Login lub e-mail Hasło   

Alkohol zamiast benzyny?

.... tak się to robi w Brazylii
Wyświetlenia: 1.430 Zamieszczono 05/10/2013

Polakom, a także wszystkim innym Europejczykom wydaje się niemożliwe funkcjonowanie państwa bez ropy naftowej. Od jej regularnych dostaw uzależnione są prawie wszystkie gałęzie naszej gospodarki. Szczególnie trudno wyobrazić sobie transport bez ropy i benzyny. Przecież każdego dnia na europejskich stacjach benzynowych tankują paliwo setki milionów pojazdów. Zapotrzebowanie na ropę naftową jest więc niewyobrażalne. Wstrzymanie dostaw stałoby się globalną katastrofą, która przyniosłaby zgubę wielu ludziom bez potrzeby wybuchu jakiejkolwiek wojny.

Od kilkudziesięciu lat Brazylia zmierza do uniezależnienia się od ropy, której w tej chwili od nikogo nie kupuje. Połowę swojego zapotrzebowania zaspokaja wydobyciem własnym, a drugą połowę etanolem produkowanym z trzciny cukrowej. Większość pojazdów produkowanych w Brazylii przez znane światowe koncerny takie jak Fiat, Volkswagen czy Ford, to samochody z silnikami przystosowanymi do alkoholu. Silniki najnowszej generacji mogą spalać zarówno  benzynę i alkohol jak i dowolne ich mieszanki w zależności od woli kierowcy.

Kierowca podejmuje decyzję co zatankować po wjeździe na stację paliwową, biorąc pod uwagę ceny paliw. Etanol, nazywany w Brazylii alkoolem, jest zazwyczaj o wiele tańszy od benzyny, ale również mniej wydajny, więc kierowca musi dokonać pewnej kalkulacji. Innym motywem wyboru może być fakt, że spaliny etanolu, który jest paliwem odnawialnym znacznie mniej szkodzą środowisku niż spaliny benzyny. Brazylijczycy chyba naprawdę wiążą swoją przyszłość z alkoolem, bo zaczęli już wprowadzać silniki na alkohol również do lotnictwa.

Taniość etanolu wynika głównie z łatwości produkcji spirytusu z trzciny cukrowej. Technologia jest znacznie tańsza niż w przypadku roślin europejskich czy północno – amerykańskich. Dlatego na razie nie możemy myśleć o zastępowaniu benzyny ale przecież jej ceny ciągle rosną i fajnie byłoby mieć alternatywę. Niestety, żeby pozyskać tereny pod uprawę Brazylijczycy wycinają amazońską dżunglę, czyli nasze wiecznie zielone płuca, które oczyszczają powietrze całego świata. Wprawdzie rząd Brazylii zarzeka się, że nie pozwala dżungli wycinać, ta jednak znika w zatrważającym tempie.

Podobne artykuły


16
komentarze: 110 | wyświetlenia: 668
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 958
14
komentarze: 8 | wyświetlenia: 383
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 899
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 963
12
komentarze: 1 | wyświetlenia: 517
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1660
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 735
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 500
11
komentarze: 4 | wyświetlenia: 432
11
komentarze: 24 | wyświetlenia: 480
11
komentarze: 298 | wyświetlenia: 450
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 991
11
komentarze: 9 | wyświetlenia: 921
10
komentarze: 2 | wyświetlenia: 782
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Podobnie w silnikach wysokoprężnych można stosować jako paliwo olej rzepakowy.

@Adam Szczepański: W zamyśle Rudolfa Diesla było żeby jego silnik pracował na oleju z orzeszków ziemnych, ale sam szybko stwierdzil ze korporacje naftowe na to nie pozwolą

Coś mnie cofa, gdy słyszę, że żywność jest przerabiana na paliwo, w sytuacji, gdy tak wielu ludzi jest niedożywionych lub cierpi głód. "Ludzie, coś mi tutaj nie gra". To nie tędy droga.

@Leszek Małkowski:
Rolnicy hodują różne rzeczy. Np. len albo bawełnę dla przemysłu odzieżowego, specjalne gatunki wierzby jako paliwo albo tytoń na papierosy (obrzydliwość). Już wolę ten olej rzepakowy do silnika, byleby go i na stół nie zabrakło, niż ten tytoń.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska