JustPaste.it

Praca zespołowa – zasady efektywnej współpracy w zespole

ede37f7331b2b0ece855037ecff3692e.png

Współpraca, praca zespołowa, kooperacja to umiejętności które cenią współcześni pracodawcy. Szkoleń i kursów ćwiczących nasze umiejętności współpracy z osobami z zespołu czy komunikacji zespołowej na rynku szkoleniowych znajdziemy bez liku. Jednak, aby skutecznie pracować zespołowo wystarczy na początek zastosować kilka prostych zasad, które przedstawię w poniższym artykule. 

Praca zespołowa jest obecnie jedną z najczęściej występujących form organizacji pracy. Jedne zespoły działają bardziej efektywnie, inne mniej. W jednych współpraca przebiega harmonijnie, w innych ludzie po kilku tygodniach nie mogą już na siebie patrzeć. Nie ma jednej, zawsze skutecznej metody na zbudowanie zgranego zespołu. Są jednak pewne zasady, które przyniosły sukces niejednemu menedżerowi i jego zespołowi.

Zasady pracy zespołowej

 

Postaw przed zespołem ambitne i pilne zadania

Zespół musi wiedzieć, że jego cele są kluczowe z punktu widzenia przedsiębiorstwa. Warto również jasno i prosto sprecyzować oczekiwania jakie manager czyli lider ma wobec grupy. Im zadanie trudniejsze i mniej czasu na jego realizację, tym większe szanse na wykorzystanie wszystkich możliwości każdego z członków.

Wybierając członków zespołu kieruj się ich umiejętnościami i kwalifikacjami

Zespół nie ma szans na odniesienie sukcesu, jeżeli jego członkowie nie posiadają koniecznych do tego umiejętności lub możliwości szybkiego ich nabycia. Choć na pozór wydaje się to oczywiste, to ile razy spotkaliśmy się z sytuacją, kiedy do zespołu dołączały osoby z klucza koleżeńskiego lub dlatego, że akurat nie pracowały nad żadnym projektem. Kwestię niezbędnych kompetencji zostawia się na później. Skuteczny lider zawsze dobiera do zespołu ludzi, którzy mają odpowiednie kompetencje.

Pierwsze chwile współpracy są kluczowe

Efekt pierwszego wrażenie ma ogromne znaczenie nie tylko w kontekście wystąpień publicznych. W czasie pierwszych spotkań zespołu ludzie przyglądają się sobie nawzajem, oceniają, szukają potwierdzenia lub zaprzeczenia informacji, które wcześniej do nich dotarły. Szczególną uwagę zwracają na lidera, który ma największy wpływ na sposób funkcjonowania zespołu. Najwięcej informacji członkowie uzyskują nie z tego, co menedżer mówi, ale z tego co robi. Początek współpracy ma ogromny wpływ na dalszy jej przebieg.

Ustal zasady

Zespoły, które osiągają najlepsze wyniki, swoją pracę zaczynają od opracowania wspólnego regulaminu. Reguły obowiązujące wszystkich bez wyjątku są podstawą dobrej współpracy i pomagają osiągnąć założone cele. Należy omówić takie kwestie, jak: tajność informacji, zasady wzajemnej krytyki i rozwiązywania sporów, uczestnictwo w zebraniach, sposoby rozliczania zadań czy zaangażowania w działalność zespołu. Kolejną kwestią, jest przestrzeganie ustalonych reguł i reagowanie na wszelkie ich naruszenia, aby regulamin nie stał się fikcją.

Stopniuj zadania

Na początek przydziel zespołowi łatwe zadaniepierwszy szybki sukces scali zespół i da motywację do dalszej pracy. Przy bardziej złożonych zadaniach warto wyznaczyć kamienie milowe i świętować każdy kolejny osiągnięty etap. Zespół, który nie robi postępów, nie osiąga wyników i przestaje być zespołem.

Informuj zespół

Założenie, że wszystkie potrzebne informacje zostały przekazane na samym początku jest błędne. Zmienia się otoczenie, zmienić się mogą wytyczne projektu. Nowe informacje pomagają zespołowi zrozumieć zadania i zmieniającą się sytuację oraz pozwalają zrozumieć ogólny obraz sytuacji.

Pamiętaj o integracji

Spotykajcie się ze sobą nie tylko po to, żeby razem pracować. Przebywanie ze sobą (szczególnie na początku) pozwala na budowanie relacji, zrozumienie i budowanie zaufania. Pożytecznie spędzony czas to nie tylko wspólne tworzenie budżetu czy przeliczanie danych w arkuszu kalkulacyjnym, ale również osobiste spotkania, wymiana doświadczeń i poglądów, wzajemnie poznawanie się. Nie chodzi jednak o to, żeby przez cały czas przebywać w swoim towarzystwie, każdy potrzebuje chwili dla siebie.

Chwal, nagradzaj, dawaj pozytywną informację zwrotną

Każdy lubi być doceniany. Pozytywny odbiór i wsparcie mają taki sam wpływ na członków zespołu, jak na każdego człowieka. Poza nagrodami finansowymi jest wiele innych form wyrażania uznania za pracę. Może to być pochwała słowna, wspólne wyjście i świętowanie sukcesu, ustanowienie specjalnych nagród. Jednak największą ze wszystkich nagród powinna pozostać satysfakcja z dobrze wykonanej wspólnie pracy.

Więcej artykułów o komendacjach miękkich w pracy znajdziesz na blogu Strefa Wiedzy Cognity

 

 

 

 

Autor: PL

Licencja: Creative Commons - użycie niekomercyjne