Login lub e-mail Hasło   

Jak oszczędzić na kosztach paliwa w spedycji?

Każdy kierowca wie, że na spalanie paliwa wpływa szereg czynników. Sprawny silnik, stan opon, styl jazdy, zmiana biegów czy hamowanie silnikiem, to tylko niekt&oac...
Wyświetlenia: 751 Zamieszczono 07/08/2015

Każdy kierowca wie, że na spalanie paliwa wpływa szereg czynników. Sprawny silnik, stan opon, styl jazdy, zmiana biegów czy hamowanie silnikiem, to tylko niektóre elementy wymieniane najczęściej w kontekście zużycia paliwa. Spalanie w samochodach ciężarowych dominujących w spedycji uwzględniać musi jednak dodatkowe czynniki jak np. aerodynamikę pojazdu. 

 

Spalane pieniądze w transporcie

Zużycie paliwa jest największą zmorą zawodowych kierowców i spedytorów. Koszty wciąż wysokich cen paliw stanowią gros budżetu przeznaczonego na całą obsługę floty, szczególnie w przypadku transportu ciężarowego na długich dystansach. Ceny paliw w wysokim stopniu determinują wartości przychodu firmy, wpływają na cenę usług i przekładają się na generalne obroty całego przedsiębiorstwa spedycyjnego. Nie bez powodu więc każdemu kierowcy i firmie transportowej zależy na jak największym stopniu obniżenia tych kosztów. Oszczędzanie paliwa powinno być zawsze traktowane jako oszczędzanie pieniędzy. W jaki sposób można więc ograniczyć spalanie? Przede wszystkim warto wiedzieć, że podawane przez producenta samochodów średnie poziomy spalania mierzy się w warunkach laboratoryjnych na hamowni przedwoziowej gdzie „zbierane” są spaliny do specjalnego worka. Na tej podstawie wylicza się średni wskaźnik spalania. Takie procedury rzadko kiedy odzwierciedlają rzeczywistość polskich dróg, nic więc dziwnego, że uzyskanie średniego poziomu spalania nie jest takie łatwe. Na ostateczne zużycie paliwa przekładają się m. in. styl jazdy, odpowiedzialny za ok. 25-40% spalania; prędkość, a właściwie jest stałe utrzymywanie; właściwe zaplanowanie trasy, czasem wydłużenie długości trasy przejazdu kosztem uniknięcia korków i dróg w remoncie może pomóc zoptymalizować spalanie; styl hamowania i dodatkowe elementy w rodzaju ogumienia i urządzeń elektrycznych na pokładzie. Powyższe elementy chociaż mają bezpośredni wpływ na całościowy koszt paliwa muszą być odpowiednio zmodyfikowane w przypadku prowadzenia samochodu ciężarowego, który z powodu większej mocy silnika i nieporównywalnie większej masy całkowitej samego pojazdu od osobówki, do której dochodzi masa ładunku, generuje ogromne koszty przejazdu. Jakie inne czynniki pozwolą nam więc ograniczyć spalanie pieniędzy przy każdym przejeździe? 

Kosztowny opór powietrza

Bardzo często niedocenianym czynnikiem bezpośrednio przekładającym się na zużycie paliwa są własności aerodynamiczne samochodu. Jadąc autostradą z prędkością 80-90 km na godzinę ciężarówka zmaga się z czołowym naporem powietrza, który zwiększa poziom emisji spalin i zużycia paliwa. W celu zredukowania tego oporu stosuje się elementy zabudowy ciężarówek, czyli dodatkowe owiewki, odchylacze odpływu oraz spojlery, które ukierunkowują przepływ powietrza na właściwy, mniej kosztowny tor. Dodatkowo, zabudowa sprzyja bezpieczeństwu jazdy i zwiększa nacisk kół na jezdnię.

- Kompletna zabudowa samochodów ciężarowych uwzględniająca zabudowę międzyosiową pozwala ograniczyć emisję spalin nawet o kilkanaście procent. W przypadku spedycji długodystansowej jest to bardzo wymierny koszt codziennej eksploatacji floty, który może zwiększyć zyski przedsiębiorstwa – tłumaczy Edyta Jędrzejewska z firmy Multi Plast.

Nawet najmniejsze elementy zabudowy jak owiewki i nadkola oraz większe jak zderzaki czy spojlery, sprzyjają ograniczeniu kosztów przeznaczonych na tankowanie. Inwestycje w tego typu rozwiązania są więc obowiązkowym elementem skutecznego prowadzenia spedycji drogowej.

Jak wybierać zabudowę do ciężarówki?

Podstawowym elementem zabudowy odpowiedzialnym za zwalczanie oporu powietrza będzie spoiler dachowy. Wybierając tę część musimy mieć pewność, że będzie ona produkowana dla konkretnego modelu samochodu. Właściwe dopasowanie spojlera będzie gwarancją szczelności. Drugi element, na który należy zwrócić uwagę to wysokość powierzchni ładunkowej. Również to dopasowanie oprofilowania sprzyjać będzie ograniczeniu poziomu spalania.

- Zamawiając zabudowę do ciężarówki powinniśmy wybierać osłony jedynie najwyższej jakości od renomowanych producentów. Tylko tak wybrana zabudowa będzie gwarancją poprawy własności aerodynamicznych ciężarówki – dodaje Edyta Jędrzejewska z Multi Plast.

Drugi element zapewniający właściwą reakcję samochodu na opór powietrza to zabudowa międzyosiowa. Właściwie wyprofilowana i zamontowana zgodnie z przeznaczeniem dla danego modelu samochodu pozwoli uzyskać dodatkowe 5 proc zmniejszenia kosztów paliwa. Model ciężarówki również tutaj będzie miał kluczowe znaczenie, wybierając zabudowę musimy uzyskać potwierdzenie  producenta, że obudowa będzie kompatybilna z naszym pojazdem. Wreszcie warto wybierać producentów o uznanej renomie i doświadczeniu na rynku, którzy oferują kompleksową usługę. Nawet najlepszej jakości zabudowa wykonana z najlepszych materiałów nie spełni swojej roli jeżeli będzie źle zamontowana. Poszukujmy więc firm, które w swojej ofercie mają nie tylko sprzedaż elementów, ale również montaż i doradztwo techniczne z zakresu zabudowy samochodów ciężarowych.  

Podobne artykuły


18
komentarze: 13 | wyświetlenia: 28138
95
komentarze: 44 | wyświetlenia: 14965
10
komentarze: 5 | wyświetlenia: 1725
33
komentarze: 13 | wyświetlenia: 6201
29
komentarze: 18 | wyświetlenia: 3800
30
komentarze: 31 | wyświetlenia: 66808
25
komentarze: 53 | wyświetlenia: 1592
24
komentarze: 10 | wyświetlenia: 27563
23
komentarze: 17 | wyświetlenia: 3266
19
komentarze: 6 | wyświetlenia: 3883
18
komentarze: 13 | wyświetlenia: 1594
16
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1462
13
komentarze: 6 | wyświetlenia: 5349
13
komentarze: 14 | wyświetlenia: 7628
 
Autor
Dodał do zasobów: Marcin Stępień
Artykuł



Polecam świetny blog o ubezpieczeniach komunikacyjnych, chcecie dowiedzieć się kto wypłaci odszkodowanie podczas wypadku lub jak kupić lub sprzedać auto? wejdźcie na http://specjalistka.net/, super i przydatne info o polisach OC, NWW.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska