Login lub e-mail Hasło   

Cząstka Higgs’a. Nobel 2012 ?

Czy będzie Nagroda Nobla za cząstkę Higgs’a? Nie wiem. Pytano mnie co sądzę o wynikach uzyskanych w CERN. Pokazano uzyskane zdjęcia. Odpowiedziałem, że nie wiem co jest na...
Wyświetlenia: 1.867 Zamieszczono 02/10/2012

Czy będzie Nagroda Nobla za cząstkę Higgs’a? Nie wiem. Pytano mnie co sądzę o wynikach uzyskanych w CERN. Pokazano uzyskane zdjęcia.
Odpowiedziałem, że nie wiem co jest na tych zdjęciach. W tym pytaniu był podtekst. Chodziło o to, żebym wypowiedział się, czy uważam, że cząstka Higgs”a istnieje. Nie odpowiedziałem na to pytanie.
Teraz odpowiadam w liście otwartym.

Nie wiem czy cząstka Higgs”a istnieje. Postaram się wytłumaczyć dlaczego. W sposób zrozumiały dla jak największej ilości specjalistów i laików.

Wielki fizyk Ernest Rutherford stwierdził kiedyś:
„W nauce istnieje tylko fizyka, reszta to zbieranie znaczków pocztowych. All science is either physics or stamp collecting. (ang.)  

Nie zgadzam się z tym twierdzeniem, ale postaram się wyjaśnić o co mu chodziło.
Ernest Rutherford uważał, że całą wiedzę o przyrodzie można będzie kiedyś wyprowadzić z pewnej grupy podstawowych praw. Uważał, że będą to prawa fizyki. Inne nauki zajmują się jedynie zbieraniem (kolekcjonowaniem) informacji. Tylko fizyka może te informacje połączyć w jeden spójny system i zrobi to kiedyś, kiedy „połknie” inne dziedziny wiedzy. Takie stanowisko nazywamy redukcjonizmem.

Redukcjoniści uważają, że całą wiedzę o naturze można wyprowadzić fundamentalnych praw fizyki.
Jak zaznaczyłem nie zgadzam się z takim poglądem. Uważam, że myślenie redukcjonistyczne nie umożliwia pełnego poznania.
Jednak w przypadku cząstki Higgs’a warto pójść drogą wskazaną przez Rutherford’a.

Tak zwany „model standardowy” jest katalogiem cząstek elementarnych, czyli cząstek materii mniejszych od atomu. Ten katalog składa się różnych cząstek zwanych fermionami, bozonami, mezonami, fotonami, neutrinami itd.
Przypomina on bardzo klaser ze znaczkami pocztowymi. Mamy znaczki różnych państw, mamy serie, mamy nominały... W przypadku znaczków wiemy, że istnieje coś takiego jak poczta, że ktoś wymyślił żeby opłaty uiszczać w formie znaczków, że ktoś wymyślił żeby na znaczkach upamiętniać ważne wydarzenia albo coś reklamować.

W przypadku cząstek elementarnych nie znamy powodów, dla których możemy wśród nich wyróżnić rodzaje, serie, wartości (masę, trwałość czyli czas życia...ect).
Hipoteza postawiona przez Higgs’a, że COŚ się za tym kryje jest w pełni uprawniona. Jest prawie pewne, że to COŚ nie jest aż tak skomplikowane i trudne do odgadnięcia jak zasady działania instytucji jaką jest  poczta.

Oczywiście czynione były i są próby odnalezienia zasady porządkującej klaser z cząstkami elementarnymi należącymi do modelu standardowego. Niektóre z tych prób są udane. Modele matematyczne „działają”. Określają cechy poszczególnych cząstek w sposób bardzo podobny do tego co możemy zaobserwować w laboratoriach. Nie zgadza się jedynie masa cząstek teoretycznych i rzeczywistych. Stąd hipoteza Higgs”a o istnieniu ukrytej cząstki innego rodzaju  nadającej masę bozonom, fermionom i mezonom.

Cząstka Higgs’a mogłaby być tym co „wyjaśnia” posiadanie konkretnej masy przez cząstki elementarna, ale moim zdaniem nawet jeśli ona istnieje i ma cechy jakie przypisują jej fizycy, to nie rozwiązuje problemu „poczty”, która wyemitowała znaczki z klasera jakim jest model standardowy.

PS. Jestem fizykiem. Dlatego pytano o moje zdanie na temat dokonanego ostatnio w CERN-ie odkrycia, ale nie jestem specjalistą w dziedzinie fizyki cząstek elementarnych. Moja opinia jest miarodajna „o tyle o ile:)”.

Adam Jezierski

Podobne artykuły


52
komentarze: 50 | wyświetlenia: 29932
27
komentarze: 18 | wyświetlenia: 3741
19
komentarze: 4 | wyświetlenia: 7407
8
komentarze: 26 | wyświetlenia: 576
46
komentarze: 32 | wyświetlenia: 143931
10
komentarze: 4 | wyświetlenia: 2504
25
komentarze: 45 | wyświetlenia: 7057
28
komentarze: 6 | wyświetlenia: 8901
28
komentarze: 36 | wyświetlenia: 11626
23
komentarze: 10 | wyświetlenia: 32176
22
komentarze: 11 | wyświetlenia: 31654
22
komentarze: 10 | wyświetlenia: 17852
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  swistak  (www),  03/10/2012

Cząstka Higgs’a może istnieć w innym wymiarze, jak cały Astral, i nie będzie odkryta przez żaden ciasny umysł, ograniczony materializmem dialektycznym, uczonego pochodzacego od małpy. Kierunek poszukiwań określa przymiotnik " Boska cząstka "

The Higgs Boson walks into a catholic church. Priest says "What are you doing here?" Higgs Boson says "You can't have mass without me"

(tylko dla mowiacych po angielsku)

Nigdy nie będzie kreatywny człowiek skrępowany dogmatami.

  bardek,  31/10/2012

Dopiero teraz trafiłem na ten artykuł. Pragnę dodać coś od siebie. Też podkreślam, że nie jestem specjalistą od cząstek elementarnych. W teorii standardowej i w ogóle w fizyce mikroświata przeszkadza mi (nie tylko mi) to, że nie uwzględnia grawitacji. To prawda, że gr. w tej skali jest niezwykle słaba. Nie znaczy to, że nie istnieje.
Nie poddaje się renormalizacji, więc model standardowy ni ...  wyświetl więcej

Teoria Słowa. Materia zbudowana jest z myśli. Ich ludzką postacią są słowa. Myśli stają się świadome pod wpływem grawitacji. To, co nie wytwarza grawitacji nie jest świadome. Higgs to jeszcze jedno pojęcie w niekończącym się łańcuchu słów-pojęć przyczynowo-skutkowych. Nawet gdyby go odkryto, powstałoby następne pytanie - skąd się wziął? Przestrzeń słów nie ma ani poczatku ani końca, więc ostatetcz ...  wyświetl więcej

  nse,  15/05/2016

Gdybyśmy na potrzeby pewnych przemyśleń zbudowali model uporządkowania spinów w kawałku żelaza zanim te spiny zostaną uporządkowane i po uporządkowaniu spinów, na podstawie tych dwóch modeli próbowali, wyjaśnić w jaki sposób doszło do namagnesowania tego kawałka żelaza, na siłę odrzucając czynniki zewnętrzne, to czy z takim nastawieniem uda się wyjaśnić proces porządkujący spiny ?

@Mariusz Kajstura:
Z tego co wiem, nie znamy matematyki koniecznej, żeby wykonać takie zadanie.

  nse,  15/05/2016

@Adam Jezierski: ... ale zjawiska magnesowania żelaza nie trzeba udowadniać ;), tylko jak to opisać matematycznie przy odrzuceniu oddziaływania zewnętrznego pola ? ... idąc dalej mamy do czynienia z dwoma zjawiskami obserwowanymi z naszej perspektywy:
1. Zjawisko samoczynnego dążenia do chaosu ... "entropia"
2. Zjawisko samoczynnego porządkowania chaosu ... "ewolucja"
Jak te d ...  wyświetl więcej

@Mariusz Kajstura:
Pisałem na ten temat. Oba zjawiska są jak najbardziej naturalne.
Moim zdaniem termodynamika teoretyczna zawiera błąd ; >>> http://eiba.pl/4

@Mariusz Kajstura:
Tu jakaś oferma minusuje za stawianie pytań ...-:)

  nse,  15/05/2016

@Adam Jezierski: Nie szkodzi będę plusował ;)
"Pisałem na ten temat. Oba zjawiska są jak najbardziej naturalne. "
Przychylam się do poglądu że nie ma zjawisk nadnaturalnych, a są tylko zjawiska nie rozpoznane :)



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2017 grupa EIOBA. Wrocław, Polska