JustPaste.it

7 zasad przeżycia pierwszego dnia w pracy

Jak poradzić sobie z negatywnymi uczuciami i sprawić, żeby pierwszy dzień w nowej pracy był szansą na osiągnięcie sukcesu?

Jak poradzić sobie z negatywnymi uczuciami i sprawić, żeby pierwszy dzień w nowej pracy był szansą na osiągnięcie sukcesu?

 

Wreszcie udało Ci się znaleźć pracę. Czujesz radość i euforię. Jutro zaczynasz nowy etap w życiu. Nowa firma, nowi współpracownicy, nowe zadania. Jest wiele niewiadomych. Zamiast radości pojawia się lęk przed nieznanym. Pierwsze chwile w nowej pracy zawsze wiążą się ze stresem. 

 

 

Pierwszy dzień w pracy. Zasad nr 1: Zbierz informacje

 

Pierwszego dnia w pracy czeka na Ciebie wiele nowych informacji. Sposobem na łatwiejsze odnalezienie się w tej sytuacji jest wcześniejsze przygotowanie się. Zacznij od strony internetowej swojego pracodawcy. Poszukaj również informacji w artykułach prasowych i na forach internetowych. Następnie sprawdź głównych partnerów i klientów Twojej nowej firmy. Im więcej wiadomości przyswoisz przed pierwszym dniem pracy, tym łatwiej będzie Ci zapamiętać kolejne informacje, przekazywane przez współpracowników.

 

Dowiedz się, jakie obowiązują zasady dotyczące ubioru. Prawdopodobnie spotkałeś pracowników w czasie procesu rekrutacji, ale dla pewności zapytaj o stosowany dress code.

 

Zarówno ubranie zbyt swobodne, jak i zbyt oficjalne w stosunku do ubioru innych pracowników spowoduje, że będziesz czuł się niekomfortowo i nie będziesz mógł się skupić na pracy. Przygotuj odpowiedni strój dzień przed rozpoczęciem pracy, aby w tym ważnym dniu nie zaprzątać sobie tym głowy.

 

Zaplanuj wcześniej dojazd do pracy. Weź pod uwagę możliwe opóźnienia spowodowane ulicznymi korkami. Najlepiej przeprowadzić symulację i kilka dni wcześniej sprawdzić w praktyce ile czasu zajmuje podróż do firmy. Spóźnienie do pracy nie jest mile widziane, szczególnie w pierwszy dzień, dlatego wyjedź z odpowiednim wyprzedzeniem.

 

Pierwszy dzień w pracy. Zasad nr 2: Zrób dobre pierwsze wrażenie

 

Przez pierwsze dni będziesz uważnie obserwowany przez nowego szefa i współpracowników. Na bazie tych obserwacji zbudują są oni twój obraz jako pracownika. Wrażenie jakie wywrzesz na swoich przełożonych i kolegach przez długi czas będzie miało wpływ na waszą współpracę.

 

Znane przysłowie mówi: jak Cię widzą, tak Cię piszą. Zanim będziesz mógł wykazać się swoimi kompetencjami, zostanie oceniony Twój wygląd i sposób zachowania się. Wykorzystaj wiedzę dotyczącą zasad ubioru i załóż odpowiedni strój. Jeżeli nie zostaniesz przedstawiony członkom zespołu, przedstaw się swoim współpracownikom. Pamiętaj przy tym o savoir-vivre. Nie proponuj pierwszy zwracania się do siebie po imieniu i nie wyciągaj ręki do osób starszych lub stojących wyżej w hierarchii. Przemyśl wcześniej co chcesz o sobie powiedzieć. Możesz opowiedzieć, jaką drogę przebyłeś, żeby dotrzeć na nowe stanowisko, ale nie wdawaj się zbytnio w osobiste szczegóły. Na takie zapoznanie przyjdzie jeszcze czas.

 

Pierwszy dzień w pracy. Zasad nr 3: Bądź naturalny

Jakiekolwiek formy udawania, ukrywania swojego zdenerwowania czy niepewności, zostaną szybko zidentyfikowane i ocenione negatywnie. Zostaniesz odebrany jako osoba nieszczera. Zaufaj swojemu pracodawcy. Skoro Cię zatrudnił, to według niego pasujesz do zespołu takim jakim jesteś. Każdy z Twoich nowych współpracowników również kiedyś przeżywał pierwszy dzień w nowej pracy i wie, z jakimi uczuciami to się wiąże. Nie ukrywaj swojego stresu. Bądź naturalny, uśmiechnięty, otwarty i życzliwy. Wtedy twoje otoczenie odwdzięczy się tym samym.

 

Pierwszy dzień w pracy. Zasad nr 4: Obserwuj

 

Nowe miejsce to nowe reguły, których Ty jeszcze nie znasz. O wielu z nich się nie mówi w sposób bezpośredni, ale można je zaobserwować. Bądź otwarty i obserwuj co się dzieje dookoła. W ten sposób szybciej rozpoznasz i nauczysz się zasad obowiązujących w firmie. Dzięki wnikliwej obserwacji, rozpoznasz też hierarchię panującą w grupie, która nie zawsze jest zgodna ze strukturą formalną. Zwróć uwagę na to, jak pracownicy zachowują się w stosunku do siebie i osób spoza zespołu, jakie są relacje z przełożonymi. Obserwacja i wyciąganie wniosków pomoże Ci wykreować własną opinię na wiele spraw, jednak nie wydawaj jej zbyt pochopnie.

 

Pierwszy dzień w pracy. Zasad nr 5: Pytaj

 

Jeśli czegoś nie wiesz, potrzebujesz pomocy lub nie jesteś pewny jak wykonać zadanie – pytaj. Nie ma lepszego sposobu na naukę. Jesteś nowym pracownikiem i poznajesz firmę, dlatego Twoje pytania nie powinny nikogo dziwić. Dowiadywanie się o różne aspekty Twojej pracy jest wyrazem zaangażowania i chęci nauki.

 

Pamiętaj jednak o tym, że inni pracownicy mają swoje zadania do wykonania i nie mogą zajmować się wyłącznie Twoimi problemami. Ustal dogodny dla wszystkich sposób komunikacji. Zapisuj przekazywane wskazówki, ponieważ kilkukrotne pytanie o to samo może wyprowadzić z równowagi nawet najbardziej spokojnego współpracownika.

 

Pierwszy dzień w pracy. Zasad nr 6: Bądź aktywny, ale nie przesadzaj

 

Nie możesz tylko biernie przyglądać się pracy zespołu i „uczyć się firmy”. Nawet jeśli nie masz jeszcze zleconych zadań do wykonania, sam ich poszukaj. Przejmij inicjatywę i zaproponuj innym swoją pomoc. Wykaż się aktywnością i zaangażowaniem. Jednak nie przesadzaj. Być może w Twojej głowie pojawią się pomysły na usprawnienie pracy całej organizacji. Wstrzymaj się z tym przez kilka tygodni. Najpierw poznaj dokładnie obszar działania firmy, jej produkty, rynek i konkurentów. Gdy pomysły wytrzymają próbę czasu, a Ty zdobędziesz zaufanie i sympatię współpracowników, łatwiej uzyskasz poparcie dla swoich propozycji.

 

Pierwszy dzień w pracy. Zasad nr 7: Daj sobie czas

 

Pierwszego dnia w pracy może wydarzyć się wiele niespodziewanych rzeczy. Być może popełnisz jakąś gafę, pomylisz imiona kolegów, powiesz coś nie na miejscu lub nie zdołasz wykonać zadania. Może być tak, że to Tobie coś się nie spodoba. Staraj się podejść do tych wszystkich wydarzeń na spokojnie i z dystansem. Nie przejmuj się niepowodzeniami. Przepracuj kilka tygodni. Postaraj się wykorzystać ten czas na naukę i poznanie nowego miejsca pracy. Wtedy dopiero przekonasz się jak jest naprawdę.

 

Autor: pl