Login lub e-mail Hasło   

Traktuj klienta jak białą kartę.

Czy zdarzyło Ci się, że zostałeś niezrozumiany przez swojego klienta, grupę szkoleniową lub też partnera? Przeczytaj ten artykuł a dowiesz się jak tego uniknąć w przyszłości..
Wyświetlenia: 582 Zamieszczono 17/08/2011

Czy zdarzyło Ci się, że zostałeś niezrozumiany przez swojego klienta, grupę szkoleniową lub też partnera? Z mojego doświadczenia wynika, że jest to bardzo częsty problem w relacjach – nie tylko damsko męskich, ale także biznesowych. Takie sytuacje pojawiają się zarówno podczas szkoleń, spotkań z klientem itp. Często jest to wynikiem małego lub w ogóle braku doświadczenia w konkretnej dziedzinie. Sam popełniałem takie błędy, kiedy dopiero startowałem w biznesie, w szkoleniach czy komunikując się z bliskimi. W pewnym momencie po prostu uświadomiłem sobie, że druga osoba po prostu może nie wiedzieć, że mam cos na myśli i że zakładam, że ona to wie. Ten mechanizm może również działać w drugą stronę. 

Rzadko jest tak, że druga osoba wie na 100 % o czym do niej mówimy. Często denerwujemy się, kiedy musimy coś gruntownie wytłumaczyć, zarówno w bliskich związkach jak i w biznesie. Oczywiście to, jak szybko zmienia się nasze środowisko i jak szybki musimy działać, powoduje że nie zawsze chce nam się pozbierać myśli na tyle, żeby coś gruntownie wytłumaczyć drugiej osobie. Jednak jeśli zależy nam na trwałej relacji o konkretnej jakości, to warto byśmy przyjrzeli się stylowi naszej komunikacji.

Jeśli poprawiamy styl naszej komunikacji i będziemy bardziej zwracać uwagę na klienta, to może to przynieść następujące korzyści:

- zwiększy jego zaufanie 

- sprawi, że będzie bardziej otwarty i odpowie nam na postawione pytania

 -powie o nas, naszym produkcie, usłudze swoim znajomym

- partner/klient będzie uważał nas za osobę kompetentną i będzie bardziej skłonny by zrobić z nami biznes

 Myśląc o partnerze w relacji jako o białej karcie zwiększasz możliwość nawiązania relacji partnerskiej. W jaki sposób jednak pomóc sobie tego dokonać?

 - Zakładaj, że klient nie wie – nic, posiada wiedzę szczątkową a może nawet tej wiedzy nie posiada. Nie wie kompletnie nic, zero. Chce jednak się dowiedzieć i Twoim zadaniem jest podać mu wiedzę jak na tacy. Ryzykujesz tylko tym, że powie Ci iż to co do niego mówisz, jest mu już znane. Jeśli tak założysz, to musisz gruntownie przygotować się do tej rozmowy, by krok po kroku, sprawiając wrażenie kompetentnej osoby, przedstawić klientowi dane zagadnienie.

 - Pytaj – narzędzie, które sprawdza się zarówno w przypadku ciebie jak i twojego partnera. Jest to również bardzo potężne narzędzie w sprzedaży, coachingu a także podczas szkoleń. Bardzo często służy do zebrania potrzeb klienta i ustalenia, czego tak naprawdę potrzebuje.

Jak wynika z mojego doświadczenia ze szkoleń w projektach EFS, warto pytań nawet w trakcie szkolenia o potrzeby uczestników. Tego typu szkolenia odbywają się zwykle bez badania potrzeb, więc początek szkolenia jest bardzo dobrą okazją by usłyszeć, czego tak naprawdę potrzeba uczestnikom. Kiedy jesteś przedsiębiorcą, trenerem, handlowcem to ważne jest abyś dokładnie wybadał potrzeby klienta, ponieważ od tego będzie zależał efekt dalszej współpracy i stopień zadowolenia klienta.

 - Słuchaj – nastaw się na całkowity odbiór bez interpretacji. Jeśli wydaje Ci się, że wiesz o co chodzi klientowi, to masz rację – wydaje Ci się! Żeby dowiedzieć się, o co chodzi– pytaj! Ewentualnie możesz tutaj zastosować takie techniki jak parafraza i klaryfikacja, o których przeczytasz w innych moich artykułach lub na mojej stronie.

 - Wyciągaj wnioski – jeśli widzisz, że jest nie tak w relacji np. Twój klient się wycofuje i odmawia kupna Twojego produktu lub też utkwiłeś w martwym punkcie rozmowy z partnerem, to zastanów się dlaczego tak się dzieje. Czasami warto jest zdystansować się do tej relacji i spojrzeć na nią z lotu ptaka. Pomoże Ci to wtedy określić, czego brakuje w relacji z Twoim partnerem. Jeśli więc widzisz, że istnieje jakiś problem w relacji i dany sposób nie działa – zmień go. Pomocne może być chociażby zadane sobie pytanie „Co mogę zrobić, żeby zmienić aktualną sytuację”. Jeśli już odpowiesz sobie na to pytanie, możesz zadać sobie następne: „Biorąc pod uwagę, że mam już tą zmianę, to co mogę zrobić, żeby zmiana była jeszcze większa i bardziej korzystna”

Jeśli chcesz uzyskać więcej porad, jesteś zainteresowany coachingiem lub konkretnym szkoleniem to zapraszam na moją stronę. 

 Życzę Ci sukcesów,

 Władysław Ochojski - www.wladyslawochojski.pl

Podobne artykuły


17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 2189
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1218
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1068
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1123
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 546
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 795
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 643
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 680
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 490
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 983
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 624
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska