Login lub e-mail Hasło   

Odchudzanie przy anemii

Osiągnięcie optymalnej masy ciała jest bardzo ważne, żeby cieszyć się zdrowiem, jednak w przypadku występowania dodatkowych dolegliwości chorobowych, pierwszorzędne znaczenie ma...
Wyświetlenia: 1.277 Zamieszczono 14/07/2011

Osiągnięcie optymalnej masy ciała jest bardzo ważne, żeby cieszyć się zdrowiem, jednak w przypadku występowania dodatkowych dolegliwości chorobowych, pierwszorzędne znaczenie ma ich terapia.

Anemia, zwana również niedokrwistością związana jest ze zmniejszoną ilością hemoglobiny we krwi. Nieprawdopodobne jest, że wyróżnia się około 100 typów niedokrwistości. Pzryczynami tej choroby mogą być oczywiście uwarunkowania genetyczne, uboczne skutki stosowania leków, przebyte choroby oraz urazy i najważniejsze z punktu widzenia dietetycznego - niedobór witaminy B12.

Najważniejszym elementem terapii anemii jest odpowiednia DIETA, odpowiednio zbilansowany jadłospis uwzględniajacy przyswajalne źródła żelaza.

Objawy anemii sa bardzo łątwo zauważalne, są to bowiem bladość skóry, spojówek oka i błony śluzowej jamy ustnej. Poza tym osoby cierpiace na ta chrobę czują ciągłe zmęczenie, senność i bóle głowy. U kobiet dodatkowo mozna zaobserwować nieregularne miesiączkowanie.

Należy zwrócić uwagę na produkty, które mają wpływ na wchłanianie i przyswajanie żelaza w naszym organizmie oraz zalecenia diety odchudzającej przy anemii:

1. Najlepiej przyswajalne jest żelazo hemowe, którego źródłem są produkty zwierzęce. Np. z cielęciny, wieprzowiny czy drobiu żelazo wchłania się w około 22%.

2. Żelazo niehemowe wchłania się w mniejszym stopniu, np. z ryżu tylko w 1%, a ze szpinaku w 2%.

3. Owoce i warzywa zwiększają wchłanianie żelaza, dlatego każdy posiłek powinien zawierać te produkty, najlepiej w postaci surowej, ale także jako surówki czy soki (bez dodatku cukru).

4. Spożywaj mięso chude, np. drób, wołowinę oraz ryby morskie. Dostarczysz nie tylko żelaza, ale zwiększysz również soje samopoczucie i spalanie kalorii !

5. Przyswajanie żelaza ułatwia laktoza czyli cukier mleczny. Spróbuj dostarczyć laktozy w postaci jogurtów o obniżonej zawartości tłuszczu, kefirów, chudych twarożków.

6. Wystrzegaj się dużych ilości kawy, herbaty - tiamina w herbacie i kofeina zawarta w kawie zmniejszają biodostępność żelaza.

7. Unikaj dużych ilości szczawiu, rabarbaru i szpinaku - zawierają kwas szczawiowy utrudniający wchłanianie żelaza.

8. Jeśli chodzi o apetyt na słodycze, to tak komponuj swoje posiłki, aby część z nich miała słodki smak. Spróbuj przyrządzić np. kurczaka z ananasem i miodem, ciasteczka na bazie mąki razowej i nasion sezamu, czy też sałatkę owocową.

9. Pamiętaj o regularnych posiłkach - zapobieganie zbyt dużym wahaniom poziomu cukru we krwi także zmniejszy apetyt na słodycze.

10. Wprowadź do swojej diety "super źródła żelaza": zupę z soczewicy, suszone śliwki, rzepę i produkty pełnoziarniste.

 

Najlepszym wyjściem dla osób z niedokrwistością, a jednocześnie nadwagą , jest indywidualna konsultacja dietetyczna. Dietetyk podpowie Ci, w jaki sposób skomponować dietę, w jakich ilościach spożywać produkty, i jak je łączyć. Jest to bardzo ważne nie tylko ze względu na nasze zdrowie, ale także sampoczucie.

Podobne artykuły


17
komentarze: 113 | wyświetlenia: 1289
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 1060
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 504
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 880
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 656
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 822
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 585
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 861
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 582
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 530
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 372
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 385
10
komentarze: 0 | wyświetlenia: 417
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 256
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 854
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  lilith123  (www),  14/07/2011

"najlepiej w postaci surowej, ale także jako surówki" - czy surówka z założenia nie jest surowa? Przepraszam że łapię za słówka:)
A mi babcia na anemię polecała pokrzywę i działało;)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska