JustPaste.it

Panika aptek internetowych, a nowa ustawa refundacyjna

Jak to z naszym prawem bywa, często jego modyfikacje pociągają za sobą lawinę komentarzy i morze wątpliwości. Tak jest i tym razem.

Jak to z naszym prawem bywa, często jego modyfikacje pociągają za sobą lawinę komentarzy i morze wątpliwości. Tak jest i tym razem.

 

     Nowe przepisy dotyczące sektora farmaceutycznego są kontrowersyjna nie tylko dla nabywców leków i lekarzy, ale również dla aptek, w tym internetowych, takich jak Apteka Volfarm, Domzdrowia, czy Apteka4u. Od stycznia 2010 roku obowiązuje nowa ustawa refundacyjna, która wydaje się być poważnym zagrożeniem dla istnienia podmiotów oferujących leki czy suplementy. Obecne prawo wprowadza zakaz reklamowania aptek, ich zachęcania czy namawiania do kupna. Nie zabrania się jednak podawania treści o charakterze czysto informacyjnym. Usunięte muszą być również ceny promocyjne, wyprzedaże czy nawet możliwość bezpłatnej dostawy. Apteki mają prawo ujawniać swoją nazwę czy logo, oraz mogą także informować odbiorców o swojej lokalizacji i godzinach otwarcia. Co ciekawe nowelizacja ustawy Prawa Farmaceutycznego zakazuje podawania numeru telefonu, jednak w większości interpretacji uznaje się go jednak za składnik, który nie ma charakteru reklamowego. Strona powinna również zawierać opis asortymentu i jego ceny. Zmiany w prawie dotyczące tego typu działalności, tłumaczone są ujednoliceniem cen, czy przekształceniem z konkurencyjności opartej na cenach, na rzecz wzrostu jakości i standardów świadczonych usług. Ale czy na pewno tak będzie? Zakaz reklamowania się może i wpłynie pozytywnie na klientów,choć nie do końca, a apteki natomiast będą mieć przed sobą nie lada wyzwanie.

   Co zastąpić wyrażeniami typu „u nas najtaniej/takie leki tylko tutaj”, które obecnie są zakazane, aby móc wyróżnić się na tle konkurencji? Tym bardziej, że reklama w Google AdWords, w świetle obecnego prawa, również musi zostać zlikwidowana. I tu pojawia się szansa dla dziedziny SEO, która w perspektywie nowych przepisów, staje się jednym z niewielu pomysłów na utrzymanie generowanych zysków i ruchów w serwisie. Niektóre podmioty, takie jak AptekaVolfarm.pl , już zaczęły przebudowę swojego systemu działania. Rezygnacja z programu lojalnościowego, brak informacji o promocjach czy koniec kampanii AdWords – to tylko niektóre modyfikacje, jakie zostały w nich przeprowadzone. Analizując na przykład porównywarki cenowe i powszechnie dostępne opinie, ta między innymi apteka broni się jak może, szczególnie bardzo konkurencyjnymi cenami w porównaniu do konkurencji oraz lojalnością stałych klientów.

   Nowe przepisy są jednak aktualnie kojarzone z dużą dawką niejasności i zdarzają się także nawet różnice w ich interpretacji. Apteki będą więc musiały szybko zaradzić tej niekorzystnej sytuacji, aby nie stracić swojego ciężko wypracowanego miejsca na rynku farmaceutycznym. Jednakże z czasem i te regulacje nie powinny stanowić problemu. Już w wielu przypadkach, gdy prawo jest niewygodne, wystarczy rozejrzeć się i przemyśleć odpowiednie rozwiązanie, aby owe przepisy jakoś obejść. Wątpliwą kwestią jest, aby większość aptek internetowych zawiesiła swoją działalność, mimo, że ilość takich podmiotów na pewno się zmniejszy. Na razie niewiadomo jeszcze o ile, lecz fachowcy nie przewidują jakiś drastycznych zmian. Pozostaje nam więc liczyć na ową „poprawę” jakości związanej z internetowym zakupem leków w postaci miłej i rzetelnej obsługi w aptekach internetowych, z dużą dozą potrzebnych i cennych informacji na temat zdrowia.