Login lub e-mail Hasło   

Jak słuchać, żeby usłyszeć? Komunikacja w biznesie

Komunikacja interpersonalna to bardzo ważna część naszego życia i podstawa wszelkich relacji międzyludzkich. Codziennie przecież porozumiewamy się z wieloma osobami. Najprostszy...
Wyświetlenia: 1.293 Zamieszczono 22/01/2013

Komunikacja interpersonalna to bardzo ważna część naszego życia i podstawa wszelkich relacji międzyludzkich. Codziennie przecież porozumiewamy się z wieloma osobami. Najprostszym modelem komunikacji jest przekazywanie komunikatu przez nadawcę i odebranie go przez odbiorcę. Proces ten jest jednak skuteczny dopiero wtedy, gdy informacja zostanie odebrana zgodnie z intencjami nadawcy. Kluczowa dla skutecznego porozumiewania się jest umiejętność słuchania. Większość ludzi sądzi, że jest to czynność łatwa i bierna, ale dla powodzenia rozmowy powinna być aktywna i zaangażowana. W prawdziwym słuchaniu niezbędne jest nastawienie na zrozumienie rozmówcy, natomiast „pseudo-słuchanie” ma między innymi takie cele jak:

  • chęć pozyskania czyjejś sympatii,
  • zyskania czasu na przemyślenie własnej wypowiedzi,
  • poznanie słabych stron rozmówcy, by później wykorzystać je dla swoich korzyści.

Aktywne słuchanie opiera się na następujących elementach:

- umiejętne zadawanie pytań – wyróżnia się dwa rodzaje pytań: zamknięte (rozpoczynające się od „czy?”) i otwarte (wszystkie pozostałe, np. „co?”, „jak?”, „kiedy?”, „gdzie?”, „dlaczego?”)

- parafrazowanie wypowiedzi, czyli powtarzanie własnymi słowami, tego, co już zostało powiedziane (np. „Czy chcesz przez to powiedzieć, że…”, „Z tego, co mówisz wynika, że…”)

- udzielenie informacji zwrotnej – przedstawienie własnej opinii, czy odczuć związanych z tematem dyskusji

- empatia – otwartość na to, co mówi rozmówca

- obserwowanie mowy ciała rozmówcy

- unikanie postawy obronnej

Słuchanie w biznesie

Efektywne słuchanie jest przydatną umiejętnością nie tylko w relacjach nieformalnych, ale też na gruncie kontaktów zawodowych. Zdolności interpersonalne pełnią szczególnie istotną rolę w przypadku osób zajmujących wysokie stanowiska. Powinny one nauczyć się tzw. słuchania proaktywnego, które, zwłaszcza w dziedzinie biznesu, przynosi wymierne korzyści, bowiem pozwala na pozyskanie potrzebnych informacji i nawiązanie więzi ze współpracownikami, czy klientami. Takie słuchanie jest podstawą pracy zespołowej, zwiększa wydajność pracy, pozwala na lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań klientów.

W swojej książce „Słuchacz doskonały” Bernard T. Ferrari w interesujący i jasny sposób radzi, jak nauczyć się efektywnego słuchania. Podpowiada, jak milczeć, jak zadawać pytania i jak sortować pozyskane podczas rozmowy informacje, aby lepiej podejmować decyzje i osiągać sukcesy w biznesie. Warto ją przeczytać, aby poszerzyć swoją wiedzę na temat komunikacji, stać się lepszym słuchaczem i lepszym pracownikiem.

Ewa Kaczmarzyk

www.audiobiznes.pl

Podobne artykuły


6
komentarze: 0 | wyświetlenia: 885
43
komentarze: 25 | wyświetlenia: 5835
22
komentarze: 2 | wyświetlenia: 15932
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 3105
72
komentarze: 26 | wyświetlenia: 110333
52
komentarze: 21 | wyświetlenia: 17068
48
komentarze: 21 | wyświetlenia: 43882
32
komentarze: 27 | wyświetlenia: 5489
31
komentarze: 16 | wyświetlenia: 11467
27
komentarze: 19 | wyświetlenia: 5056
21
komentarze: 7 | wyświetlenia: 2460
20
komentarze: 11 | wyświetlenia: 2644
16
komentarze: 10 | wyświetlenia: 6684
16
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1587
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska