Login lub e-mail Hasło   

Strona internetowa jako narzędzie marketingowe

Do posiadania strony internetowej nikogo nie trzeba przekonywać. Jest ona niezbędnym narzędziem firmy w swoich działaniach marketingowych.
Wyświetlenia: 1.644 Zamieszczono 24/12/2012

Do posiadania strony internetowej nikogo nie trzeba przekonywać. Jest ona niezbędnym narzędziem firmy w swoich działaniach marketingowych. Narzędziem nie literami, grafiką, logiem, zdjęciami, a często tak właśnie jest. Strona internetowa musi współgrać z każdym elementem firmy. W tym artykule skupię na Poniższy artykuł traktować należy jako swoisty przewodnik, którego celem jest strona internetowa spełniająca cele biznesowe.

Przy projektowaniu strony internetowej trzeba odpowiedzieć sobie na parę pytań. Powinny nasuwać się one samoistnie. Niestety w natłoku wielu danych, pracy, zabiegania zapominamy lub nie zauważamy całego spectrum zagadnienia.

Czego oczekują potencjalni klienci, jakich informacji szukają? Kim są moi klienci? Jak jest moja konkurencja? Jakie są cele firmy? Do czego służyć ma strona internetowa?

Aby móc takie pytania postawić konieczna jest współpraca pomiędzy zleceniodawcą oraz firmą, która wykona stronę.

Współpraca

Często w swojej pracy zauważam brak współpracy, niestety. Wynikiem braku współpracy jest zmarnowany czas po obu stronach. Podejmijmy wyzwanie i odpowiedzmy na pytania postawione wyżej, również na pytania agencji. Dzięki dobrej współpracy, komunikacji każda wątpliwość zostanie szybko rozwiana oraz zostaną postawione bardzo szczegółowe pytania, wykonawca pozna branże.  Skróci to czas oczekiwania, poprawi wiedzę wykonawcy co przełoży się na lepszy produkt finalny.

Do końca nie wiem, z czego wynika brak współpracy. Wykonawca zawsze zada pytania druga strona nie odpowie z braku czasu, chęci czy powie ‘wy jesteście specjalistami’. Jakakolwiek nie jest odpowiedź nie jest ona sensowna. W końcu inwestujemy pieniądze i chcemy, aby zwróciła się nam inwestycja w stronę internetową.

Cel witryny

Gdy wyznaczamy sobie cel wiemy, że do czegoś dążymy. Ze stroną jest tak samo. Sformułowanie celu pomaga w efektywnego, mocnego przekazu. Idealnie było by gdy witryna spełniała 1 cel w rzeczywistości nigdy, tak nie będzie. Ułożenie celu strony internetowej w projektowaniu prowadzi nas do NOA czyli Najbardziej Oczekiwanej Akcji, którą ma podjąć użytkownik.

NOA

Zawsze trzeba wyznaczyć cel i pod jego kątem projektować stronę po to aby łatwiej można było mierzyć efektywność. Nawet najprostsze NOA pomaga w projekcie strony oraz późniejszej analizie danych. Prostym NOA jest np. przejście na stronę kontakt. Bardzo dużym udogodnieniem jest aby wyznaczyć 1 cel witryny, jednak nigdy tak nie będzie.

Wizerunek, marketing, cele marketingowe, historia firmy, pozycjonowanie, dane, które muszą znaleźć się na stronie i inne zmienne wpływają na wygląd, charakter strony internetowej. Dlatego projektowanie strony internetowej jest zadaniem wielowymiarowym, w którym bierze udział zespół ludzi. W rezultacie otrzymany produkt bierze pod uwagę wszystkie zmienne, niektóre likwidując w innych idąc na kompromis lub dodając nowe rozwiązania biorąc pod uwagę specyfikę Internetu i ich użytkowników.

Architektura informacji – czyli co powiemy użytkownikowi

Gdy znamy cel strony internetowej możemy przejść do projektu układu strony oraz prezentacji treści. Uważam go za najważniejszy element w trakcie całego procesu tworzenia strony internetowej. Architektura informacji to odpowiednie prowadzenie użytkownika po stronie internetowej. Poprawny projekt ułatwi nawigowanie i zrozumienie strony oraz poprawi realizację celu. Dlaczego? Ponieważ, pod kątem celu witryny projektuje się znaczną część elementów.

Projektowanie stron www Rzeszów to w głównej mierze dobra struktura informacji, która przekaże użytkownikowi Internetu prosty przekaz, gdzie jest i co może na stronie internetowej zrobić. Dlatego układ strony, prezentacja treści powinny być takie same dla poszczególnych podstron, aby użytkownik wiedział, że dane elementy umieszczone są w konkretnych miejscach.

Elementem architektury informacji i marketingowym jest tagline inaczej mówiąc slogan. Umieszczony jest on w bezpośrednim sąsiedztwie logo. Tagline to hasłowe przedstawienie strony jej charakterystyka w maksymalnie paru wyrazach. Slogan identyfikuję stronę podając użytkownikowi czy jest we właściwym miejscu i znajdzie to czego szuka. Dla sklepu internetowego z zabawki tagline może brzmieć - Zabawki dla dzieci 4-12 lat.

Przyczyna jest prosta - łatwa, przyjazna strona pomaga w pozytywny zapamiętaniu strony internetowej, przełoży się na lepsze spełnienie celu np. zakup dla sklepu internetowego. Sformułowanie celu pomoże również w analizie danych, po jej powstaniu. Nawet prosty cel pomaga (wejście na stronę kontakt). Ważne jest aby tą część pracy wykonać pieczołowicie przełoży się to na kolejne kroki tworzenia strony www.

Grafika na stronie www

Grafika jest sprawą indywidualną dla każdego projektu. Jej najważniejszym zadaniem jest wypuklenie oraz nie zatarcie przekazywanych informacji. Grafik tworząc wizualizację strony korzysta z makiety, która został zaprojektowana na wcześniejszym etapie. Zależnie od ustaleń i akceptacji klienta w projekt makiety można wprowadzić drobne zmiany lub kategorycznie nie można tego robić np. z powodu przetestowania makiety.

Wyjściowymi dla grafika jest logo, logotyp klienta i tej kolorystyki trzeba się trzymać. Warto na tym etapie wiedzieć czy klient posiada księgę znaku, która powie grafikowi jak zachowuje się logo w roznych sytuacjach.

Z marketingowe punktu widzenia i po to aby ułatwić identyfikację strony www warto pomyśleć o tagline’nie strony czyli sloganie. Standardowym miejsce i nie zmieniajmy tego jest umieszczenia sloganu w pobliżu logo (czasami jest jego integralną częścią). Celem sloganu jest szybkie przekazanie informacji użytkownikowi - strona na której jesteś jest o… Ułożenie sloganu pomoże każdemu biznesowi. Przykładem sloganu jest I’am lovin’ it firmy McDonald’s

Marketing internetowy

O działaniach marketingowych musimy pomyśleć przed rozpoczęciem projektu. Gdy tą zmienną weźmie się pod uwagę, wyjdzie w trakcie analizy, burzy mózgów, że niektóre podstrony są niepotrzebne w ogóle lub nie ma potrzeby umieszczać informacji o podstronie na stronie głównej.

Jedną z gałęzi marketingu internetowego jest Google AdWords czyli reklama w wyszukiwarce. Adwords jest to system działający automatycznie z niewielkim udziałem osób.

Jedną bardzo wazną zmienną w trakcie oceny przez Adwords reklam jest strona docelowa, do której reklamy kierują. Czasem niestety się zdarza strona nie jest dostosowana do wyrazów na które ma użytkownikowi wyświetlić się reklama. Dlatego ten dział marketingu w sieci trzeba wziąć pod uwagę w trakcie projektu strony www.

W innym wypadku kampania google adwords będzie wydatkiem pieniędzy, który nie przyniesie zwrotu, a optymalizacja kampanii będzie bardzo trudna lub nie możliwa (optymalizacja w dorozumieniu osiągnięcie lepszych wyników)

Skoro więc system ocenia naszą stronę i ma to wpływ na działania SEM (Search Engine Marketing) myślmy o tym przed i trakcie wdrożenia, a nie po wdrożeniu strony internetowej. Gdzie pieniądze wydaje się trudniej a firma realizująca nie będzie reagowała tak szybko jakbyśmy tego chcieli.

Kolejny element marketingu internetowego, pozycjonowanie. Niezależnie od tego czy będziemy pozycjonować stronę czy nie trzeba dokonać optymalizacji strony pod pozycjonowanie. Przyczyna jest prosta, a i skutek do przewidzenia.

Przyczyną jest coraz mniejsza rola strony głównej w sprowadzaniu ruchu na witrynę i to akurat jest plus. Skoro wiemy, że tak jest i łatwiej wypozycjonować podstronę to wykorzystajmy ta wiedzę i dokonajmy optymalizacji strony pod pozycjonowanie.

Skutkiem natomiast większy ruch na stronie mówiąc wprost więcej potencjalnych klientów.

Pamiętajmy jednak, że pozycjonowanie kosztuje i trzeba do niego podejść strategicznie. Wyselekcjonować odpowiednie wyrazy branżowe, dokonać analizy słów pod względem ich popularności (liczby wyszukań) zacząć pozycjonować systematycznie realizując przygotowaną strategię.

Kierunek reklama efektywnościowa.

Podsumowanie

Zaprojektowanie strony internetowej nie jest sprawą prostą. Musi komunikować kim jesteśmy – identyfikacja wizualna, ładnie wyglądać – grafika, spełniać wyznaczony cel – marketing, być zrozumiała i prosta w obsłudze – web usability, spełnić wymogi techniczne. Dodajmy do tego specyfikę branży i wierzcie lub nie, spełnienie wszystkich naraz jest trudne.

Warto również rozważyć opcję testowania strony internetowej zarówno w trakcie jak po skończonym projekcie. Celem testowania zawsze jest poprawa funkcjonowania strony oraz zwiększenie konwersji (osiągnięcia realizacji celu witryny).

Podobne artykuły


14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 860
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 919
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 336
13
komentarze: 105 | wyświetlenia: 219
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 931
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1796
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 394
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 691
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1529
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 387
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 957
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 462
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 385
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 870
10
komentarze: 10 | wyświetlenia: 638
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska