Login lub e-mail Hasło   

Lekcja Polskiego

Siedząc pewnego dnia na lekcji polskiego, zostałem zainspirowany przez koleżankę do napisania poniższej parodii tak znienawidzonej analizy literackiej tekstu :)
Wyświetlenia: 1.506 Zamieszczono 28/12/2011

<Polonistka> Dzisiaj zajmiemy się omawianiem Dżumy Alberta Camusa. Na początku scharakteryzujemy dowolną postać z utworu. Czy mamy ochotnika do odpowiedzi? Nie? No to może pan  X zacznie...

<Uczeń> Bohaterem którego chcę scharakteryzować jest Szczur. Szczur jest szczurem, jednym z tysięcy mieszkających w kanałach Oranu. Szczur realizuje koncepcję everymana, nie jest podane jego imię czy nazwisko. Tak więc jego historia może zdarzyć się zawsze i wszędzie, ukazując uniwersalny charakter losów tego bohatera. Jest jednym z anonimowych szczurów którego dotyka jakże straszliwa choroba: dżuma. Dżuma może być interpretowana jako wojna, ja natomiast podążę innym tropem. Otóż dżuma jest analogią obozów zagłady, a szczury są parabolą losu Żydów europejskich. Dodatkowo potwierdzeniem moich słów są udokumentowane pogromy Żydów, które rozegrały się na przestrzeni dziejów wielokrotnie zabijąjąc tysiące istnień. Tak samo dżuma wracała i zabijała 30 razy (wspomina o tym doktor Rieux). Inne podobieństwa polegają na tym, że szczury jak i Żydzi są niezbyt lubiani przez resztę społeczeństwa (które w "Dżumie" sybolizują mieszkańcy Oranu). Szczury dotyka coś straszliwego, ginie niemalże całość populacji, przeżywają nieliczni szczęśliwcy (przykładowo ponad 90% polskich Żydów zginęło w Holocauście). Szczur nie jest niczemu winien, jest zwykłym szarym obywatelem, chciałoby się rzec drugiej kategorii. Dotyka go tragedia, zabija go choroba, której nie jest w stanie zatrzymać. Jednakże jego los dzielą również mieszkańcy Oranu, ci którzy nim gardzili i pomiatali. Oni również umierają na dżumę co symbolizuje równość wobec śmierci, niezależnie od pochodzenia. Analogią do tego są polscy, francuscy, rosyjscy, czy ukraińscy więźniowie obozów zagłady, którzy podobnie jak Żydzi, są skazani na śmierć. Krematoria i palenie w nich Szczura jak i innych jego pobratymców jest odbiciem krematoriów w obozach zagłady, gdzie podobnie jak w Oranie, dziennie Niemcy kremowali tysiące ofiar swej zbrodniczej idei.

<Uczeń> Tak więc idąc tymi pokrętnymi a jakże logicznymi wnioskami, chciałbym podsumować, iż analiza "Dżumy" jest głupim pomysłem, bowiem każdy może się doszukać tego co chce, a ja za taki piękny wywód zasłużyłem na więcej niż tylko 3 na koniec roku.

<Polonistka>Myślałby kto. Niedostateczny.

Podobne artykuły


14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 793
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 732
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1088
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 889
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 805
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 554
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1151
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1166
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 631
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1228
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 602
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 616
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 765
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 855
11
komentarze: 3 | wyświetlenia: 718
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  Sylwia.,  28/12/2011

Polonistka Cię niedoceniła, a szkoda bo pięknie to porównałeś :)

  Sylwia.,  28/12/2011

Mi się podoba. OCENA celująca :)))

  Areva,  28/12/2011

Poloniści nie lubią kreatywnych uczniów. Ja też związane z tematem ofiar holokaustu czy obozani zagłady to zawsze dostawałam gole. Mówiły że ja głupoty piszę i nie na temat.

  JA to ja,  28/12/2011

Przykre, że nauczyciele zabijają twórcze myślenie. Mnie się podobało i przychylam się do tej interpretacji.:)

Moja polonistka akurat była w porządku, zresztą bardzo ją cenię do tej pory. Sam dostrzegałem, że pewne rzeczy uznaje za głupotę, ale niestety z tej głupoty nas rozliczą (i ją samą pośrednio) na maturze. Zgadzam się z Waszymi opiniami, że co jak co, ale na polskim jest zabijana wszelka kreatywność. Dobrze, że ktoś to w końcu dostrzegł i z tego co słyszałem, to na najbliższej maturze z języka polskiego ma być już zniesiony klucz odpowiedzi. Może to jednak zmierza ku lepszemu? :)

  JA to ja,  28/12/2011

Oby ku lepszemu.
Klucze niech zostawią Gerwazemu, albo niech zaczną ich używać do tego, do czego są przeznaczone, a więc do zamykania drzwi, furtek, wrót...tudzież ich otwierania :)

Myślę, że jeszcze tak z 10 ministrów edukacji przewinie się przez ministerialny stołek i jakoś to wszystko zahaczy o normalność :)

  JA to ja,  29/12/2011

Obawiam się, że stołek może nie wytrzymać naporu :P

  theorist,  30/12/2011

ależ oni dobrze używają tego klucza, całkowicie zamykają kreatywne myślenie za kratami schematów i unifikacji myśli

Myślę, że jednak czasami nie wirdzą nic o kluczach i próbują za wszelką cenę wyważyć otwarte drzwi :)

Kiedyś takim nauczycielom może być głupio, czytając swoich absolwentów albo recenzje o nich.

  lilith123  (www),  01/01/2012

Mi osobiście w LO zdarzało się oddawać dwie zupełnie różne prace - pod klucz i normalną z własną,dowolną interpretacją, ale miałam super nauczycielkę, która ceniła kreatywność i sama w dość oryginalny sposób wypowiadała się o owym "kluczu"(między innymi:nawiązania do Orwela i Stalina;)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska