JustPaste.it

Przekładnia kierownicza pod specjalnym nadzorem

Przekładnia kierownicza jest zamontowana w każdym aucie. Dowiedz się jak i kiedy się zużywa oraz kiedy powinno się robić jej przegląd.

Przekładnia kierownicza jest zamontowana w każdym aucie. Dowiedz się jak i kiedy się zużywa oraz kiedy powinno się robić jej przegląd.

 

7aa8e65879446084855cb487a8a8c627.jpg

Czy wiesz, że przekładnia kierownicza jest równie narażona na uszkodzenia, jak inne części samochodu? Na nierównych polskich drogach może zużywać się równie intensywnie, jak elementy zawieszenia czy elementy układu hamulcowego. Jeśli dotychczas z przekładnią nie miałeś / nie miałaś problemu - gratulacje! Pamiętaj jednak, by i ją sprawdzać przy okazji przeglądów, bo to element strategiczny z punktu widzenia bezpieczeństwa jazdy i manewrowania samochodem.

Przekładnia kierownicza, nazywana też maglownicą, jest strategicznym elementem układu kierowniczego. To dzięki temu elementowi ruch kierownicy skutkuje skrętem kół, dzięki czemu możliwe jest precyzyjne kierowanie autem. Współczesne samochody, jak nigdy dotąd są narażone na uszkodzenia przekładni. Wynika to z dążenia do oszczędności producentów aut i wyposażania je w elementy, których parametry wytrzymałościowe nie zawsze dostosowano do wymogów jazdy w każdych warunkach, tj. nie tylko po wypielęgnowanych i dobrze utrzymanych autostradach.

Kiedy i jak zużywa się przekładnia kierownicza?

Dobra jakościowo przekładnia kierownicza powinna zachować sprawność nawet po przejechaniu 100 000 km, tymczasem znane są przypadki, gdy przekładnie kierownicze zużywały się już po przejechaniu 20-30 tys. km (historia Opla Corsa C) - w tych sytuacjach winne były wady konstrukcyjne, jednak w nawet dobrze (teoretycznie) skonstruowanych autach konieczność wymiany przekładni pojawia się przed osiągnięciem stutysięcznego przebiegu. Dlaczego tak się dzieje?

Przekładnie kierownicze zużywają się szybciej pod wpływem przeciążeń i oddziaływania sił pojawiających się w normalnej eksploatacji samochodu. Wystarczy spotkać na drodze dowolną przeszkodę, by wygenerować siłę oddziałującą również na przekładnię. Jednak największe zagrożenia wiążą się z wykonywaniem manewrów na nierównych powierzchniach - jeśli wjeżdżając na przeszkodę, jednocześnie skręcamy koła, możemy założyć z dużym prawdopodobieństwem, że przekładnia kierownicza sporo na tym ucierpi.
Nie znaczy to oczywiście, że po pokonaniu w ten sposób kilku czy nawet kilkudziesięciu przeszkód przekładnia kierownicza ulegnie nieodwracalnym uszkodzeniom, ale każde takie zdarzenie znacząco skróci jej żywotność.

Maglownica zużywa się też w trakcie kręcenia kołami w miejscu oraz w samochodach, których koła wyposażono w felgi zbyt duże w stosunku do profilu opony. W tej ostatniej sytuacji opona nie tłumi nierówności, a siły powstające w czasie pokonywania nierównych powierzchni, znacznie intensywniej oddziałują na maglownicę.

Przeglądy, wymiany, regeneracje przekładni kierowniczych

Przy okazji każdego przeglądu warto sprawdzić stan maglownicy i w razie potrzeby wymienić ją w celu zapewnienia sobie możliwie maksymalnego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Warto też zrobić to dla własnej wygody. Zużycie maglownicy zmniejsza komfort kierowania. Objawia się ono nie tylko luzami odczuwalnymi w kierownicy. Początkowo luzy te mogą być praktycznie niezauważalne i choć z czasem można się do nich przyzwyczaić, to oznaki dużego zużycia maglownicy naprawdę trudno przeoczyć tym bardziej, że przejawia się ono między innymi stukami w czasie manewrowania kierownicą oraz w trakcie jazdy po wszelkich nierównościach.

Maglownicę można stosunkowo łatwo wymienić, jednak biorąc pod uwagę koszt oryginalnych części zamiennych i spore koszty robocizny w wielu przypadkach bardziej opłaca się ją zregenerować lub wymienić na maglownicę regenerowaną. Szczegółowych informacji na temat wymiany i regeneracji maglownic oraz ich wpływu na bezpieczeństwo i komfort jazdy szukaj na stronie http://autokorbas.pl/przekladnie-kierownicze.

Artykuł powstał przy współpracy z serwisem samochodowym Autokorbas.