Login lub e-mail Hasło   

Jak wyjść z poślizgu

Wielu kierowców przyznaje, że poślizg samochodu na śliskiej nawierzchni w zimie jest dla nich poważnym problemem.
Wyświetlenia: 1.762 Zamieszczono 08/02/2014

Wielu kierowców przyznaje, że poślizg samochodu na śliskiej nawierzchni w zimie jest dla nich poważnym problemem. Jak sobie z tym poradzić i uniknąć konieczności korzystania z lawety?

            Najlepszą formą przygotowania do poślizgu będą zachowania prewencyjne, co oznacza przede wszystkim jazdę defensywną. Koniecznie należy dostosować prędkość do warunków, gdyż jazda zimą jest zdecydowanie trudniejsza niż w okresie letnim. Szczególnie należy uważać, gdy nawierzchnia jest pokryta tzw. czarnym lodem. Kiedy kierowca jest przekonany, że jedzie po mokrej nawierzchni, to tak naprawdę jest ona pokryta cienką warstwą lodu. W takich warunkach wzrasta prawdopodobieństwo, że pojawi się konieczność nagłego hamowania, co może skończyć się stłuczką, wypadkiem i w efekcie wzywaniem Pomocy Drogowej .

            Aby zyskać świadomość, jaki jest stan nawierzchni warto od czasu do czasu sprawdzać przyczepność na odcinkach drogi, w których nie będzie to niebezpieczne. Doskonałą okazją będzie ruszanie, lub hamowanie. Silniejsze wciśnięcie pedału gazu podczas ruszania czy przyspieszania da nam świadomość stanu przyczepności. Najważniejsze jest jednak, aby te próby nie miały wpływu na innych uczestników ruchu.

     Co zrobić w sytuacji poślizgu? Poślizg jest utratą przyczepności przez przynajmniej dwa koła. Oto kilka kroków wskazujących, jak wyjść z poślizgu:

  1. Jak najmniej hamulca! Gdy wpadniesz w poślizg nie wciskaj hamulca, bo to i tak niewiele da, a może raczej pogorszyć sytuację. Zblokują się koła, a auto będzie wirować na śliskiej nawierzchni. W takiej sytuacji puszczenie hamulca powinno wystarczyć, aby samochód odzyskał sterowność.
  2. Wykonaj kontrę! Aby wyjść z poślizgu, należy wykonać kontrę kierownicą, czyli skręcać ją w tę stronę, w którą zarzuca tył samochodu. Taki manewr pozwoli ustawić koła do zamierzonego kierunku jazdy. Powinniśmy w tej chwili dodać delikatne gazu. Jeśli samochód zacznie zarzucać w drugą stronę, robimy analogiczną kontrę w przeciwnym kierunku.
  3. Hamuj silnikiem! Jeżeli jedziemy na danym biegu wystarczy po prostu zdjąć nogę z gazu, aby samochód zaczął hamować silnikiem. Gdy obroty spadną do ok. 1500 obr/min, wciskamy sprzęgło, redukujemy bieg, puszczamy sprzęgło i hamujemy silnikiem na niższym biegu.

Podobne artykuły


17
komentarze: 130 | wyświetlenia: 2412
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1177
13
komentarze: 53 | wyświetlenia: 857
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 748
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 697
11
komentarze: 137 | wyświetlenia: 671
11
komentarze: 70 | wyświetlenia: 755
11
komentarze: 37 | wyświetlenia: 544
10
komentarze: 9 | wyświetlenia: 536
10
komentarze: 3 | wyświetlenia: 1535
10
komentarze: 97 | wyświetlenia: 438
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Dobre rady. Dzięki...

  mugol  (www),  10/02/2014

Nauczmy kierowców testować śliskość nawierzchni, lekko i szybko poruszając kierownicą w obie strony, jak przy sprawdzaniu luzu w układzie kierowniczym.. Auto nie wypadnie z drogi, ale po stopniu braku reakcji pojazdu na zmianę kierunku, poznamy stopień śliskości nawierzchni! Nigdy nie hamujmy na śliskiej nawierzchni hamulcem ręcznym. Wjezdżając w śnieg rozdzielający pasy ruchu przy omijaniu i wyprzedzaniu róbmy to bez gazu. Podobnie robiąc ciasne skręty na rondach

Dobry opis.

Ale drobna uwaga (poprawcie jeśli się mylę): Czy na rysunku proste opisujące kierunek skrętu kół oraz kierunek ruchu pojazdu nie są podpisane odwrotnie?

  swistak  (www),  15/02/2014

By wyjść z poślizgu trzeba zakodować sobie odruch kontrowania kierownicą uciekającego tyłu co wyczuwamy zawsze ciałem. Odruch wyklucza myslenie na które nie ma zwykle czasu. Kontra powinna być płynna a nie paniczna, błyskawiczna i przesadna, bo wprowadzi nas w poślizg w druga stronę, a nawet obróci pojazd. Nawyki i odruchy trzeba sobie przećwiczyć na pierwszym śniegu na placu wyłączonym z ruchu.

  tiga,  16/02/2014

@swistak: Dokladnie, w teori brzmi to dosc banalnie, jednak praktyka pisze inne scenariusze. Najlepiej samemu poprobowac wchodzenie jak i wychodzenie z poslizgow.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska