Login lub e-mail Hasło   

Jak zrobić grę w CopperCube? Część 1

Gry komputerowe to najprzyjemniejsze zastosowanie informatyki. Wielu młodych graczy marzy aby gry kiedyś stały się ich pracą. Można zacząć od skonstruowania prostej gry.
Wyświetlenia: 1.063 Zamieszczono 27/07/2013

Gier prawie nigdy nie tworzy się od zera. Zawsze jest jakieś oprogramowanie, które stanowi szkielet gry bądź narzędzie do jej tworzenia. Te przeznaczone do komercyjnego tworzenia gier są kosztowne a ich użycie wymaga sporo umiejętności i pracy by uzyskać choćby najmniejszy efekt. Narzędzia przeznaczone dla początkujących są tańsze i nie wymagają wielu umiejętności i  pracy. Za to skonstruowanie z ich pomocą większej i atrakcyjniejszej gry jest zwykle trudne lub w ogóle niemożliwe.

Austryjacki pakiet CopperCube należy z pewnością do tego drugiego rodzaju. Nie jest zupełnie darmowy ale można go ściągnąć z sieci za darmo i testować. Spróbujemy teraz z jego użyciem skonstruować prostą grę polegającą na poruszaniu się przez złożoy układ pomieszczeń.

Po uruchomieniu pojawia się ekran wyboru początkowego :

Wybieramy opcję pierwszą, bo chcemy sami konstruować przestrzeń gry. 

Klikając w listę obiektów w lewym oknie usuwamy: cubeMesh1 i startup skybox uzyskując zupełnie pustą przestrzeń.

Teraz możemy zacząć wstawiać obiekty naszej gry. Klikamy w Free 3D Scene1 i z menu prawego klawisza wybieramy create a room:

Z użyciem lewego klawisza myszy i elementów Floor1 oraz Wall1 możemy teraz skonstruować naszą przestrzeń gry:

Należy tylko uważać bo zbyt skomplikowany układ komnat może spowodować błędne działanie powodujące mieszanie się ścian z podłogą uniemożliwiające poprawną grę. Po kliknięciu OK otrzymamy widok fragmentu tej przestrzeni:

Z dolnego menu obrazkowego wybieramy teraz animated clerk i wstawiamy dwukrotnym kliknięciem:

Postać na podglądzie drepce zawisając  w powietrzu. W atrybutach obiektu clerk odszukujemy najniższą pozycję Animation i z walk przestawiamy na stand co spowoduje zatrzymanie animowanej postaci. Następnie przesuwamy ją na pozycję podłogi chwytając myszką odpowiednie strzałki (zielona pozwala opuścić w dół). Możemy przy tym dotykając myszką innych części widoku zmieniać odpowiednio podgląd by nie stracić postaci z zasięgu. Przełączamy się na zakładkę Behavior i dodajemy pozycję Object or person controlled by keybord z pozycji menu Game behavior oraz Collide when moved. Trzymając podświetlone to ostatnie zmieniamy atrybuty Relative position tak by kokon objął całą postać. On bowiem zabezpiecza naszą postać przed kolizjami z innymi obiektami i uniemożliwa np. wejście w ścianę lub podłogę. 

Teraz musimy dołączyć kamerę tak by poruszała się za naszą postacią obserwując ją i jej otoczenie. Znowu klikamy w Free 3D Scene i wybieramy create a camera:

Zaznaczamy Third person camera i odznaczamy Collides geometry when moved, a na następnej zakładce wybieramy osobę za którą ma się poruszać - clerk. Kamera zostaje dołączona:

Przełączamy się na zakładkę Publish i ustawiamy Publish as Windows, a następnie klikamy odpowiedni przycisk lub klawisz F9. Pojawia się nowe okno z grą:

Postać reaguje na klawisze kursorów odpowiednio do tego zmieniając swój kierunek ruchu:

Jeśli poprawnie skonstruowaliśmy układ komnat i ustawiliśmy kokon chroniący postać przed kolizjami to nie powinno być przykrych niespodzianek przy poruszaniu nią. Jednak do prawdziwej gry jeszcze daleko. Wymaga to bowiem uzupełnienia naszej o dodatkowe zdarzenia i akcje m.in. naliczające punkty zdobywane w grze. Być może kiedyś o tym jeszcze napiszemy.

Podobne artykuły


11
komentarze: 40 | wyświetlenia: 1066
11
komentarze: 22 | wyświetlenia: 590
11
komentarze: 32 | wyświetlenia: 1075
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 884
10
komentarze: 1 | wyświetlenia: 994
10
komentarze: 11 | wyświetlenia: 561
9
komentarze: 24 | wyświetlenia: 453
9
komentarze: 56 | wyświetlenia: 276
9
komentarze: 36 | wyświetlenia: 780
9
komentarze: 44 | wyświetlenia: 694
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 690
9
komentarze: 33 | wyświetlenia: 766
9
komentarze: 13 | wyświetlenia: 534
9
komentarze: 1 | wyświetlenia: 679
9
komentarze: 0 | wyświetlenia: 683
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska