Login lub e-mail Hasło   

Programowanie dla najmłodszych

Coraz częściej wznawiane są dyskusje dotyczące wprowadzenia nauki programowania wśród najmłodszych. Czy władze podejmą właściwe działania?
Wyświetlenia: 958 Zamieszczono 06/03/2014

Niestety, kwestia programowania jak na razie, kończy się jedynie na rozmowach i niedopowiedzeniach. Ministerstwo Edukacji nie ma funduszy na wdrożenie systemu kodowania w szkołach, a „sprzęt”, który już jest w placówkach to często jeden komputer na kilkoro dzieci. Nie ma również potrzebnych projektorów, tablic interaktywnych i przede wszystkim połączenia z Internetem. Warto zatem zastanowić się nad tym, aby we własnym zakresie umożliwić dziecku naukę programowania.

Kodowanie dla dzieci już w wieku 5 lat

Najmłodsze umysły uczą się najszybciej i najefektywniej. Dzieci mogą poszerzać umiejętności informatyczne za pomocą interaktywnych gier i zabaw, które świetnie rozwijają wyobraźnię, uczą kreatywności i logicznego myślenia. Do nauki przeznaczone są również specjalne programy komputerowe, np.: Microsoft Small Basic, którego łatwe i przyjazne środowisko programistyczne jest odpowiednie dla początkujących, także 6-7‒latków. Kolejnym dobrym źródłem wiedzy teoretycznej i praktycznej jest Scratch – wizualny język programowania. Dzieci i młodzież mogą w łatwy sposób tworzyć m.in.: różne aplikacje, np.: gry, animacje i historyjki. Taka aktywność intelektualna pozwala zrozumieć otaczającą rzeczywistość, uczy jak rozwiązywać problemy i szukać kreatywnych rozwiązań, a przede wszystkim uświadamia dziecko jak skutecznie posługiwać się nowymi technologiami.

Warsztaty z robotyki dla małych i dużych

Dzieci z niezwykłą ciekawością odkrywają nieznane dotąd środowisko. Zabawa z Lego jest atrakcyjną oraz innowacyjną formą zaangażowania w naukę już 5-latka. Budowanie robotów z klocków to dla dziecka ogromna dawka radości i satysfakcji. Powiększa ją jeszcze interakcja z konstrukcją, która odpowiednio zaprogramowana wykonuje polecenia swojego konstruktora. Łatwe i przyjazne środowisko programowania zachęca do uczestniczenia w zabawie. Należy tu podkreślić, że najmłodsi są najbardziej podatni na wpływ otoczenia, dlatego właściwe zarządzanie nowoczesnymi multimediami przez dzieci jest bardzo ważne. Po wcześniejszym zapoznaniu się z produktami technologii  będą one wiedzieć np.: jak wyszukać odpowiednie treści w laptopie, jak skutecznie skorzystać z tabletu, ich poziom kompetencji cyfrowych znacznie wzrośnie.

Edukacja nie może zatrzymać się na bezmyślnych schematach, braku wyobraźni i inwencji. Warto wybrać nową, właściwą drogę kształcenia, pamiętając, że kodowanie od najmłodszych lat nie skazuje jedynie na profesję informatyka. Nowoczesna, idąca z duchem czasu nauka zaprocentuje w przyszłości fascynującym hobby lub wymarzoną pracą zawodową.

Podobne artykuły


17
komentarze: 71 | wyświetlenia: 2007
17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1759
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1163
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1081
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 1016
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 997
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 313
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 929
12
komentarze: 53 | wyświetlenia: 738
12
komentarze: 0 | wyświetlenia: 1070
11
komentarze: 92 | wyświetlenia: 598
11
komentarze: 34 | wyświetlenia: 918
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska