Login lub e-mail Hasło   

Buddyzm - prosta religia - XIV Dalajlama Tenzin Gjatso

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://buddyzm.edu.pl/cybersangha/page.php?id=1019
Poniższy fragment pochodzi z książki „Mądrość Mistrzów” wydanej przez Wydawnictwo Rogaty Budda.
Wyświetlenia: 955 Zamieszczono 16/02/2014
CZYSTE POSTRZEGANIE INNYCH
Lepiej być świadomym własnych ograniczeń niż dostrzegać tysiące wad u innych. Zamiast mówić źle o ludziach i siać przez to niepokój w ich życiu oraz prowadzić do napięć, powinniśmy praktykować czyste postrzeganie. Kiedy już mówimy o innych, to mówmy o ich zaletach. Gdy szkalujemy kogoś, zachowujemy się tak, jakbyśmy napełniali swoje usta odchodami. Dzięki zrozumieniu tej zależności szybko przełamiemy nawyk negatywnego wyrażania się o innych.

SPÓJRZ NA UMYSŁ
Pozostaw umysł jasnym w jego naturalnym stanie, bez zastanawiania się nad tym, co wydarzyło się w przeszłości, czy nad tym, co planujesz zrobić w przyszłości, bez tworzenia jakichkolwiek pojęć. Dzięki wytrwałej praktyce dostrzeżesz i odczujesz przytomność jako najgłębszą obecność wewnętrznej jasności i zrozumienia. Dopóki umysł nie napotka żadnych zewnętrznych warunków w postaci pojęć, dopóty pozostanie pusty, nic nie będzie się pojawiać, będzie jak czysta woda.

PROSTA RELIGIA
Moja religia jest prosta: nie wymaga żadnych świątyń ani zawiłej filozofii. Świątynią jest nasz umysł i nasze serce, a filozofią — dobroć.

ŹRÓDŁO WEWNĘTRZNEGO SPOKOJU
Spokój wewnętrzny wyłania się z miłości i współczucia. Im bardziej troszczymy się o szczęście innych, tym bardziej poprawia się nasze samopoczucie. Dbanie o bliskie, ciepłe uczucia względem innych automatycznie osadza umysł w spokoju i otwiera nas.

CZYM JEST SZCZERE WSPÓŁCZUCIE?
Zazwyczaj współczucie czy miłość jest dla nas czymś w rodzaju bliskości z drugą osobą albo uczuciem, jakie żywimy do przyjaciela. Ale czasami współczucie utożsamiane jest także z litością – co jestbłędem. Współczucie czy miłość, kiedy ktoś patrzy na innych z góry, nie jest szczerym współczuciem. Szczere współczucie musi wyrażać się z szacunkiem i wynikać z rozpoznania, że inni tak samo jak my mają prawo do szczęścia.

INTERESOWNOŚĆ
Gdy jesteśmy dobrzy tylko po to, aby zdobyć coś w zamian, aby zyskać dobre imię lub sprawić, że inni nas polubią, nie zachowujemy się jak bodhisattwowie, ponieważ nasza motywacja skierowana jest na osiągnięcie przede wszystkim własnej korzyści. Tymczasem szczodrość oświeconego umysłu motywowana jest wyłącznie pożytkiem innych.


Źródło: "Mądrość Mistrzów", red. Reginald A. Ray. Tłumaczenie: Eliza Vaidyan.

Książka została wydana przez Wydawnictwo Rogaty Budda.

Podobne artykuły


16
komentarze: 2 | wyświetlenia: 11583
35
komentarze: 17 | wyświetlenia: 19756
30
komentarze: 27 | wyświetlenia: 39279
17
komentarze: 60 | wyświetlenia: 4054
11
komentarze: 3 | wyświetlenia: 8772
6
komentarze: 0 | wyświetlenia: 6445
113
komentarze: 102 | wyświetlenia: 21662
100
komentarze: 62 | wyświetlenia: 48537
24
komentarze: 9 | wyświetlenia: 43088
51
komentarze: 57 | wyświetlenia: 39035
37
komentarze: 32 | wyświetlenia: 12315
28
komentarze: 10 | wyświetlenia: 8176
27
komentarze: 15 | wyświetlenia: 4504
 
Autor
Artykuł




Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska