JustPaste.it

Pierwszy polski samochód CWS T-1

W przedwojennej Polsce nie brakowało wybitnych inżynierów oraz pasjonatów którzy mogli by się zainteresować motoryzacją. Dzięki tym ludziom powstał prosty oraz genialny samochód.

W przedwojennej Polsce nie brakowało wybitnych inżynierów oraz pasjonatów którzy mogli by się zainteresować motoryzacją. Dzięki tym ludziom powstał prosty oraz genialny samochód.

 

Został on skonstruowany w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie, stąd nazwa CWS-T1. W tym samym miejscu został on produkowany w latach 1927-1931.
Samochód zaprojektował znany polski inżynier Tadeusz Tański w latach 1922-1924. Był on produkowany w krótkich seriach od 1927 roku. W sumie wyprodukowano 800 sztuk w różnych wersjach, z tego ok. 500 osobowych i ok. 300 pochodnych. Stało to się poprzez wyparcie CWS-ów tańszymi, składanymi w Polsce samochodami zagranicznymi. Produkowany był on w różnych wersjach nadwoziowych.
Torpedo- z nadwoziem otwartym czterodrzwiowym, kareta-z nadwoziem zamkniętym czterodrzwiowym i mieścił on siedem osób, berlina- z nadwoziem zamkniętym dwudrzwiowym, fałszywy kabriolet- z nadwoziem zamkniętym dwudrzwiowy oraz lekki ciężarowy,- dwudrzwiowa kabina, część towarowa do zabudowania jako pick-up lub furgonetka.
Konstrukcja samochodu oparta była na ramie podłużnicowej. Nadwozie było drewniano-stalowe. Najbardziej zadziwiającą cechą tego samochodu było to, że jednym kluczem szczękowym można było rozkręcić a następnie skręcić cały samochód. Wszystkie śruby były rozmiaru M10. Dotyczyło to również silnika a jedynym wyjątkiem były świece mające gwint M18. Było to bardzo ważne, ponieważ w tamtych czasach brakowało narzędzi. Dodatkowo skrzynia biegów jak i rozrząd miały te same koła zębate.  Te elementy sprawiły , że uznano ten samochód za arcydzieło inżynierii i niezwykłe osiągnięcie konstruktorskie.
Zawieszenie zrobione było z resorów piórowych i amortyzatorów ciernych.
Do napędu zastosowano silnik spalinowy, benzynowy, górnozaworowy czterocylindrowy konstrukcji niż. Tadeusza Tańskiego. Zarówno głowica silnika jak i kadłub ze skrzynią korbową były odlane ze stopu aluminium. Wał korbowy zamocowany był na trzech łożyskach głównych.
Choć konstrukcja tego samochodu była prosta, do dzisiaj nie pojawił się samochód o tak prostej jak i genialnej budowie.