Login lub e-mail Hasło   

Kościół w Polsce jest bliski znaczącego kryzysu

Można powiedzieć, że sytuację ratują polskie seriale telewizyjne przedstawiające księży katolickich w bardzo pozytywnym świetle, często sprzecznym z obrazem rzeczywistości. Pola...
Wyświetlenia: 2.458 Zamieszczono 15/07/2012

Można powiedzieć, że sytuację ratują polskie seriale telewizyjne przedstawiające księży katolickich w bardzo pozytywnym świetle, często sprzecznym z obrazem rzeczywistości. Polacy coraz częściej sięgają po kalkulatory, by zastanowić się nad faktyczną kondycją finansową Kościoła. Z prostych obliczeń wynika, że gros duchownych cierpi na chciwość, mimo tego, co mówił Chrystus z pogardą wypowiadający się o pieniądzach. Współczesny Kościół nie jest oskarżany na podstawie pomówień. Oskarżają fakty, „żelazna wymowa faktów”, sięgając po cytat ze słynnej książki Arkadego Fiedlera „Dywizjon 303″ wydanej już w czasach PRL-u.

W marcu 2012 roku „Super Ekspres” opublikował cennik usług kościelnych. Pokusiłem się o policzenie średniej dla 40 polskich miast. Średnio za pogrzeb księża biorą 2076 złotych. Za chrzest 345. Do tego dochodzą niebagatelne wpływy ze ślubów, mszy oraz wypominków. Łatwo policzyć, że parafia organizująca tylko jeden pochówek tygodniowo inkasuje rocznie ponad 107 tyś. złotych, co w przeliczeniu stanowi ponad ośmiokrotną wysokość najniższej płacy krajowej. Już ta kwota powinna wystarczać na utrzymanie kościoła łącznie z ogrzewaniem, pokryciem kosztów pochówku, a także wynagrodzeniem kościelnego i księdza. Wpływy jednak są znacznie większe. Do chrztów, ślubów, zamówienia mszy i wypominków należy doliczyć również pieniądze zainkasowane od wiernych podczas chodzenia „po kolędzie”, zbierania na tackę oraz wypłat za nauczanie lekcji religii, czyli wychowanie przyszłych wiernych za pieniądze każdego podatnika, co łącznie kosztuje Polaków ponad miliard złotych rocznie. Jedna skromna parafia może zarabiać pół miliona złotych każdego roku, nie wspominając o parafiach większych. To ogromne pieniądze. W kraju jest ponad 10 tyś. parafii.

Kościół katolicki oczywiście nie widzi problemu w pozyskiwaniu od wiernych tak ogromnych kwot. Pecunia non olet. Na słowa Chrystusa dotyczące pieniędzy przymyka się oko. Wszystko jest w porządku, póki wierni się nie zbuntują. Prawdziwi duchowni z powołania nie mają prawa głosu. Maszyna będzie się kręciła aż do momentu, w którym większość wiernych uświadomi sobie, że Bóg nie potrzebuje pieniędzy, żeby wysłuchiwać próśb. Owszem. Należy ogrzać kościół, zapewnić księdzu wyżywienie, czasem wysłać na wczasy, przeprowadzić remont, wymienić meble. Jednak półmilionowy roczny zysk dla małej parafii, to zdecydowanie gruba przesada. Nie sądzę, że Bóg – zakładając istnienie – jest zadowolony, widząc, że odprawienie człowieka do nieba kosztuje rodzinę, często biedną, średnio 2076 złotych na rzecz bogatego księdza. Proboszcz w mojej parafii potrafił udawać skromność. Nigdy nie kupował luksusowych aut jak biskupi. Jeździł Peugeotem średniej klasy. Pewne zamieszanie pojawiło się dopiero, gdy okazało się, że jest właścicielem willi na Mazurach. Miał zbyt długi język. Część wiernych poczuła, że ich pieniądze nie poszły na Kościół, lecz lepsze życie księdza. Oczywiście babcie odejmujące sobie od ust były tak zapatrzone w świętość kapłana, że w ogóle nie poczuły się oszukane. Inni zrozumieli. Wpływy z tacki wprawdzie zmalały, mimo to wątpię, że proboszcz odczuł sprawiedliwość. Podobnych sytuacji jest znacznie więcej. Polacy w końcu zaczynają liczyć i rozumieć, że nie da się wykupić miejsca w niebie poprzez udobruchanie księdza. Dlatego Kościół katolicki w Polsce jest bliski znaczącego kryzysu.

Teraz głośna jest sprawa księdza, który być może przyczynił się do śmierci własnego dziecka. Poród odbywał się w budynku na terenie parafii. W „Gazecie Wyborczej” mogliśmy przeczytać: „Jak ustalił „Głos Wielkopolski „, ksiądz nie ukrywał podczas przesłuchań, że dziecko było mu nie na rękę. Twierdził, że żył tak, jakby go po prostu nie było. Swojej postawy nie zmienił nawet podczas porodu. /…/ „Głos Wielkopolski” twierdzi, że ksiądz przygotował jej posłanie i udał się do innego pokoju, by posłuchać muzyki. Pierwsze skurcze pojawiły się około godziny 20, ale dopiero nad ranem ciężarna zasugerowała wezwanie karetki, krwawiła. Ksiądz przyznał, że zignorował jej prośbę”. Prokuratura umorzyła sprawę. Ksiądz starym zwyczajem został przeniesiony przez władze kościelne w inne miejsce, by sprawa przyschła. Część wiernych nie czuje oburzenia, ale większość tak. Niebagatelna chciwość Kościoła w połączeniu z przymykaniem oka na występki księży szokuje coraz więcej Polaków.

Wygląda, że zdecydowany sprzeciw społeczny jest kwestią czasu. Najprawdopodobniej już teraz Kościół byłby w tarapatach, gdyby nie rola, jaką odegrały polskie telenowele, w których przedstawiano wyłącznie pozytywny wizerunek duchownych, unikając wbrew prawdzie obrazu pokazującego, co dzieje się naprawdę. Kościół wciąż jest strukturą, której daleko do wypełniania słowa bożego. Nie brakuje obłudy. Podczas mszy rzadko mówi się o nauce Chrystusa dotyczącej bogactwa. W polskim społeczeństwie mimo wszystko budzi się pragnienie sprawiedliwości. Wierni nie chcą już przepłacać za śluby, chrzty, a także pogrzeby. Czują podświadomie, że ksiądz pobierający średnio 2076 złotych za pogrzeb popełnia za przyzwoleniem Watykanu grzech wołający o pomstę do nieba, którym niewątpliwie jest „uciskanie ubogich, wdów i sierot”, bo odbiera się im pieniądze w niebywale trudnym życiowo momencie. Zmiany będą na pewno. Są wyłącznie kwestią czasu. Polscy biskupi powinni podziękować Telewizji Polskiej za pielęgnowanie mitu i przypuszczalnie nieświadome wprowadzanie opinii publicznej w błąd, bo w rzeczywistości nie jest tak kolorowo, jak rysują. Prawda przebija się do świadomości.

Podobne artykuły


12
komentarze: 70 | wyświetlenia: 1222
12
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1101
11
komentarze: 278 | wyświetlenia: 895
10
komentarze: 97 | wyświetlenia: 638
10
komentarze: 37 | wyświetlenia: 822
9
komentarze: 42 | wyświetlenia: 667
9
komentarze: 31 | wyświetlenia: 568
9
komentarze: 5 | wyświetlenia: 965
9
komentarze: 33 | wyświetlenia: 789
9
komentarze: 62 | wyświetlenia: 1120
9
komentarze: 75 | wyświetlenia: 416
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Bardzo dobry artykuł! Oprócz swoich własnych przekonań zamieściłeś w arcie dane statystyczne i obliczenia, co wielce podziwiam, i za co dziękuję. Temat bogatego, polskiego kościoła można porównać do przypowieści "król jest nagi". Każdy o tym wie, ale niewielu o tym mówi. Polskie społeczeństwo jest tchórzliwe, a co gorsza - zaślepione i odurzone bajdurzeniem klechów, którzy jeżdżą samochodami za 400 tysięcy. Mam wielką nadzieję, że w końcu dojdzie do opodatkowania kościoła ...

Kościół powinien być transparentny finansowo już od 20 lat. Wierni powinni znać przychody każdej parafii, a także wydatki. Powinni wiedzieć, ile pieniędzy zarabia każdy ksiądz oraz biskup. Wszystko powinno być należycie udokumentowane. Podatki także powinni płacić. Niestety część Polaków nie interesuje się sprawą. Mają do księży bezgraniczne zaufanie, które księża cynicznie wykorzystują. Wśród duc ...  wyświetl więcej

Panie Konradzie, laurelino cieszy mnie fakt, ze nas podobnie myslacych o KK jest coraz wiecej.

Powyzszym artykulem potwierdza Pan wszystkie moje obserwacje dotyczace tej rozpadajacej sie na naszych oczach jak domek z kart przestarzalej i skorumpowanej instytucji. Prawie codziennie Watykan i jego swiatowe agentury serwuja nam kolejny skandal...i nie jest to wina tylko zadnych sensacji medio

...  wyświetl więcej

http://www.youtube.com/watch?v(...)DqgRP8M - tu macie niesamowitą relację z tego ile pieniędzy każdego roku nasze państwo wrzuca do tej studni bez dna, zwanej kościołem.

  barkarz  (www),  15/07/2012

http://eiba.pl/3

http://eiba.pl/12

http://eiba.pl/8q

Również nie raz już pisałem nna temat kościoła, moim zdaniem jego największr wady to zachłanność, skostniałość (szczególnie

...  wyświetl więcej

A propos braku tolerancji - raz na jakiś czas, gdy bardzo mi się nudzi włączam sobie TV Trwam (zdziwieni? :)). Robię to dlatego, że ... bawi mnie obraz świata i polski, który jest tam pokazywany i wpajany ludziom. Żaden kabaret nie bawi mnie tak, jak to co czasem widzę na tym kanale, ale do rzeczy - ostatnio oglądałem, jak jakiś ksiądz mówił coś z ambony na mszy. W pewnej chwili podjął tematykę ho ...  wyświetl więcej

  wurkut,  15/07/2012

Dlatego nie oglądam telewizji prawie wcale, poza sportem. Nie tylko Trwam wypacza rzeczywistość, włącz sobie dla równowagi TVN24 lub Polsat, tam przekaz z pewnością jest obiektywny i pasujący do rzeczywistości :)

  wurkut,  15/07/2012

W te wyliczenia finansowe nie do końca wierzę, Super Express akurat ma poziom wiarygodności zbliżony do Gazety Polskiej, tylko krąg odbiorców nieco inny. Szczególnie ceny pogrzebów - akurat miałem nieszczęście w ciągu roku uczestniczyć w czterech, w różnych regionach Polski, i kwoty nie były zbliżone nawet do połowy tej niby "średniej" z SE. Jak komuś drogo, to są jeszcze cmentarze komunalne, tam ...  wyświetl więcej

Ja się zbuntowałam, nie finansuję, nie płacę, nie chodzę do, nie chrzczę, nie bierzmuję, nie posyłam syna na religię... Uff, jaka jestem szczęśliwa, że nie mam tych wszystkich problemów, co rodzice innych dzieci, szczególnie komunijnych... I od wielu lat mówię, że KK powinien być rozliczany przynajmniej z dochodów cennikowych, bo z tacki to nijak ich nie rozliczysz...

  ulmed,  16/07/2012

Czy tu jest miejsce dla wszystkich jasno i klarownie deklarujących swoje racje, swój stosunek do kk?
Czy tu jest miejsce dla taniej pralni duszy z wyznania rzymskokatolickiego, taniej demagogi, żałosnych i często nieprawdziwych argumentów? Cieszcie się swoją wolnością, chodźcie na marsze wolności, na magiczne rytuały. Uprawiać miłość homoseksualną też wolno.
To o co chodzi? Nikt się ...  wyświetl więcej

@Ula
"Pokażcie mi choć jeden artykuł wyśmiewający niewierzących. Te szyderstwa są tylko w jedną stronę.
Warto zastanowić się dlaczego atakowany i ośmieszany jest tylko kk. Dlaczego nie śmiejecie się z islamu?
Boicie się? To może zaatakujcie wiarę mojżeszową, albo ateistów. Dlaczego pasją waszego życia stało się nienawidzenie kościoła, oczywiście tylko tego jednego."

Ul

...  wyświetl więcej

Tu też jest ciekawy tekst : http://eiba.pl/13

Ulmed, ja nie nienawidzę KK, tylko domagam się równego traktowania z punktu widzenia podatnika i obywatela dochodów tejże instytucji, jak wszędzie indziej na świecie jest to zrobione. W Kanadzie, datki na KK można sobie odpisać od podatku jako darowiznę, a kościół wystawia zaświadczenie o wpłacie rocznej, oraz rozlicza się z tych dochodów z fiskusem. Sprzeciwiam się zakłamaniu i obłudzie jaka panu ...  wyświetl więcej

@Ula
Krytyka nagannego postępowania duchownych nie jest krytyką wiary katolickiej. Nie ma znaku równości. Jeśli skrytykuję zakonnicę, która ukradła pieniądze, to nie krytykuję Boga, lecz czyn zakonnicy. Można się domagać, by zaprzestała okradania, jeśli dalej kradnie. Sprzeciw wobec tego, co robią duchowni, może wynikać z ateizmu lub bardzo głębokiej wiary, bo wierzący też często nie zgadza ...  wyświetl więcej

Amen, Szymonie.
Kiedyś napisałam artykuł, jedyny zresztą, gdzie przedstawiłam mój stosunek do instytucji kościelnej i pojęcia New Age. Raczej nienawiść jako powód do jego napisania nie wchodzi tu w grę ;)
http://eiba.pl/r

  ulmed,  16/07/2012

Skrytykuj jakiegoś mudżahedina, może ujdziesz z życiem. Czego Ci życzę. :))

W naszej kulturze nie trzeba ani krytykować ani walczyć z mudżahedinami... Oni indoktrynują swoich, a po świecie nie rozlewaliby się, gdyby nie europejska i amerykańska strategia imigracyjna i walka o wpływy...

@Ula
Pragnę zauważyć, że opowiadając się za transparentnością Kościoła w kwestii finansowej de facto opowiadam się za transparentnością wszystkich innych religii i wyznań, także islamu. Prawo nie może bowiem dotyczyć tylko jednych, a więc wyłącznie Kościoła rzymskokatolickiego. Prawo musi mieć charakter ogólny. Więc dotyczy także Kościoła prawosławnego, Kościoła greckokatolickiego, również ...  wyświetl więcej

Do: Skalny Kwiat. Konrad Szymon Rywacki.
Wyraziliście i moje zdanie - Bóg TAK, kościół w obecnych szatach - NIE! Zresztą to nie Jezus tworzył kościół. Jezu na temat instytucjonalnej religii miał jak najgorsze zdanie. Instytucjonalny kościół zaczął tworzyć apostoł Paweł. Może był dlatego tak nadgorliwy, bo neofita?

Obawiam się, że zbyt daleko odszedł od nauk swego mistrza przez tą nadgorliwość...

  ulmed,  16/07/2012

Mistrzu njuejdżreligii, skąd Ty to wszystko wiesz? Często musisz bywać w kościele, a i często uczestniczyć w tych zabobonnych rytuałach. To takie nienowoczesne, to nie jest cool. - do Janusza
Wszystko robicie, by zniszczyć instytucję o której wiecie tyle co nic. Jak osiągniecie ten cel to meczety będą wszędzie, a wtedy światło i ostrze waszej krytyki będzie brylować razem z wami.
Tak ...  wyświetl więcej

Ulmed, jeśli twoja uwaga była skierowana do mnie, to odpowiem wprost - sarkazm niepotrzebny, mistrzem nie jestem, kocham moją wolną wolę i możliwość wyboru nie zbrukanego dogmatami i doktryną, a czasem rozmawiam sobie z Aniołami... duchowość i rozwinięta intuicja to nie domena ludzi wiary zrzeszonych w jedynie słusznej religii... Miłego wieczoru życzę ;)

  azet,  16/07/2012

Czyżby człowiek był w stanie wyświadczyć Bogu przysługę tym, że w Niego wierzy? Do czego miało by być to Bogu potrzebne? Co ma wspólnego z Bogiem kościół? Wiara - i owszem, ale nie kościoły. Działania Szawła-Pawła nie uważałabym za przypadkowe. Akcja została zaplanowana drobiazgowo i to na tysiąclecia. I wprowadzana w życie z całkowitą bezwzględnością, w każdym "pogańskim" państwie i na każdym kon ...  wyświetl więcej

  eugen,  16/07/2012

Czy jest tam jakaś ludzka dusza której za ziemskie uczciwe i skromne życie obiecano otrzymac w nagrodę życie wieczne?
Odpowiedź - my wszyscy w to wierzymy...
Powiadam Wam - Są tacy wśród Was dla których lepszy jest wróbel w garści niż na gałęzi kanarek...

  awers,  16/07/2012

KK to urzędowa struktura z własnym terytorium, eksterytorialnymi enklawami na całym świecie, dyplomacją, armią, administracją, bankami i organizacjami gospodarczo-finansowymi, z mediami oraz z wpływami na polityków i mafię zbrojną. A ileż to kryzysów i wojen odnotowano już w watykańskich annałach? Jakiej to rewolucji w kościele oczekujecie nędzni grzesznicy i kto wam za te bluźniercze myśli udzieli rozgrzeszenia?! Świstaku, obudź się! Apage Satanas...

A my wiemy, nie powiemy, gdzie rośnie mango... bo nas jeszcze do Loży Masońskiej wsadzą i będzie wówczas jak z deszczu pod rynnę... Awersik, nie strasz tym Apage...

  awers,  16/07/2012

A co, tylko Świstakom wolno? Demokracja jest i ja sobie też mogę czasem postraszyć, bo po komunii jestem. A wy się bójcie, jak chcecie.

A czemu ty zakładasz, że my owych tajemnych pieczęci chrztu, komunii i bierzmowania nie mamy? To przez nie nas straszy Zły...

  azet,  17/07/2012

czy uważasz, że chrzest, komunia i bierzmowanie jest tym, co twierdzi kościół katolicki? Gdybyś przyjął, że w tych czynnościach chodzi o coś zupełnie innego, to mógłbyś zrozumieć, po co oni to robią. Psychika ludzka jest przestrzenią bardzo podatną na manipulacje. I kościół o tym wie oraz wykorzystuje to bez skrupułów. Masz rację, że "zły" nas przez te wszystkie ceremonie ma w rękach i nas tym str ...  wyświetl więcej

Azet, przyjdzie mi się z tobą zgodzić... I tak przy okazji, Awers wraz ze mną żarty sobie uskuteczniamy... Pobędziesz tu dłużej i poobserwujesz, to poznasz kto zacz i kiedy nasze komentarze powagą trącą... Każda religia zniewala, czas od nich odchodzić, bo świat Ducha w nas, a nie w instytucjach organizujących życie religijne swoich "wiernych"...

  gawka,  17/07/2012

Średni przychód księdza z tytułu pogrzebu, który wynosi ponad 2000 zł jest - mimo oburzenia wiernych - wolna od czynu zabronionego. Opłata za chrzest, małżeństwo jest symonią, a to poważne przestępstwo wg prawa kanonicznego.

Ja, jako ateistka, nie chcę wnikać w kościelne stawki za pogrzeby, ślubu, chrzest czy inne usługi. Jestem za tym, aby wszystkie związki wyznaniowe i kościoły były utrzymywane przez swoich wyznawców. Częściowe finansowanie z budżetu Państwa jest na pewno wskazane, chociażby ze względu na to, że niektóre kościelne przybytki to obiekty zabytkowe. Ale skala tego dofinansowania, jaka ma obecnie miejsce ...  wyświetl więcej

  Amicus,  18/07/2012

Alu, ja się wprawdzie za ateistę nie uważam, ale Twój komentarz popieram w 100%.

  droktord  (www),  17/07/2012

ja bym nie szedł tak daleko

  awers,  17/07/2012

Mam nadzieję, że na mszę masz też bliziutko...

  Marcin P,  18/07/2012

Nie ma znaczenia ile Kościół zarabia! Chwała mu za to że potrafi!

Wiele cywilizacji przeminęło i wiele królestw upadło a KK istnieje i wiedzie mu się coraz lepiej!

Osobiście, do niedawna, ja sam "pomstowałem na to co "kościołowi wyprawiają" ale ostatnio przyjrzałem
się bliżej tej całej sytuacji od strony biznesowej i historycznej.

Wyszło mi z tego jedno! Chcesz zarab

...  wyświetl więcej

  Marcin P,  18/07/2012

Dodam tylko że tak działa Wszechświat, Matrix, Bóg, Universum, Allach... To co sobie pomyślisz to Ci się stanie.
Uważajcie na własne myśli! Myśli są twórcze, na prawdę!

  Amicus,  20/07/2012

A dokładniej: naprawdę.

  gawka,  10/07/2013

Opłata za chrzest i inne sakramenty (bierzmowanie, komunia święta, spowiedź, namaszczenie, święcenia kapłańskie, małżeństwo), to poważny występek duchownego, zwany symonia, grożący ekskomuniką. Opłaty za pochówek są astronomiczne. Policzmy ponad 2000 tys.zł za godzinę pracy. Te posługi są nieopodatkowane.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska