Login lub e-mail Hasło   

Sposób na efektywny relaks w pracy

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://abcpracownika.pl/2012/02/efektywn(...)obsona/
Obecnie nie trzeba nikogo przekonywać, że stan ciała wpływa na stan umysłu i vice versa. Jednak sto lat temu nie było to takie oczywiste i dopiero odkrywano, że ciało i dusza są...
Wyświetlenia: 1.246 Zamieszczono 21/05/2012

Obecnie nie trzeba nikogo przekonywać, że stan ciała wpływa na stan umysłu i vice versa. Jednak sto lat temu nie było to takie oczywiste i dopiero odkrywano, że ciało i dusza są ze sobą tak mocno powiązane. Jednym z naukowców, który doszedł do takiego wniosku jako pierwszy był Edmund Jacobson. Dowiódł on między innymi, że nadmierne napięcie mięśni ciała ma swoje źródła w zaburzeniach emocjonalnych.

Na tym odkryciu się nie skończyło. Jacobson poszedł w swoich badaniach jeszcze dalej i opracował specjalną technikę relaksacyjną. Progresywna relaksacja mięśni polega na tym, że pacjent wprowadza swoje ciało w stan głębokiego odprężenia, dzięki czemu zmniejsza się jednocześnie napięcie nerwowe. Technika Jacobsona jest więc idealną metodą do walki ze stresem. Ponadto, pacjenci regularnie stosujący te ćwiczenia lepiej znają swoje ciało i potrafią właściwie zareagować na niepokojące sygnały, które ono wysyła. Dzięki tej prostej metodzie relaksacji pacjenci pozbywają się lęków i gwałtownych wahań nastrojów, odzyskują też pozytywną energię. Co więcej, dzięki treningowi według Jacobsona poprawia się także czysto fizjologiczne funkcjonowanie organizmu – serce pracuje wydajniej, spada nadciśnienie, żołądek i jelita przestają się buntować.

W jaki sposób można dojść do takiego przyjemnego stanu? Ćwiczenia opierają się przede wszystkim na kontrolowanym napinaniu i rozluźnianiu mięśni poszczególnych partii ciała. Po kilku treningach jesteśmy już na tyle przyzwyczajeni do ćwiczeń, że wyrabia się w nas automatyczny nawyk rozluźniania napiętych mięśni w ciągu dnia.

W terapii relaksacyjnej Jacobsona kolejnym krokiem jest „poziom hard”. O ile napinanie mięśni nóg czy rąk jest stosunkowo proste, o tyle regulowanie stanu mięśni pozostających poza naszą kontrolą wymaga większej wprawy. Jednak pacjenci ćwiczący dostatecznie długo potrafią samodzielnie rozluźniać mięśnie, które pracują samoistnie, niezależnie od naszej woli, czyli na przykład mięśnie klatki piersiowej i serca. Pacjenci potrafią także stosować relaksację zróżnicowaną, a więc wybierają potrzebną w danej chwili grupę mięśni, napinają ją, a resztę mięśni pozostawiają w stanie spoczynku. Brzmi niewiarygodnie? Wbrew pozorom, nie jest to nic niezwykłego, po prostu wymaga pewnej praktyki i systematycznych treningów.

Do najprostszych ćwiczeń, od których powinno się zacząć naukę techniki Jacobsona zaliczamy między innymi zaciskanie pięści, dotykanie barków palcami, marszczenie czoła, zaciskanie powiek, zaciskanie zębów, odrzucanie i opuszczanie głowy, wyginanie pleców, wciąganie brzucha, napinanie ud i pośladków, bardzo głębokie oddychanie.

Podobne artykuły


52
komentarze: 21 | wyświetlenia: 16847
46
komentarze: 20 | wyświetlenia: 6374
36
komentarze: 13 | wyświetlenia: 6823
24
komentarze: 10 | wyświetlenia: 5692
24
komentarze: 8 | wyświetlenia: 10214
23
komentarze: 4 | wyświetlenia: 43188
21
komentarze: 13 | wyświetlenia: 1919
19
komentarze: 1 | wyświetlenia: 12550
19
komentarze: 19 | wyświetlenia: 4474
16
komentarze: 5 | wyświetlenia: 5830
14
komentarze: 5 | wyświetlenia: 3196
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 5415
 
Autor
Artykuł



Jednym z najlepszych sposobów na szybki i efektywny relaks w pracy jest masaż biurowy - coraz częściej doceniany w miejscu pracy.Masaż wykonywany jest na wygodnym krześle. W kilkanaście minut masażystki specjalną techniką rozluźniają najbardziej napięte mięśnie całych pleców, głowy, rąk i dłoni. To co jest najważniejsze w przypadku tej formy masażu to fakt, że nie wymaga on rozbierania się - masaż ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska