O dobrą jakość komunikacji
Szef wchodzi energicznie do Waszego pokoju. Raczej nie jest wrogo nastawiony. Ale nie wiecie jeszcze, o co mu chodzi. Chrząknięcie, wszyscy na chwilę podnoszą głowę znad komputerów.
„ Musimy być bardziej otwarci. Mamy problemy z komunikacją.”
I wychodzi. W nikogo nie strzelił piorun. Ale nikt nie wie, o co do końca chodziło. I milczymy. Oczywiście taka sytuacja mogła się zdarzyć każdemu.
Jak cię widzą ( i słyszą), tak cię piszą ( i rozumieją)
Co prawda, jak twierdzą autorzy ostatnich badań nad cechami lidera i przywódcy, naukowcy Uniwersytetu w Barcelonie ( odsyłam do: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Wysocy-i-lysi-zarabiaja-wiecej-2868601.html), łysy i wysoki szef budzi w nas największe zaufanie, ale sposób komunikowania się, czy też wydawania lub delegowania poleceń ma ogromne znaczenie. Jeżeli oczywiście chcemy pełnić rolę prawdziwego przywódcy. I wiele innych równie istotnych cech też warto posiadać.
Nie zawsze ktoś rozumie nas dokładnie tak, jak sobie założyliśmy. Przyjrzyj się kilku znanym obrazom kilku znanych malarzy. Oni widzą jedno, a Ty drugie. W akcie nadinterpretacji czy też niedointerpretacji ujawnia się schemat odbiorca-nadawca i siatka niedopowiedzeń. Czasami pytamy: Co chcesz przez to powiedzieć? To dość potrzebna informacja zwrotna.
Efektywna i efektowna komunikacja
Czym jest komunikacja? Każdy znawca przedmiotu próbuje formułować własną definicję, co w przypadku tak nośnych pojęć jest częstą praktyką.
Komunikowanie się jest jawną filozofią funkcjonowania wśród ludzi - efektywna zapewnia dobre relacje i odwrotnie: niedostateczna komunikacja nie jest fundamentem do budowy porozumienia, prowadzi do szumów komunikacyjnych.
Proces skutecznej komunikacji w organizacji powinien dać odpowiedź na to:
Kto mówi?
Do kogo mówi?
Co mówi?
W jaki sposób mówi?
Z jakim skutkiem?
- W codziennym życiu najczęściej komunikujemy się twarzą w twarz. To pierwszy aspekt komunikowania się w naszym funkcjonowaniu zawodowym. Jednocześnie jest to wieloobszarowy rodzaj komunikowania, w którym komunikaty werbalne i niewerbalne muszą być spójne i skuteczne.
Wszystkie aspekty komunikacyjne mogą być rozpatrywane osobno, ale ich silna korelacja prowadzi do sukcesów komunikacyjnych. Są one w pełni związane, a pełnia sukcesu w kontaktach międzyludzkich zostanie osiągnięta, gdy każdy z nich jest na wysokim stopniu realizacji.
Komunikacja twarzą w twarz wpływa na inne rodzaje komunikowania, decyduje o skuteczności innych rodzajów komunikowania się między ludźmi.
- Komunikacja poprzez medium - Namiastka komunikacji bezpośredniej tak naprawdę. Ma wiele odmian i sposobów realizacji. Jednak zawsze jednak podstawowe założenia komunikacyjne pozostają takie same - telefon nie może być przeszkodą w efektywnym porozumiewaniu. Umiejętne i świadome korzystanie z formy poprzez medium, głównie telefon przyspiesza wiele działań. Można przenieść rozmówcę na stronę internetową podczas rozmowy oraz korzystać z innych efektywnych sposobów połączenia komunikacyjnego. To również oszczędność czasu, która w dzisiejszym świecie jest istotna. Musimy pamiętać o tych walorach, aby nadać niezbędną dyscyplinę swoim kontaktom telefonicznym.
- Komunikacja zawodowa opiera się na regułach kontaktów formalnych. Porozumiewanie się ma prowadzić do wymiernych efektów, a wartości społeczne i towarzyskie nie mają większego znaczenia. W pracy zawodowej istnieje konieczność umiejętności rozpoznawania przechodzenia z komunikacji formalnej.
- Autoprezentacja daje swobodę działania w najtrudniejszych sytuacjach. Świadomość siebie, czyli to , jak jesteśmy odbierani przez innych, jest ważne dla określenia naszych zamierzeń.
Mierzenie efektywności komunikacji
Efekty lub potrzeby komunikacyjne w dobrze skomunikowanej organizacji warto regularnie badać. Również, gdy chcemy osiągnąć zamierzone cele komunikacyjne, czyli wysoką kulturę komunikacyjną w firmie. Określenie potrzeb szkoleniowych w tym zakresie też stanowi ważną informację zwrotną.
Jeżeli odczuwasz potrzebę zmierzenia efektywności komunikacji, odsyłam do: http://www.tomastest.eu/badania_new.
Opracował: Zespół tomastest.eu