Login lub e-mail Hasło   

Dług Tuska, dług Gierka

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.tygodnikprzeglad.pl/dlug-tusk(...)gierka/
W 1980 r. zadłużenie stanowiło 9,8% dochodu narodowego, a spłaty odsetek 2-3%. Obecnie zadłużenie stanowi około 40% PKB Zdaniem Marka Belki, dług Gierka w 1980 r. stanowił 200%...
Wyświetlenia: 939 Zamieszczono 27/05/2015

W 1980 r. zadłużenie stanowiło 9,8% dochodu narodowego, a spłaty odsetek 2-3%. Obecnie zadłużenie stanowi około 40% PKB

Zdaniem Marka Belki, dług Gierka w 1980 r. stanowił 200% ówczesnego PKB, dzisiejszy dług Polski to jedna piąta obecnego PKB, nie ma zatem czym się martwić. Wniosek, jaki z rozważań Belki wynika, jest co najmniej bulwersujący: PKB w 2010 r. jest dwudziestokrotnie większy niż w 1980 r. Czemu się więc martwić: pełen luksus.
Pozostali tzw. ekonomiści bankowi biorący udział w dyskusji na łamach „Gazety Wyborczej” nie są aż tak wielkimi optymistami, choć w sumie również oni sugerują nieprzejmowanie się obecnym zadłużeniem Polski. Jak jednak naprawdę wygląda to obecne zadłużenie?

Sprawa pierwsza:
ile wyniosło zadłużenie Gierka?

W roku 1980 cały dług Polski wyniósł 23 mld ówczesnych dolarów, w tym zadłużenie bieżące – krótkookresowe – 3,4 mld dol., a średnio- i długookresowe 19,6 mld dol. Odróżnienie to jest na tyle istotne, że pierwszy rodzaj długu trzeba było spłacić w ciągu paru miesięcy. Według wyliczeń Europejskiej Komisji Gospodarczej, dochód narodowy Polski w 1980 r. wyniósł 245 mld dol., co oznacza, że zadłużenie stanowiło 9,8%, spłaty odsetek zaś 2-3% tego dochodu. Do wyliczeń wykorzystano kurs parytetu siły nabywczej (po angielsku: ppp) w wysokości 118 zł za dolar – jedyny możliwy przelicznik w ówczesnej sytuacji; przedmiotem handlu zagranicznego było wtedy tylko około 10% produkcji, reszta była wytwarzana wyłącznie na potrzeby rynku wewnętrznego. Do dochodu narodowego nie wliczono też usług nieprodukcyjnych, które wlicza się obecnie. Kurs czarnorynkowy był w 1980 r. prawie sześciokrotnie wyższy niż kurs parytetowy. Dotyczył on jednak ułamka procenta wartości towarów, które były eksportowane bądź importowane z zagranicy za dewizy kupowane po kursie czarnorynkowym. Nic więc dziwnego, że dochód narodowy Polski w 1980 r. przeliczony na dolary po kursie czarnorynkowym musiał być co najmniej sześć razy mniejszy niż przeliczony po kursie parytetowym, ale według obliczeń Belki był aż 20 razy mniejszy, skoro dług zagraniczny Polski, określmy go w przybliżeniu na 20 mld dol., miał być równy dwuletniej wartości ówczesnego PKB.

Sprawa druga:
ile wynosi zadłużenie Tuska?

W przeciwieństwie do długu Gierka, który prawie w całości został zaciągnięty przez państwo, na obecne zadłużenie Polski w łącznej wysokości 280 mld dol. składa się dług publiczny samorządowy i rządowy w wysokości około 90 mld dol. oraz dług niepubliczny przedsiębiorstw – około 190 mld dol. Nie zmienia to jednak faktu, że wobec zagranicy polskie państwo odpowiada za całość zadłużenia. Produkt krajowy brutto (PKB) wynosi obecnie (dane z końca 2009 r.) 1343,6 mld zł, po przeliczeniu więc kursem parytetowym (jedynym możliwym) na dolary jego wartość wynosi około 680 mld dol. Dlatego obecne polskie zadłużenie stanowi około 40% tego dochodu. W porównaniu do dochodu narodowego zadłużenie jest więc czterokrotnie większe niż w roku 1980.

Sprawa trzecia:
wiarygodność płatnicza Polski

Czy dzisiejsze zadłużenie jest groźne dla wiarygodności płatniczej Polski w świecie? Na razie nic nie wskazuje na to, by Polsce obecnie groziła niewypłacalność, czyli bankructwo, ale wystarczy drobna panika, byśmy znaleźli się tam, gdzie jest Grecja. A panika taka jest możliwa na tle szybko zwiększającego się nie tylko zadłużenia zagranicznego, lecz także wewnętrznego Polski.

Sprawa czwarta:
na co poszły te długi?

Co Polska sfinansowała za 280 mld dol.? Długi Gierka w 80% przeznaczone zostały na sfinansowanie inwestycji; w latach 70. wybudowano około 570 nowych fabryk. Tylko do roku 2003 dochody z ich prywatyzacji wyniosły (zgodnie z oficjalnymi danymi) 40 mld dol., czyli dwukrotnie przewyższyły wielkość zadłużenia w 1980 r. Dochody z prywatyzacji drugiej części fabryk gierkowskich uzyskane w latach 2004-2010 nie zostały dotychczas opublikowane; nie są zapewne mniejsze niż uzyskane w pierwszym etapie.
Niestety, długi Tuska przeznaczone zostały w przeważającej części na sfinansowanie konsumpcji. Nie można ich więc sprzedać. Co gorsze, nie wszystkie grupy społeczne skorzystały na tym jednakowo; najbardziej zyskały grupy najlepiej sytuowane, o najwyższych dochodach, najmniej – najgorzej sytuowani.
Proponowane obecnie przez niektórych ekonomistów (zwła-szcza Leszka Balcerowicza) metody zmniejszenia tempa zadłużania się Polski przez cięcie wydatków publicznych godzą niestety w tych drugich. Ze względów społecznych należałoby więc szukać zgoła odmiennych metod.

Autor jest profesorem, rektorem Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Informatycznej

Podobne artykuły


17
komentarze: 50 | wyświetlenia: 1410
16
komentarze: 71 | wyświetlenia: 839
16
komentarze: 15 | wyświetlenia: 885
14
komentarze: 15 | wyświetlenia: 745
14
komentarze: 32 | wyświetlenia: 836
13
komentarze: 75 | wyświetlenia: 1163
13
komentarze: 16 | wyświetlenia: 790
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 831
13
komentarze: 2 | wyświetlenia: 965
13
komentarze: 4 | wyświetlenia: 624
12
komentarze: 8 | wyświetlenia: 657
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 698
 
Autor
Dodał do zasobów: kamil30
Artykuł

Powiązane tematy





  swistak  (www),  27/05/2015

Masoni mogą wydrukować każda ilość srebrników, ale nie wszyscy są Judaszami, Ten dług to pikuś.

  mojra  (www),  28/05/2015

@swistak: oderwanie dolara i euro od złota to "braterski" rabunek cywlizacji przez "wolnych" od odpowiedzialności wtajemniczonych i zakonspirowanych "braci" Lucyfera spod znaku wolność, równość i braterstwo

@mojra: trzeba mieć mózg niekoszerny i malutki jak wybrakowany orzech laskowy, by pieprzyć o wymienialności dolara na złoto, gdy roczne PKB USA jest 200 razy większe od rocznej wartości wydobywanego złota na całym świecie. Jak zatem stworzyć parytet wymienialności dolar-złoto? Skąd to złoto wytrzasnąć. Twój orzeszek nie katuje się takimi pytaniami. Najważniejsze, że ty i twój niekoszerny przyjacie ...  wyświetl więcej

  kamil30,  30/05/2015

@Hamilton Starszy: Proponowałbym Hamiltonie abyś tak po nich nie jechał.

@kamil30: "@swistak: Trzeba wyjątkowego zaczadzenia umysłowego, aby przyczynę złego stanu naszego państwa upatrywać wyłącznie we wrogu zewnętrznym". To fragment twojego komentarza. Nazywasz rzecz po imieniu i słusznie. Nie widzę powodu, by głupotę zastępować eufemizmem.

@Hamilton Starszy: Parytet nie parytet, jest jeszcze srebro - bankowość to mafia m.in. rezerwa częściowa, gdzie bank może wykreować kredyty na 50 mln posiadając własnego wkładu 1 milion. Niestety nie potrafisz Hamiltonie przyjąć, że pkb to fikcja - właśnie przez mafię fed i mechanizm lewarowania - i na tej iluzji oparte jest pkb. Gdyby bankowość była zdrowia tak jak i ekonomia - to parytet mógłby ...  wyświetl więcej

Nic dodać, nic ująć. Kiedyś przynajmniej za długi coś budowano, w coś inwestowano, a teraz długi są astronomiczne i właściwie nie idą na nic konkretnego. Ale za to wszyscy biadolą, jaka ta PRL była okropna i jakie długi zostawił Gierek.

@Introwertyczka w sieci: racja. Gierek wybudował drogę szybkiego ruchu Warszawa-Katowice (300 km) i Katowice-Ustroń (80 km, bo tam miał domek). A teraz (do końca 2014) gówniane 1552,2 km autostrad oraz 1604,6 km dróg ekspresowych, razem 3156,8 km. Nic konkretnego.

@Hamilton Starszy: Oczywiście te 570 nowych fabryk, to też nic konkretnego - ach, obiektywizm Hamiltona się kłania.

@kamil30: "Prawda jest jak dupa, każdy ma swoją" - jak mawiał marszałek. I co z tego, że budowano przedsiębiorstwa. Zadłużono się, ale gospodarka szybko się modernizowała. Pomarańcze i cytryny można było kupić i to 2 razy w roku, na Wielkanoc i Boże Narodzenie. Każdy miał kartki na cukier, kości, chabaninę, papierosy, dwie flaszki czystej, benzynę i inne luksusy. Właściciel 20 - letniego garbusa b ...  wyświetl więcej

@Hamilton Starszy: Nikt nie twierdzi, że prl był ustrojem normalnym ale miał sporo plusów i nie był dzarną dziurą w dziejach Polski jak twierdzi prawica. Dobierasz fakty tak jak Ci wygodnie choć uczciwie zauaważasz, że każdy ma swoją prawdę - moja nie jest czarno - biała. Tak - dzisiaj ludzie marnują jedzenie, bo nie szanują tego co mają - mają różne dobra ale w sporej mierze za kredyty - to jest ...  wyświetl więcej

@kamil30: lewarowanie przedstawiasz jako jakąś tajemniczą broń w rękach finansowych korporacji. To jest mechanizm ogólnie dostępny zwany dźwignią finansową. Mając 500 zł. możesz inwestować na giełdzie forex i z niego korzystać zawierając transakcje na kwotę 50 000 zł. Ten mechanizm ma jednak dwa końce. Jeden z tych końców jest bardzo bolesny. Bije równie mocno po kieszeni małych, średnich i dużych ...  wyświetl więcej

@Hamilton Starszy: hahah.Humor dopisuje Panu.To co napisze to nie jest propaganda dla PRL,która była podobna do systemu w Szwecji(60% podatku).Nie chcę powrotu PRL.Nie wiem czy Pan żył w Polsce czyli w PRL ale życie w PRL było podobne jak w EU zachodniej,tylko oświata,medycyna,nauka stała na wyższym poziomie.Nie wiem czy Pan znał Pewex z którego również Polonia korzystała i wykupywała mieszkania,z ...  wyświetl więcej

@Hamilton Starszy: Nie piszę o giełdzie tylko mechanizmie banków centralnych - skoro akceptujesz oszustwo to Twoja sprawa. I masz 100 % racji - mafii to się opłaca. I tak tego nie będziesz chciał zrozumieć chociaż to proste.

Nie ma sensu ciągnąć tematu z kimś kto mieszka w USA, więc nie będzie obiektywny - wchodzi w tym miejscu duma.

Masz tutaj cytaty innych głupców (takich jak ja)

...  wyświetl więcej

@Marek Lipski: niesamowite rewelacje, że w PRL-u można było za dolary kupić wszystko. A gdzie nie można? I co z tego, że za dolary można było? Nie szkoda ci chłopie tracić tyle tekstu na truizmy.

@kamil30:
Niezbędna jest bezzwłoczna nacjonalizacja banków i instytucji ubezpieczeniowych, jak również ważniejszych gałęzi przemysłu (…) wraz z bezwarunkowym zniesieniem tajemnicy handlowej i z ustanowieniem stałego nadzoru ze strony robotników i chłopów nad znikomą garstką kapitalistów bogacących się na dostawach skarbowych i uchylających od obowiązku składania sprawozdań i od sprawiedliwe ...  wyświetl więcej

@Hamilton Starszy: Nie wiem dlaczego na siłę próbujesz mi wcisnąć jakiś bolszewizm i leninizm - tylko na tyle Cię stać? Potencjał niby masz znacznie większy. Założenia i oceny mogą być właściwe i trafne - metody już nie. Co do bolszewizmu to był finansowany przez Wall Street - polecam poczytać Anthonego Suttona.

Islandia robi porządek z mafią bankierską - cywilizowanymi metodami. Węgry pró

...  wyświetl więcej

@kamil30: to ty wciskasz mi kit i ciągle o tym, że Gierek zbudował 570 fabryk. I co z tego? Skoro tak dobrze zainwestowano te kredyty, to dlaczego tak się to fatalnie skończyło. FED nie miał wpływu na polską gospodarkę. To Gierek jeździł i zabiegał o kredyty.Też był na usługach iluminatów i masonów? Inwestycje ocenia się po efektach, nie po ilości fabryk. Jeśli inwestuje się pieniądze i traci płyn ...  wyświetl więcej

@kamil30: nie zarzucam ci leninizmu. Intencją było to, że różni ludzie mają różne poglądy. Kto i w jaki sposób powinien być odpowiedzialny za emisję pieniądza to niekończące się spory. Najgorszym rozwiązaniem jest danie takiej możliwości politykom. Oni mają naturalną skłonność do drukowania pustego pieniądza, bo w ten sposób można kupić część wyborców. Polski przykład, gdy emisja złotówki leżała w ...  wyświetl więcej

@Hamilton Starszy: hahah.Dobra martkentingowa propaganda gdy 35 276 zł to dług jaki ma każdy Polak w Polsce i z polskim obywatelstwem,poza Polską. Tylko odsetki to tylko 54 123 507 598 a odsetki od długu państwa dla każdego Polaka wynoszą:1 422 zł.Jeszcze w roku 2014 r. wyniósł 826 mld 745,8 mln zł, był wyższy o 24 mld 612,8 mln zł (3,1 proc.) wobec III kw.Oficjalnie ale niestety w roku 2015 to .. ...  wyświetl więcej

@Hamilton Starszy: Wyluzuj Panie Starszy - artykuł porównywał długi Gierka i Tuska - nie idealizowałem tego pierwszego - jednak fakty są takie, że kredyty tego drugiego zostały przejedzone. Nie masz elementarnego obiektywizmu. Banki centralne to nie tylko FED ale MFW, Bank światowy i parę innych instytucji tej samej grupy banków centralnych.

@Hamilton Starszy: Nie da się czytać tego co piszesz " Daj mi prawo nad emisja pianiądza a nie będę dbał o to kto tworzy prawo" - cytat podałem wyżej. Jaka jest różnica miedzy politykiem a właścicielem prywatnego banku centralnego? Ten pierwszy jest znany a ten drugi jest szarą eminencją, nawet gorzej - nikt tej osoby nie zna a na fotelu prezesa jest figurant - Bernanke, który na pytanie w kongres ...  wyświetl więcej

@Marek Lipski: Nie ma sensu pisać tego Starszemu - niektórzy widzą tylko to co im wygodne.

@Hamilton Starszy: " Niekończące się spory. Najgorszym rozwiązaniem jest danie takiej możliwości politykom. Oni mają naturalną skłonność do drukowania pustego pieniądza, bo w ten sposób można kupić część wyborców" - to co piszesz robi dokładnie FED i inn banki centralne, które są faktycznymi rządzącym, i bo to elity wybieraja prezydentów, którzy są ich marionetkami, to elity bankierskie i inne lok ...  wyświetl więcej

@kamil30: Niekończące się spory..Tak.Mogę tylko skromnie potwierdzić.Kto się buntuje przeciw takiemu systemowi i podziałowi świata na strefy wpływów ma kłopoty lub jest przez przypadek zlikwidowany....Przecież nikt nie wierzy że syn, przykładowo wice prezydenta USA ,Beau Biden, najstarszy z dwóch synów wiceprezydenta USA Joe Bidena, zmarł na raka mózgu ...Na jednym z moich projektów (po polsku) ,g ...  wyświetl więcej

@_serpico_: Jak wiesz harcerzu ,NFZ nie przejmuje kosztów operacji chorych dzieci w Polsce.Twoja propaganda w internecie w tym w neon24.pl, o czym boisz się pisać , jest znana tak jak Twoje Ruszkiewicza ataki na polskie kobiety (skany jpg,neon24.pl).Już wiele razy Tobie pisałem,że nie stać Ciebie osobiście na portale z Twoim nazwiskiem.Pomijam że nie rejestrujesz Twoich cyklicznych blogów w sądach ...  wyświetl więcej

@_serpico_:Ty oczekujesz walkę w realu?hahah. Dobrze się czujesz? Я советую тебе.Молчи , молодой. осторожно--Kpisz sobie z polskich dzieci ratowanych w EU zachodniej i szukasz forsy w internecie (odszkodowania,pomówienie,obrażanie) ,dlatego wypisujesz takie osobiste teksty?hahahha.
Oczywiście i jak zwykle piszesz nie na temat artykułu.Przypominam:Dług Tuska, dług Gierka.Co o tym myślisz?Napisz,swoją opinię.Nie rób mi reklamy.Mam niezależne dochody.Nie potrzebuję reklamy.

@_serpico_: Brakowało mi Ciebie. Widzę, że zaczynasz z ostrej rury...

@_serpico_: Wyluzuj. Czym Marek Cię obraził? Atakował Cię? Nie.

@_serpico_: Podobne teksty komentującego pisał Tonderski na nowyekran.net a potem na neon24.pl,w których nazywał polskie kobiety szmatami i wywłokami.Oczywiście w wirtualnym świecie,gdyż w realnym nie miał by odwagi tak reagować.Polecam raz na 2 lata,superwizję i raz do roku ćwiczenia i trennig w gronie komandosów.Również biegi , dziennie 15 kilometrów z 15-30 kg obciążeniem,minimum, na początek. ...  wyświetl więcej

@_serpico_: Prawda dnia......nie ma critico......bez serpico !!

@_serpico_: Awansowałeś na Zagozdę, z mową nienawiści ,który chciał polskich księżych ,po studiach w BRD pod ścianę.Jego atak jest podobny do Twojego ataku na katolickie kliniki w Berlinie,w tym św.Józefa,ratującej chore ,polskie dzieci ,mieszkające w Polsce.Moje informacje dla rodziców ,również w internecie dotyczyły klinik pod partronatem Watykanu.Twoja mowa nienawiści jest skierowana nawet do r ...  wyświetl więcej

Radek Sikorski zapytał kiedyś Kissingera czy te pożyczki dla Polski w czasach Gierka to tak z dobrego serca są udzielane. Kissinger bardzo otwarcie powiedział po co udzielają kredytów. Zadłużanie jest celowe.

  kamil30,  30/05/2015

@zwrotypoangielsku: Zadłużanie jest celowe - zgadzam się. Ale tamte kredyty Gierka zostały spożytkowane m.in. na budowę wielu fabryk a obecne przejedzone.

Dług Gierka spłacaliśmy 30 lat , długi "okrągłego stołu" będziemy spłacać 300 lat... Jest to największa krzywda jaką można było wyrządzić tym jeszcze nienarodzonym ! Sukces w zadłużaniu kraju się udał... bankierzy zacierają swoje brudne łapska i liczą na więcej ...

@Hamilton Starszy: Na koniec dodam i powtórzę raz jeszcze, że a) system oparty na rezerwie częściowej doprowadził do pustego, wirtualnego pieniądza - gdzie bank tworzy kilkadziesiąt razy więcej pieniędzy niż jest pokrycia w czymkolwiek - w gospodarce, produkcji, w zloci, srebrze etc. b) już dawno całe złoto i srebro znajduje się we władaniu odpowiednich grup kapitałowych konsorcjum Rothschilda. ...  wyświetl więcej

@kamil30: Na koniec.Dziękuję za link do Bydgoszczy.

@kamil30: "bank tworzy kilkadziesiąt razy więcej pieniędzy niż jest pokrycia w czymkolwiek - w gospodarce, produkcji, w zloci, srebrze etc" i inflacja jest poniżej 3 %, a w Polsce deflacja. Gratuluję wiedzy ekonomicznej. Nie kompromituj się.

@kamil30: "już dawno całe złoto i srebro znajduje się we władaniu odpowiednich grup kapitałowych konsorcjum Rothschilda". Nałykałeś się bzdur. Uważaj bo zwymiotujesz. Ponad 80 % wszystkich zasobów złota jest w rękach prywatnych rozproszonych na całym świecie. Połowę wydobywanego srebra zużywa przemysł. Ok. 20 % zasobów złota jest w depozytach wszystkich banków na całym świecie. Roczna produkcja zł ...  wyświetl więcej

@kamil30: Polska jest największym producentem srebra w Europie i szóstym na świecie. Masz niepowtarzalną okazję by błysnąć swym ekonomicznym geniuszem i napisać artykuł jak oprzeć polską złotówkę o srebro. Dane wyjściowe: około 1260 ton srebra rafinowanego w 2011 r. Wartość 1 grama to ok. 1 złotych. Masz do dyspozycji z jednej strony srebro o wartości 1 260 000 000 zł.
PKB roczne naszego kr ...  wyświetl więcej

@Hamilton Starszy: Miarkuj się.

@Hamilton Starszy: Jak widać odrzucasz na bok niewygodne dla siebie fakty np. o dziwnych okolicznościach w których ginęli amerykańscy prezydenci. Podajesz jakieś oficjalne dane na temat rzekomej inflacji - jeśli w nie wierzysz to ok - masz prawo, ja nie wierzę. Na koniec napiszę raz jeszcze : proponuję abyś nie podchodził do poglądów innych z pozycji buty i arogancji - gdyby nie one potrafiłbyś rzeczowo rozmawiać - a tak mamy glównie kpinę.

@kamil30: mocnych w gębie jest mnóstwo, ale jak trzeba zrobić założenia do systemu monetarnego opartego o srebro, powietrza brak.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska