JustPaste.it

Najczęstsze błędy szkoleniowe – jak ich uniknąć?

Coraz więcej szkoleń wokół nas. Jednak czy ilość przekłada się na jakość? Czy, aby na pewno szkolenia, w których uczestniczymy są odpowiednio przygotowane?

Coraz więcej szkoleń wokół nas. Jednak czy ilość przekłada się na jakość? Czy, aby na pewno szkolenia, w których uczestniczymy są odpowiednio przygotowane?

 

Coraz więcej szkoleń wokół nas. Szkolenia pracownicze, uczelniane itp. Jednak czy ilość przekłada się na jakość? Czy, aby na pewno szkolenia, w których uczestniczymy są odpowiednio przygotowane? Czy są dokładnie realizowane? Jakie są najczęstsze błędy popełniane na szkoleniach?

 

Jak powinien wiedzieć każdy trener, couch, szkoleniowiec, a także specjalista do spraw szkoleń kurs, warsztat czy szkolenie ma 2 składowe: organizację i merytorykę. W każdym z tych elementów mogą pojawić się błędy przez, które realizowane szkolenie może być ocenione negatywnie przez jego uczestników.

 

Najprościej wskazać błędy jakie mogą wynikać po stronie organizacji – wskazać je mogą nawet „zwykli zjadacze chleba”, którzy z branża szkoleniową maja nie wiele wspólnego.

 

Gorzej bywa w merytoryka szkolenia – błędy w tym elemencie często są nie do wykrycia przez laika.

 

Warto pamiętać dobrze merytorycznie przygotowane szkolenie to wiele godzin ciężkiej pracy oraz czas wytężonej analizy danych.

 

Błędy tworzenia kursów

 

Błędy związane ze szkoleniami mogą występować na wielu etapach. Te główne, które możemy spotkać podczas planowania procesu szkoleniowego to:

 

  • brak rozpoznania potrzeb osób szkolonych – identyfikacja potrzeb szkoleniowych to podstawa!,
  • zbyt duża schematyczność i ogólność – lepiej realizować mniej a konkretniej,
  • zbyt intensywny czas zajęć – pamiętajmy o tym, ze nasz mózg nie jest wstanie przyswoić więcej niż określoną ilość informacji, potrzebuje też czasu na regenerację,
  • planowanie szkolenia „co do minuty” - zawsze w realizacja programu powinien znaleźć się zapas czasowy,
  • brak dobrych warunków – należy mieć pewność, że sala, sprzęt, są wystarczająco dobrze przygotowane,
  • brak materiałów dla uczestników szkoleń – zawsze dobrze jest rozdać materiały podsumowujące szkolenie, dzięki temu do zagadnień szkolenia będzie można powrócić jeszcze długo po jego zakończeniu.

 

 

Błędy popełniane przez uczestników

 

Fakt, za większość błędów szkoleniowych odpowiadają osoby odpowiedzialne za organizację. Jednak osoby biorące udział w kursach również popełniają kilka błędów. 

 

Przede wszystkim należy oduczyć się siadania w ostatnich rzędach. Jest to okropny nawyk, który pozostał niektórym jeszcze z czasów szkolnych. Siadanie w ostatnich rzędach powoduje mniejsze skupienie nad danymi tematami. Dodatkowo sprawia, że jesteśmy mniej zmotywowani do aktywnego udziału w prelekcjach szkoleniowych.

 

Kolejnym błędem jest uchylanie się od ćwiczeń praktycznych. Coraz bardziej kładzie się nacisk na wykorzystywanie teorii w praktyce. Również podczas szkoleń. Unikanie tego sprawia, że nie jesteśmy pewni czy rozumiemy dane zagadnienie. Bez sensu myśleć, że ktoś się zbłaźni czy okaże się, że wypadnie źle. To błędne myślenie!

 

Następny lapsus kursantów to brak zadawania pytań. To kolejny bardzo powszechny błąd podczas kursów. Kto pyta – nie błądzi! Warto zadawać pytania, zwłaszcza gdy coś jest niejasne, wymaga przykładów. Pytać powinniśmy zawsze, najczęściej jednak wtedy gdy omawiane są innowacyjne nowatorskie działania. Czasem są one bardzo abstrakcyjne. I zamiast wykorzystać je efektywnie w pracy – stanowią one zło konieczne, o którym nie mamy pojęcia.

 

PB


http://www.szkoleniawpolsce.pl/artykuly/bledy-podczas-szkolenia,51.html

 

Zobacz szkolenia w Cognity