JustPaste.it

Sprzęgło podwójne

Motoryzacja z biegiem lat staje się coraz bardziej nowoczesna i rozbudowana. Tak też się dzieje z elementami skrzyni biegów.

Motoryzacja z biegiem lat staje się coraz bardziej nowoczesna i rozbudowana. Tak też się dzieje z elementami skrzyni biegów.

 

046a909a144133a14da0eb0d0649b94d.jpg

Sprzęgło podwójne zostało wprowadzone już dobre pół wieku temu, ale nadal nie jest popularnym rozwiązaniem wśród kierowców. Składa się ono z dwóch koncentrycznie osadzonych sprzęgieł, znajdujących się jedno w drugim, gdzie każde obsługuje swój wałek sprzęgłowy. Do jednego wałka przypisane są biegi parzyste, a do drugiego nieparzyste. I tutaj pojawia się podstawowa zaleta tego układu. Dzięki temu zastosowaniu wyeliminowane zostały nieprzyjemne szarpnięcia pojazdu przy niewłaściwej zmianie biegów.

Mimo że sprzęgło to ma bardziej skomplikowaną budowę, to zasada jego działania jest dość prosta. Po prostu każde wchodzące w jego skład sprzęgło działa tak samo jak to tradycyjne jednotarczowe. Kiedy kierowca naciska na pedał sprzęgła przez ułamek sekundy układ sterujący wyczekuje na decyzję kierowcy. Rozpoznaje to na podstawie zachowań samochodu, czy on przyspiesza, z jaką dynamiką itp. Następnie bieg zaczyna proces wysprzęglania, jednocześnie sprzęgło planowanego biegu „zamyka się”. Więc, gdy niższy bieg zostaje wyłączony, skrzynia biegów już wcześniej ma włączony ten wyższy. Taka sama sytuacja dzieje się w przypadku redukcji biegów.

To zastosowanie ma wiele zalet. Po pierwsze, o czym już było wspomniane wpływa na komfort jazdy. Przez przełączenia dwupoziomowe ogranicza niewygodne szarpania. Dużą zaletą jest także pozytywny wpływ na ekonomię jazdy. Przy standardowej skrzyni biegów, nawet doświadczony kierowca potrzebuje trochę czasu na zmianę biegów. Tutaj przez krótki czas zmiany przełożeń trwa to o wiele krócej, a skrzynia biegów nawet na chwilę nie jest połączona z odłączeniem napędu od kół. Dzięki temu sporo można oszczędzić na paliwie, a ograniczona jest też emisja CO2. Sprzęgło podwójne ma również wysoki współczynnik sprawności.

Mimo że ten typ sprzęgła powstał dosyć dawno, gdyż opracowany został jeszcze w 1939 roku przez Citroena, to nadal nie jest popularnym rozwiązaniem w samochodach.

Artykuł powstał we współpracy z CentrumSprzegla.com.