Login lub e-mail Hasło   

Dlaczego projektanci kochają krzywizny?

Volkswagen Garbus, Muzeum Guggenheima w Bilbao i fotel Jajo Jacobsena to tylko kilka z legendarnych projektów, dla których można wskazać wspólny mianownik – krzywiznę.
Wyświetlenia: 418 Zamieszczono 24/07/2014

Gdy Samsung wprowadził na rynek kolejny innowacyjny produkt z dziedziny domowej rozrywki, telewizor UHD z zakrzywionym ekranem, prof. Miles Pennington z Royal College of Art wyjaśnia, skąd bierze się nasza fascynacja zakrzywionymi kształtami.

Jego zdaniem ma to charakter instynktowny. Nasz mózg zbudowany jest w taki sposób, że krzywizny budzą w nas sympatię i pociągają. Nie jest niczym dziwnym, że żyjąc w świecie pełnym naturalnych zakrzywionych form, w ciele, które również pełne jest krzywizn, dobrze czujemy się wśród podobnych kształtów.

W przyrodzie linie proste nie występują – to często przytaczane motto wielu osób ze świata projektowania. W otaczającym nas świecie przyrody obserwujemy niezwykłe bogactwo kształtów, faktur, form i linii. Jest mnóstwo naturalnych form, które są przyjemne dla oka i składają się z gładkich krzywizn. Wiele z tych kształtów można znaleźć w ludzkim ciele. Łuk brwiowy, delikatne wygięcie kręgosłupa, sposób, w jaki nos łączy się z policzkiem – przykłady można mnożyć. Nie tylko zazwyczaj cenimy kształty zakrzywione bardziej niż linie proste, lecz również jesteśmy zbudowani w sposób, który ułatwia ich tworzenie. Naturalną drogą, którą podąża dłoń rysownika, jest łuk.

Od zawsze otaczają nas produkty o zaokrąglonych kształtach. Windsorskie krzesło, wyprodukowane po raz pierwszy kilka wieków temu, wciąż cieszy się wielkim powodzeniem, co jest najlepszym dowodem ponadczasowości tego rodzaju wzornictwa. Dopiero w latach 50 masowa produkcja obiektów o obłych kształtach ruszyła pełną parą. Wiele urządzeń gospodarstwa domowego, zyskało wówczas zaokrąglone kształty. W tym okresie znaczna część prac Raymonda Loewy’ego (jednego z pionierów wzornictwa przemysłowego) zawierała pięknie zakrzywione elementy.

Przed nadejściem lat 80 wzornictwo wykorzystujące zaokrąglone kształty było drogie, a jego produkcja skomplikowana. Zmieniło się to w połowie tej dekady, kiedy to wprowadzono nowoczesne technologie projektowania i produkcji. Mimo to uzyskanie naprawdę doskonałych zakrzywionych kształtów nawet dzisiaj nie jest łatwe i wymaga wielkiego talentu.

Stworzenie doskonale zaprojektowanych produktów, które oferują coś więcej niż funkcjonalność, wymaga dokładnego przemyślenia całego procesu. Każda linia, krawędź, powierzchnia i przestrzeń w dobrym produkcie ma swoje uzasadnienie. Potrzebujemy większej liczby bodźców, które skłonią nas do myślenia, wzbudzą zainteresowanie i skupią naszą uwagę. Bardziej skomplikowane, pełne wypukłości kształty w świecie przyrody dostarczają nam wielu wrażeń, które podświadomie analizujemy. To właśnie dlatego obłe kształty wydają nam się bardziej atrakcyjne.

Można wskazać projekty wykorzystujące krzywizny, które stały się prawdziwymi ikonami i wytrzymały próbę czasu. Najbardziej ikonicznym obiektem o obłych kształtach, znanym na całym świecie, jest butelka Coca-Coli. Słynny kształt to efekt pracy projektantów z Root Glass Company. Jedna z ikon tego rodzaju wzornictwa – okulary Ray Ban Aviator – pochodzi z lat 30. Zaprojektowane z myślą o pilotach, którzy mogli w ten sposób chronić oczy przed ostrym światłem słonecznym na dużych wysokościach, okulary te szybko zyskały popularność wśród konsumentów. Wróćmy jednak do naszych czasów, w których zaokrąglone kształty nie straciły na atrakcyjności. Kształty oparte na krzywiznach są wykorzystywane na wiele nowych, ekscytujących sposobów. Dowody można dostrzec zarówno w projektach mebli, jak i pełnych krzywizn budynkach, takich jak Centrum Kultury im. Alijewa w Baku – dzieło architekt Zahy Hadid. Urokowi form opartych na krzywiźnie nie oparli się również projektanci przedmiotów codziennego użytku. Doskonałym przykładem jest telewizor Samsung HU8500 z zakrzywionym ekranem poprawiającym zarówno jego estetykę, jak i funkcjonalność.

Nowy zakrzywiony telewizor Samsung wyznacza całkowicie nowy poziom komfortu oglądania w domowym zaciszu. Inżynierowie Samsung  łącząc z rewolucyjną technologią UHD zakrzywiony ekran uzyskali większą głębię obrazu i szeroki kąt widzenia, a także zapewnili lepszą jakość obrazu, dostarczając oglądającym niezapomnianych doznań wizualnych. Dlatego nowy telewizor spotkał się z tak entuzjastycznym przyjęciem ze strony konsumentów.

Można śmiało stwierdzić, że epoka, w której produkowano rzeczy o linearnych, geometrycznych kształtach ze względu na ograniczone możliwości i zasoby, minęła bezpowrotnie. Możliwości tworzenia projektów o płynnych liniach i wypukłej formie są wręcz nieograniczone. Urzekające, wysublimowane, a niekiedy surrealistyczne zakrzywione kształty, które zdążyliśmy poznać i pokochać, nie stracą na popularności - nasze upodobanie do nich leży głęboko w naszej naturze.

Biografia

Prof. Miles Pennington jest kierownikiem programu: Innovation Design Engineering & Global Innovation Design w Royal College of Art. Miles studiował inżynierię na Exeter University oraz inżynierię wzornictwa przemysłowego na Royal College of Art. Dyplom uzyskał w roku 1992.

Po ukończeniu studiów przez cztery lata pracował jako projektant w Sekisui Design Centre w Osace (Japonia), gdzie opracował szeroką gamę produktów – od sprzętu kuchennego po prefabrykowane elementy budowlane. W roku 1997 wrócił do Wielkiej Brytanii i założył firmę Design Stream zajmującą się doradztwem we wdrażaniu innowacji. Spółka zyskała renomę dzięki opracowaniu innowacyjnych produktów i pozyskała klientów z wielu krajów (między innymi z Japonii, Chin, Francji, Belgii i Polski). Wyjątkowe podejście specjalistów z Design Stream polegało na połączeniu wzornictwa, technologii i działalności handlowej. Karierę akademicką zaczął w roku 2001 jako profesor wizytujący w Royal College of Art, prowadząc zajęcia z inżynierii wzornictwa przemysłowego (IDE). Następnie, od roku 2007 pełnił funkcję starszego wykładowcy, by dwa lata później objąć stanowisko kierownika programu i profesora. W roku 2010 rozpoczął pracę nad rozwojem nowego programu studiów magisterskich, którego uczestnicy uczyliby się w ponadnarodowym środowisku. Program uruchomiono w roku 2013 (pod nazwą Global Innovation Design) i obecnie uczestniczą w nim studenci w Londynie (RCA oraz Imperial), Nowym Jorku (Pratt Institute) i Tokio (Uniwersytet Keio), dzięki czemu zdobywają podwójny tytuł magistra. Miles prowadzi również warsztaty w zakresie projektowania w wielu krajach na świecie (Korea, Izrael, Japonia, USA), dotyczące takich kwestii jak zakładanie nowych przedsiębiorstw, przełomowe innowacje i projektowanie eksperymentalne.

Podobne artykuły


8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1081
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 60582
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31240
54
komentarze: 56 | wyświetlenia: 32525
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63434
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 64908
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28761
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23214
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28461
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23360
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26283
32
komentarze: 76 | wyświetlenia: 12446
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska