „średnia”. Pora teraz na moją chwilę szczerości;

Wszystko to dążyło do przedstawienia tylko jednej, jedynej prośby do każdego, kto tu dobrnął bądź w pchany ciekawością, przewinął tekst do tego miejsca:

Bądźcie amoralnymi, zbyt wylewnymi, krzywdzącymi wszystkich łajdakami, bo będzie to lepsze niż okłamywanie ich i zdrowsze niż okłamywanie siebie.

 

Postscriptum:

Przepraszam za formę, ale cierpię na potężne rozproszenie uwagi. To mój pierwszy artykuł tutaj, mam więc nadzieję, że... nie okaże się tak zły, jak myślę, że mógłby się okazać. Na swoją obronę napiszę jeszcze, że ostatnio mało śpię i mało myślę, ale miałam silną potrzebę uzewnętrznienia się, a pisząc to zdanie, nie pamiętam nawet od czego zaczęłam.

Podobne artykuły


17
komentarze: 130 | wyświetlenia: 2541
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 931
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 849
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 834
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 740
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 723
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 595
11
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1643
10
komentarze: 9 | wyświetlenia: 565
10
komentarze: 57 | wyświetlenia: 866
10
komentarze: 97 | wyświetlenia: 474
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Podoba mi się ten chaos w artykule ;) przypomina mi się, mój pierwszy artykuł i przeżycia z nim związane.
Jestem ciekaw jego ostatecznego kształtu jak i dalszych Pani artykułów, niosą ze sobą zapowiedź posmaku siarki i parzącej niczym ogień szczerości .

Obawiam się że rozróżnienie chamstwa od szczerości wymaga inteligencji powyżej przeciętnej europejskiej i amerykańskiej. Na szczęśc

...  wyświetl więcej

  swistak  (www),  29/03/2011

Relacje typu chamstwo i szczerość, zależą kontekstu i intencji, wyrażającego opinię, jak i wrażliwości, tolerancji, także poczucia humoru, ocenianego adresata opinii.

Nie sposób się nie zgodzić, że takie zależności występują. Problem w tym, że są przypadki, w których szczerość jest podobna do zespołu Tourette'a, nie ma złych intencji i nie chodzi o oddziaływanie na drugą osobę, a o czystą, nieskażoną ekspresję.
Nie sposób nie przyznać też, że mój artykuł ma w dużej mierze charakter impresywny albo chciałabym, żeby taki miał. Tutaj można powiedzieć, że się usprawiedliwiam. (;

Dziękuję za odpowiedź, mości Anarchiuszu.
Mam jednak niejasne wrażenie, że Twoja ocena nie jest obiektywna, a Twój komentarz nacechowany ogromnym ładunkiem emocjonalnym... za co mogę tylko podziękować. Również mam nadzieję, że moje pisanie nie umrze śmiercią naturalną w tym właśnie punkcie mojej "kariery".

P.S. I znowu mój kochany internet mnie rozłączył w trakcie pisania.

Wiele zależy od tego, jak reagujemy na krytykę. Jeżeli potraktujemy ją jako atak na naszą osobę, to krytykującego nazwiemy chamem. Jeżeli natomiast potraktujemy ją jako wskazówkę do poprawy czegoś, to krytykującego nazwiemy szczerym. Serdecznie pozdrawiam :)

  Remter,  29/03/2011

Szczerość jedynie popłaca w odpowiedzialności wypowiadanych słów, inaczej może zakończyć się zerwaniem nawet więzi łączących dwie bliskie sobie osoby. Wszystko zależy od intencji wypowiadającego , jaki w tą wypowiedź włoży swoje własne odczucie.. ciepło i miłość pozwalają przyjąć każą szczerą wypowiedź .. pozdrawiam

  nse,  29/03/2011

Kiedyś przeczytałem takie zdanie prawdopodobnie z książki Louise Hay " Jeżeli chcesz komuś zwrócić uwagę , to najpierw upewnij się czy tą osobę odpowiednio kochasz" to było coś w tym sensie dosłownie nie wiem czy pamiętam ....

  Remter,  29/03/2011

I to nie strach przed szczerością to powoduje, tylko rozważne podejście do szczerości wobec innych. Gdyż nie za każdym razem wolno nam się otwierać , sam nasz Mistrz nie mógł wszystkiego powiedzieć do uczni swoich , gdyż by całej Prawdy na swoim obecnym poziomie życia nie znieśli. Dlatego możemy zatrudniać i ćwiczyć w tym temacie własną Intuicje . .. a to co wypowiedziałeś Mariuszku ma głęboki wyr ...  wyświetl więcej

  nse,  29/03/2011

Przede wszystkim umiejętność szczerości wobec samego siebie ...

Szczerość popłaca w każdej sytuacji, przez całe życie... naprawdę nie krępujcie się, bądźcie szczerzy. Zwłaszcza wobec siebie samych. Wiem że to trudne zwłaszcza w tak zakłamanym społeczeństwie jakim jesteśmy my Polacy, ale naprawdę spróbujcie... w końcu nawet Biblia nakazuje szczerość. Brak szczerości w naszym codziennym życiu tworzy wyimaginowane relacje z innymi, Wy tego nie widzicie, wasza pod ...  wyświetl więcej

  nse,  29/03/2011

Jest dużo racji w tym co napisałeś , jednak mam małą uwagę ... , czasem "szczerość" to nie "Szczerość".
Dzieje się tak że ulegamy chwilowemu impulsowi który jest powodowany wzburzeniem lub innym destruktywnym nastrojem ; wtedy szczerą prawdę objawiamy nie po to by oczyścić relacje z zakłamania , ale by dopiec obojętnie komu w celu odreagowania ... i oczyszczenia własnego samopoczucia niszcz ...  wyświetl więcej

Mógłbym w tym miejscu wdać się w dywagacje na temat szczerość a "głupota".. ale nie w tym rzecz.
Rzecz w tym że nasza kultura, historia, religie nauczyły nas okłamywać się wspólnie. Od tysiącleci znajdujemy wymówki by nie być szczerym, każdy z nas jest w stanie przytoczyć przykłady dla których to warto być nie szczerym... problem w tym że nie spróbowaliśmy nigdy stałej, niepohamowanej, bezg ...  wyświetl więcej

  nse,  29/03/2011

"My ludzie jedną rzecz mamy opanowaną do perfekcji, LĘK PRZED NIEZNANYM. Szczerość to coś czego nie znamy więc boimy się jej, i wyobrażamy sobie jej reperkusje, by móc nadać jej kształt sprawić by była mniej straszna.
Szczerość uwalnia, uskrzydla, wzmacnia. Daje uczucie spełnienia, harmonii, władzy i spokoju... a najważniejsze uwalnia moc obliczeniową naszych mózgów która to normalnie zajęt ...  wyświetl więcej

Każdą szczerość można wyrazić kulturalnie,nie raniąc nikogo,a chamstwa nie akceptuję pod żadną postacią.

Można wyrazić kulturalnie, ale czasem szczerość nawet w postaci całkowicie neutralnej i łagodnej ludzie traktują jako przejaw wyrafinowanej złośliwości, wmawiając sobie usilnie, że ludzie, gdy mówią im rzeczy, których nie chcą słyszeć, próbują zburzyć ich mały światek. Och.
I tego właśnie nie lubię. Może nie zaznaczyłam tego właściwie. Nie będę wytykać komuś tu błędu w rozumowaniu, ale ja n ...  wyświetl więcej

  nse,  29/03/2011

Ciekawie się rozwija artykuł który wskazuje na konieczność wyznaczenia granicy między chamstwem , a szczerością ... w której decydującą rolę odgrywa umiejętność podania prawdy z uwzględnieniem indywidualnych cech odbiorcy tej prawdy :)

Nie chodziło mi tak o delikatność przekazu wobec innych, jak o jej brak wobec siebie samego. Poza tym większości ludzi można przypisać cechy utrudniające przekazanie czegokolwiek, takie jak: neurotyczność, hiperwrażliwość, narcyzm. Dochodzą do tego problemy z formą, wynikające choćby z ubogiej leksyki którejkolwiek ze stron.
Naprawdę nie namawiam nikogo, żeby był obelżywy i jeździł po wszys ...  wyświetl więcej

Jeżeli ja,z czystym sumieniem w sposób grzeczny i kulturalny ,aby nikogo nie urazić (a zawsze tak postępuję-z szacunkiem) mówię szczerze i uczciwie do danej osoby,ale ta osoba przyjmuje to jako chamski atak z mojej strony,to wybacz,ale to już jest całkowicie jej problem a nie mój,ja mam w tym momencie czyste sumienie.

Mileno G. wydaje mi się że szczerość w Twoim wydaniu może oznaczać samotność. Człowiek jest stworzeniem społecznym i czasami musi iść na kompromis. Co by było gdyby Adam powiedział, że Ewa podoba mu się bo nie zna innej kobiety? :-)

Gdyby w istocie tak było, już lepsze byłoby życie w rozłące... A może wtedy na religii uczono by, że nie poszli się rozmnażać, tylko szukać wspólnych pasji? Nie mi to osądzać, moja wiedza teologiczna jest na takie dywagacje zbyt mała. (;

Ewa z mieszanymi uczuciami przyjęła by pieszczoty Adama zdając sobie sprawę że jedyną alternatywą jest nudna masturbacja?
(tak jak większość dzisiejszych niewiast)
Przepraszam jeśli uraziłem kogoś swoją szczerością ;) :D

A może właśnie wtedy Ewa zaprzyjaźniłaby się z wężem? Kto w ogóle powiedział, panie Anarchiuszu, że samotność musi się od razu tyczyć sfery cielesnej?
Człowiek tak czy inaczej na pewnym etapie swego życia będzie samotny. Problem leży w tym czy będzie to samotność z wyboru, czy zwykłe osamotnienie wynikające z porzucenia.

Zarówno samotność wiąże się nierozłącznie i niezaprzeczalnie z cielesnością i zaspokajaniem jej potrzeb, jak potrzeby fizjologii z doborem partnera czy jego odbiorem. Możemy oczywiście bawić się w poprawne politycznie rozważania na temat samotności z wyboru czy porzucenia, rozważać emocjonalne potrzeby mistycznej Ewy... ale Bóg zaprogramował nam potrzebę zachowania gatunku, objawiającego się (dla ...  wyświetl więcej

Zgadzam się z Tobą Anarchiuszu Co do nieuchronności popędów cielesnych w każdej postaci. Można z nimi walczyć mniej lub bardziej udanie lub się nim poddać, ale nie można z nimi wygrać bezboleśnie.
Mileno nie chodziło mi o wchodzenie w teologię, a raczej o obrazowe pokazanie, że życie "jest wynikiem" i "polega na" kompromisie. Czy szczerość jest wartością wyższą od przyjaźni, miłości etc. ? ...  wyświetl więcej

Nie byłabym w stanie zbudować czegokolwiek stałego na klepaniu ludziach po głowach i mówieniu, że będzie dobrze, bo są idealni i nie popełniają błędów. Może to mój błąd (mea maxima culpa!) i to by wyjaśniło rzadkość występowania u mnie bliskich relacji, w zamian za niesamowitą głębię, trwałość i brak niedomówień w jakichkolwiek kwestiach, jeśli już takie zaistnieją.
Nie każę nikomu być mną ...  wyświetl więcej

Po co popadać w takie skrajności? Nie ma tak, że albo jest mróz albo upał, spójrz jaka jest dzisiaj pogoda ;-)

Wierzysz, że półprawda jest równie dobra, co prawda? Ja rozumiem, że nie istnieje prawda obiektywna i jednoznaczna w każdej sytuacji, ale relacje międzyludzkie to nie pogoda, tak mimo wszystko.
Jednak przyznaję, dzisiejsze słońce pieści moją białą skórę. (;
P.S. Muszę naprawdę niezrozumiale ostatnio pisać.

Prawda obiektywna musi istnieć, bo inaczej nasza dyskusja w ogóle nie ma sensu. Pytanie tylko czy mamy urzeczywistniać ją czy do niej dążyć? Urzeczywistnienie prawdy absolutnej jest niemożliwe z wielu powodów, ja akcentuje ten odnoszący się do kontaktów międzyludzkich. Gdyby wszyscy ludzie mówili prawdę, to nie powstałaby żadna cywilizacja. A wracając do alegorii raju, pomyśl gdzie byśmy byli gdyby Bóg uwierzył w kłamstwo Adama i nie wnikał czy złamał on jedyne przykazanie :-)

Po przeczytaniu Pana komentarza, zastanawiam się czy ktoś przez przypadek nie dopisał mi jedynki z przodu wyniku w testach na inteligencję ... bo nie ogarniam sensu wypowiedzi, zwłaszcza wiary Boga w kłamstwo Adama, jako przykładu dobroczynności nieszczerości..

ozumiem że kłamstwo nie może istnieć bez Języka, a bez języka nie było by znanej nam dziś cywilizacji... ale czy nie powstała by ż

...  wyświetl więcej

Nie mówmy sobie na per pan, jestem Łukasz :-)
"Wtedy niewiasta spostrzegła, że drzewo to ma owoce dobre do jedzenia, że jest ono rozkoszą dla oczu i że owoce tego drzewa nadają się do zdobycia wiedzy. Zerwała zatem z niego owoc, skosztowała i dała swemu mężowi, który był z nią: a on zjadł. A wtedy otworzyły się im obojgu oczy i poznali, że są nadzy; spletli więc gałązki figowe i zrobili sob ...  wyświetl więcej

Piszesz, że bez języka nie powstałaby cywilizacja, więc mrówki nie są dobrym przykładem, bo ani nie posługują się językiem, ani nie stworzyły cywilizacji. Zwierzęta zgromadzone w dużych skupiskach działają na zasadzie instynktu, nie mają wolnej woli, nie myślą, nie zastanawiają się po co robią to co robią. Przypominają maszynki zaprogramowane na jeden cel: przetrwanie. Ja obserwuje częściej pszczoły. Powiedz, co robia pszczoły w d ługie zimowe noce? Czy rozmyślają, czy marzą?

Zgadzam się, że bezgraniczna szczerość można zauważyć u małych dzieci, ale one przecież nie tworzą społeczeństwa, one uczą się jak w nim żyć. A poza tym... zauważ, że dzieciaki, zupełnie jak Adam, gdy poznają zło jakim jest kłamstwo i korzyści, jakie przynosi, często korzystają z niego, a potem dostają w skórę :-)
Mam nadzieję, że znajdę chwilę i napiszę artykuł o: "Kłamstwie jako podstawow ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska