JustPaste.it

Temat nie do końca przegadany

 O dobrą jakość komunikacji

Szef wchodzi energicznie do Waszego pokoju. Raczej nie jest wrogo nastawiony. Ale nie wiecie jeszcze, o co mu chodzi. Chrząknięcie, wszyscy na chwilę podnoszą głowę znad komputerów.

„ Musimy być bardziej otwarci. Mamy problemy z komunikacją.”

I wychodzi. W nikogo nie strzelił piorun. Ale nikt nie wie, o co do końca chodziło. I milczymy. Oczywiście taka sytuacja mogła się zdarzyć każdemu.

Jak cię widzą ( i słyszą), tak cię piszą ( i rozumieją)

Co prawda, jak twierdzą autorzy ostatnich badań nad cechami lidera i przywódcy, naukowcy Uniwersytetu w Barcelonie ( odsyłam do: http://www.bankier.pl/wiadomosc/Wysocy-i-lysi-zarabiaja-wiecej-2868601.html), łysy i wysoki szef budzi w nas największe zaufanie, ale sposób komunikowania się, czy też wydawania lub delegowania poleceń ma ogromne znaczenie. Jeżeli oczywiście chcemy pełnić rolę prawdziwego przywódcy. I wiele innych równie istotnych cech też warto posiadać.

Nie zawsze ktoś rozumie nas dokładnie tak, jak sobie założyliśmy. Przyjrzyj się kilku znanym obrazom kilku znanych malarzy. Oni widzą jedno, a Ty drugie. W akcie nadinterpretacji czy też niedointerpretacji  ujawnia się schemat odbiorca-nadawca i siatka niedopowiedzeń. Czasami pytamy: Co chcesz przez to powiedzieć? To dość potrzebna informacja zwrotna.

Efektywna i efektowna komunikacja

Czym jest komunikacja? Każdy znawca przedmiotu próbuje formułować własną definicję, co w przypadku tak nośnych pojęć jest częstą praktyką.

Komunikowanie się jest jawną filozofią funkcjonowania wśród ludzi - efektywna zapewnia dobre relacje i odwrotnie: niedostateczna komunikacja nie jest fundamentem do budowy porozumienia, prowadzi do szumów komunikacyjnych.

Proces skutecznej komunikacji w organizacji powinien dać odpowiedź na to:

      Kto mówi?

      Do kogo mówi?

      Co mówi?

      W jaki sposób mówi?

      Z jakim skutkiem?

 

  1. W codziennym życiu najczęściej komunikujemy się twarzą w twarz. To pierwszy aspekt komunikowania się w naszym funkcjonowaniu zawodowym.  Jednocześnie jest to wieloobszarowy rodzaj komunikowania, w którym komunikaty werbalne i niewerbalne muszą być spójne i skuteczne.

Wszystkie aspekty komunikacyjne mogą być rozpatrywane osobno, ale ich silna korelacja prowadzi do sukcesów komunikacyjnych. Są one w pełni związane, a pełnia sukcesu w kontaktach międzyludzkich zostanie osiągnięta, gdy każdy z nich jest na wysokim stopniu realizacji.

Komunikacja twarzą w twarz wpływa na inne rodzaje komunikowania, decyduje o skuteczności innych rodzajów komunikowania się między ludźmi.

  1. Komunikacja poprzez medium - Namiastka komunikacji bezpośredniej tak naprawdę. Ma wiele odmian i sposobów realizacji. Jednak zawsze jednak podstawowe założenia komunikacyjne pozostają takie same - telefon nie może być przeszkodą w efektywnym porozumiewaniu. Umiejętne i świadome korzystanie z formy poprzez medium, głównie telefon przyspiesza wiele działań. Można przenieść rozmówcę na stronę internetową podczas rozmowy oraz korzystać z innych efektywnych sposobów połączenia komunikacyjnego. To również oszczędność czasu, która w dzisiejszym świecie jest istotna. Musimy pamiętać o tych walorach, aby nadać niezbędną dyscyplinę swoim kontaktom telefonicznym.

 

  1. Komunikacja zawodowa opiera się na regułach kontaktów formalnych. Porozumiewanie się ma prowadzić do wymiernych efektów, a wartości społeczne i towarzyskie nie mają większego znaczenia. W pracy zawodowej istnieje konieczność umiejętności rozpoznawania przechodzenia z komunikacji formalnej.

 

  1. Autoprezentacja daje swobodę działania w najtrudniejszych sytuacjach. Świadomość siebie, czyli to , jak jesteśmy odbierani przez innych, jest ważne dla określenia naszych zamierzeń.

 

Mierzenie efektywności komunikacji

           

Efekty lub potrzeby komunikacyjne w dobrze skomunikowanej organizacji warto regularnie badać. Również, gdy chcemy osiągnąć zamierzone cele komunikacyjne, czyli wysoką kulturę komunikacyjną w firmie. Określenie potrzeb szkoleniowych w tym zakresie też stanowi ważną informację zwrotną.

Jeżeli odczuwasz potrzebę zmierzenia efektywności komunikacji, odsyłam do: http://www.tomastest.eu/badania_new.

 

Opracował: Zespół tomastest.eu