Login lub e-mail Hasło   

Cierpienie zwierząt

Derrida opisuje sytuację, w której wyszedł nago z łazienki i poczuł na swoim nagim ciele wzrok kota.
Wyświetlenia: 4.148 Zamieszczono 28/06/2013

Derrida opisuje sytuację, w której wyszedł nago z łazienki i poczuł na swoim nagim ciele wzrok kota. Poczuł się speszony; przecież kot to kot, zwierzę, nie rozumie tego, co widzi… Być nago przy zwierzęciu to nie to samo, co być nago przy człowieku. Zaraz, ale przecież to spojrzenie jest tak przenikliwe. Zupełnie jakby mówiło „weź się ubierz, stary”. 

Podobną sytuację opisuje Gombrowicz, wpatrzony w słynną krowę. „Jej krowiość zaskoczyła do tego stopnia mą ludzkość – ten moment, w którym spojrzenia nasze się spotkały, był tak napięty – że stropiłem się jako człowiek, to jest w moim, ludzkim, gatunku. Uczucie dziwne i bodaj po raz pierwszy przeze mnie doznane – ten wstyd człowieczy wobec zwierzęcia”.

Franz Kafka z kolei pisze o wstydzie, wstydzie rozumianym jako poczucie winy wobec niewidzialnej wspólnoty: to uczucie towarzyszy mu w relacjach ze zwierzętami. Patrzy na nie i czuje się winny, winny przestępstw swojego gatunku nad milczącymi ofiarami, wspólnotą tych, którzy nigdy nie będą mogli głośno domagać się swoich praw.

We wszystkich trzech wypadkach chodzi mniej więcej o podobne doświadczenie: kiedy patrzymy na zwierzęta i nagle ukazują się nam one poza logiką ludzkiej, antropocentrycznej ekonomii, w której świnie i krowy są do jedzenia, a psy do trzymania w domu.  W takiej perspektywie wszystko jest jasne: my jesteśmy ludźmi, one – zwierzętami, my jesteśmy panami świata, dostaliśmy ziemię we władanie od Boga, a zwierzęta są na niej, by nam służyć. Nawet jeśli nie jesteśmy wierzący, często dalej tak myślimy: że zwierzęta są nam podporządkowane i że z tego tytułu ich cierpienie jest mniej ważne.

Sprawę cierpienia zwierząt metafizyka z Kartezjuszem na czele (ale przed nim i np. Augustyn): rozwiązuje w sposób prosty: zwierzę nie ma uczuć, więc jego cierpienie mniej się liczy. Dalej wielu z nas tak myśli: nie jestem mordercą, nie jestem złym człowiekiem, to tylko kurczak, przecież nie zabiłem nikogo”…

„Młody indyk to nie dziecko, ale ból odczuwa podobnie. Nigdy nie słyszałem, by ktokolwiek, czy to weterynarz, czy pracownik, czy ktoś z zarządu ubojni, twierdził, że zwierzęta nie cierpią. Na ile cierpienia możemy się godzić?”, odpowiada J. S. Foer.

Włoski filozof Giorgio Agamben powiada, że to wszystko: od metafizyki po chów przemysłowy, ma jeden cel: sprawić, że zapomnimy o tym, że sami jesteśmy zwierzętami, a homo sapiens sapiens to gatunek małpy. Nasz materiał genetyczny, nasza budowa i fizjologia mówią o tym dobitnie: należymy do królestwa przyrody. Dlatego też Immanuel Kant tak pięknie mówił o tym, że człowiek zawsze żyje w dwóch światach: w świecie naturalnym, gdzie  panuje determinizm, konieczność, oraz w królestwie wolności, ducha, domenie prawa naturalnego. (dlatego też aforyzm o niebie gwieździstym nade mną i prawu moralnym we mnie jest bardzo często źle interpretowany, między tymi dwoma sferami: gwiazd i prawa moralnego zachodzi przeciwieństwo, to jest dramatyczne rozdarcie. Nie jest tak, że podmiot kantowski kontemplując gwiazdy widzi w nich odblask prawa, które jest w nim).

Kant, jak wielu innych, boi się królestwa zwierząt. Wszyscy się go boimy: nie ma nic pociągającego ani krzepiącego w tym, że jesteśmy trochę bardziej błyskotliwą małpą, wyrafinowanym szympansem.

 

Podobne artykuły


12
komentarze: 32 | wyświetlenia: 950
11
komentarze: 40 | wyświetlenia: 957
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 787
10
komentarze: 14 | wyświetlenia: 477
10
komentarze: 7 | wyświetlenia: 902
10
komentarze: 11 | wyświetlenia: 496
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 913
10
komentarze: 5 | wyświetlenia: 1087
9
komentarze: 1 | wyświetlenia: 618
9
komentarze: 36 | wyświetlenia: 735
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 627
9
komentarze: 124 | wyświetlenia: 661
9
komentarze: 18 | wyświetlenia: 618
9
komentarze: 25 | wyświetlenia: 308
9
komentarze: 34 | wyświetlenia: 689
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Glos od wegetarianina!

  hussair  (www),  28/06/2013

@youngcontrarian: Serio?

@hussair:
Tak na powaznie od 5 lat...
Konsumowanie naszych mlodszych braci to wg. mnie kanibalizm... chociaz wiem ze niektorzy nasi mlodzi bracia ze swiata zwierzat nie maja podobnych skrupulow wzgledem nas...

  hussair  (www),  28/06/2013

@youngcontrarian: No to graba!
No wiesz, niektórzy bracia mniejsi nie mają skrupułów, ale cóż, kieruje nimi bardziej instynkt niż świadomy wybór, u nas jest to wprost przeciwne, co wyznacza inny kodeks etyczny. Zobaczymy, jak się dalej potoczy nasz błękitny glob.

  hussair  (www),  28/06/2013

We ,,Władcy pierścieni'' na króla Theodena rzucono czar. Król ten stał się otumaniony, uległy, odcięty murami mgły od rozumu i woli. Tak widzę Polaków, którzy jako nieomal jedyni nie oporują korporacyjnych szchrajstwom i zniewoleniu, i tak samo widzę ludzki gatunek odżywiający się ciałami zwierząt. Nie widzę tego w kwestii winy i oskarżeń, lecz zmanipulowania, ,,zaczarowania''. Jednak z czasem każdy czar podlega zdjęciu...
Z Theodena też zdjęto.

@hussair:
Każdy z nas sam siebie czaruje mości panie. Wystąpię tu w roli łyżki dziegciu w waszej beczce miodu, niestety sztucznego. Moja siostrzenica mając niespełna rok dobrze wiedziała co jej smakuje, czasem był to banan, czasem bułeczka, często mleko a od czasu do czasu... mięsko. Jadła bo jej smakowało, mając wybór spośród kilku opcji wyciągała swoje malutkie rączki w kierunku mięsa. Ja ...  wyświetl więcej

@wookasz: bo wegetarianizm bardzo często skutkuje poważnymi problemami zdrowotnymi, z powodu mleka i produktów mlecznych. Znam wielu byłych wegetarian, których uratowało dopiero przejście na weganizm. Sama tez to przerobiłam. Osobiście uważam, na podstawie tych obserwacji i przeczytanej literatury, że mleko i produkty mleczne są bardziej szkodliwe niż mięso.

Punkt na artykuł od weganki.

Zwierzęta zostały stworzone, by nam towarzyszyć w tej wędrówce po ziemskim świecie i uczyć nas. Jeśli z racji swojego "wyższego rozumu" stawiamy się ponad świat zwierząt w hierarchii, to mamy obowiązek traktować zwierzęta z szacunkiem. Jeśli służą nam jako pożywienie, to szacunek powinien okazywać się w humanitarnym traktowaniu tak podczas hodowli jak i uboju. Gdy pomagają nam w pracy, to godnie p ...  wyświetl więcej

  hussair  (www),  28/06/2013

@Skalny Kwiat: Plusuję, bo to niefanatyczne, mądre ujęcie sprawy.

  greenway,  28/06/2013

Moje uznanie. Szanujmy zwierzę w nas i zwierzę obok nas.

  *Karo*  (www),  07/07/2013

@greenway: i tutaj popieram!

I to chyba był straszny błąd,ze zlazł z drzewa,udział się w skore i zaczął udawać człowieka..A kimże współczesny homo?Mordercą, niszczycielem przyrody,a jak miłuje zwierzęta[-sam siebie nienawidzi,a innym głosi biblijna milosc blizniego ,amen

Ewolucja doprowadziła do tego, że kierownikiem działu zostaje ten, który zabije drugiego - niestety taka jest prawda, że dobór naturalny wysforował zwierzę-człowieka na sam szczyt drzewa pokarmowego i dzięki temu, że potrafimy się żywić wszystkim, jesteśmy tu gdzie jesteśmy. Nasze mózgi rozrosły się do niespotykanych u innych zwierząt rozmiarów, dzięki czemu znalazło się w nich miejsce na dodatkow ...  wyświetl więcej

I tak od pochylenia się nad cierpieniem zwierząt autor płynnie przeszedł do deprecjacji człowieczeństwa.

  koobe  (www),  01/07/2013

@Andrzej Siciński: niekoniecznie. Czy stwierdzenie, że jesteśmy w pewnym sensie zwierzętami, że jesteśmy częścią natury, od razu musi oznaczać deprecjonowanie? Co tak poniżającego jest w naszej fizjologii, w naszych genach, w naszym pochodzeniu? Nie możemy ciągle wypierać faktu, że zwierzętami w pewnym sensie jesteśmy, a kultura zachodu ma długą i niezakończoną tradycję radzenia sobie z tym problemem.

  swistak  (www),  03/07/2013

@koobe: w sprawie eutanazji możesz się wybrać do rzeżni jak reszta twoich ewolucyjnych braci!

  koobe  (www),  04/07/2013

@swistak: tok Twojego myślenia nie jest dla mnie jasny.

  Amicus,  04/07/2013

@koobe: Nie przejmuj się tym za bardzo. Tok myślenia Świstaka nie jest jasny dla nikogo oprócz... Świstaka ;)

Należy się zastanowić co człowiekowi z chwilą urodzeniem dała Natura.
Większość ludzi to tylko "egzemplarze robocze" pozbawione uczuć przynależnych człowiekowi jako istoty wyższej.
Kto i kiedy ich skancerował (jaka wszechwładna formacja) na etapie dzieciństwa i oderwał od Natury?
Natura ma trzy zasłony - dwie otwarte dostajemy z chwilą narodzin a trzecia jest wyższym stopniem ...  wyświetl więcej

Zakaz uboju rytualnego spowoduje ogromne straty dla gospodarki! I nikt teraz nie protestuje, ale jak chciano zakazać handlu w niedzielę to od razu wielka afera!

Precz z obrońcami zwierząt!

http://eiba.pl/c4

@lechu20: Rzadko się to zdarza, ale się z tobą zgadzam, że zakaz uboju rytualnego jest zły.

@Łukasz G: Nie wszystko sprowadza się do mamony, panowie...

@Skalny Kwiat: Ja nie zgadzam się z zakazem z innych powodów niż pieniądze. Zakaz uboju rytualnego jest hipokryzją. Dlaczego jeden sposób zabijania zwierząt jest lepszy od innego? Skąd pewność, że ogłuszone zwierzęta nie czują?

@Łukasz G: Nie ma pewności, ale nie zmienia to faktu, że jeśli musimy - chcemy je zjadać, to traktujmy je odpowiedzialnie za życia i z uhonorowaniem ich poświęcenia w czasie uboju. Jesteśmy wszak ludźmi z wyższą od zwierząt inteligencją...ponoć.

  liwa,  16/07/2013

tiaaa.. i czołem bijmy przed nimi, zanim je zarżniemy!! a przy zabijaniu, płaczmy z nimi a potem rosołek wołowy przez 4 godziny gotujmy, żeby móc się wzmocnić w czasie jesiennym.. paranoja - kto zgadnie gdzie?

@Skalny Kwiat: Wiesz jak wygląda ubój nierytualny np. kurczaków? Gdzie więc tu związek szacunku do zwierząt z rytualnością lub nierytualnością uboju? Po drugie jeśli komuś żal zwierząt to niech zacznie od niejedzenia ich, zamiast narzucać komuś swoją wolę. Mi na przykład nie jest jakoś specjalnie żal tych zwierząt, a mięsa nie jem.

@Łukasz G: Łukasz, wiem jak wygląda ubój rytualny i zwykły. Tak jeden jak i drugi na skalę przemysłową są okrutne, jak również niehumanitarny chów tych zwierząt przed zaszlachtowaniem. Ten przemysł poszedł za daleko w okrucieństwie w imię pieniędzy i zarobkowania, łącznie z tuczeniem tych zwierząt paszami GMO, antybiotykami, hormonami itd.
W większości spożywam pokarmy roślinne, niestety, j ...  wyświetl więcej

@Skalny Kwiat:
Gdyby możliwe było punktowanie "dziesięciokrotne" czy "stukrotne" - tak bym punktował Twój komentarz. A przecież nie o punkty chodzi, a o mocne utożsamienie się z Twoim zdaniem...

@Janusz Dąbrowski: :)

CYT.: „Ubój rytualny - czyli co?
Najdłużej walczą krowy i byki - czyli bydło.
Procedura wygląda tak, że zwierzę (krowa) wpędzane jest do metalowego bębna w kształcie walca i tam unieruchamiane. Wystaje z niego jedynie głowa, którą odchyla mechaniczny kołnierz - odsłania on gardło. Bęben obraca się o 180 st., by zwierzę było do góry nogami.
- To przyspiesza ubój, o wiele łatwie ...  wyświetl więcej

@Janusz Dąbrowski: Sam opis przejmujący, a co dopiero realna sytuacja. czy wiara tych ludzi jest tak płytka, że myślą iż Bóg oczekuje i cieszy się tym cierpieniem. Panie Januszu znam pana poglądy, ale niech mi Pan odpowie, czy jeżeli Stary Testament nakazuje tego typu praktyki to czy przypadkiem nie jest to dowód na to, że ta księga jest wymysłem ludzi.

@Krzysztof Mrozowski:
I mamy dylemat - czy biblia (w tym Stary testament ) to tzw. słowo Boże? Swego czasu pisałem na ten temat - "Czy biblia jest słowem Bożym?" http://eiba.pl/a0
Uważam, że to tylko księga, z której należy wybierać słowa. W jaki sposób i co wybierać? Tu należałoby kierować się rozsądkiem, roztropn ...  wyświetl więcej

@Janusz Dąbrowski: Panie Januszu gdyby wszyscy ludzie wierzyli w ten sposób, to pewnie i ja bym uwierzył, pozdrawiam serdecznie.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska