JustPaste.it

Jak budować wizerunek firmy?

Gdy potencjalny klient ma styczność z Twoją firmą pierwszy raz, to na co zwraca uwagę? Oczywiście jest kilka rzeczy, które muszą sprawiać wrażenie profesjonalizmu. Jakich?

Gdy potencjalny klient ma styczność z Twoją firmą pierwszy raz, to na co zwraca uwagę? Oczywiście jest kilka rzeczy, które muszą sprawiać wrażenie profesjonalizmu. Jakich?

 

Wiedza, której wciąż brakuje

Aktualnie wielu właścicieli firm wciąż nie zdaje sobie sprawy jak ważną rzeczą w naszych czasach jest znak i jak bardzo może pomóc (lub zaszkodzić) w kreowaniu wizerunku firmy. Oczywiście to marka kreuje logo, a nie logo markę, ale po co sobie utrudniać i brnąć co raz dalej ze słabym logotypem? To Twoja wizytówka i zadbaj o nią. Spróbuj wyobrazić sobie największe firmy jak Apple, Canon, Google, Ford, Lego, McDonald itp. bez dobrego logo oraz identyfikacji wizualnej. Czy odniosły by taki sukces? Prawdopodobnie nie. Tym bardziej, że w miarę rozrastania się powyższych firm ich loga zostały diametralnie zmienione, np. Google z 1997 roku:

 

Logo google

 

Małe zaskoczenie, prawda?

 

Czas na zmiany

Jednak nie ważne w jakim punkcie byłeś kiedyś. Ważne czego się nauczyłeś i gdzie jesteś dzisiaj. Rebranding (zmiana/modyfikacja logo lub całej identyfikacji wizualnej) to aktualnie nic nowego. W samym styczniu tego roku logo zmienił Seagate, a LG lekko poprawiło swoje. Według przeprowadzonych badań, w 2014 roku kilkaset tysięcy firm zmieniało coś w swojej identyfikacji, a były to mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa. Każdy się rozwija. Dzisiaj jeśli ktoś stoi w miejscu, to tak na prawdę się cofa, bo wszyscy inni biegną do przodu. Większość ludzi jest przyzwyczajona do swojego aktualnego logo i nie chce go zmieniać, tak bardzo się przyzwyczaili i tak bardzo jest dla nich sentymentalne. Tkwią w swojej strefie komfortu i boją się zmian. To co na początku wydaje się zbędne, a dla niektórych nawet bolesne, w przyszłości może przynieść wiele dobrego.

 

Chłopak

 

Świadomość marki

Przede wszystkim trzeba zadać sobie pytanie - "Po co mi dobre logo?". Otóż odpowiednio zaprojektowane logo i cały pomysł na brand, który sprawi, że identyfikacja wizualna, wszystkie materiały reklamowe będą tworzyły jedną, spójną całość, przyczyni się do tego, że marka zostanie zapamiętana. Kupmy sprzęt z jabłuszkiem. Jedziemy na fast fooda do złotych łuków. Jutro zamawiam telefon i abonament u tych z tym fioletowym kształtem w paski. Nie użyłem tu nazw firm, a większość na pewno zorientowała się, że chodzi o Apple, McDonald i Play. Czy działa to też w przypadku lokalnych firm? Odpowiedź brzmi - tak. Jeśli czytasz ten artykuł i jesteś przynajmniej ze średniego miasta, to na pewno znasz firmę, której nie byłeś klientem i która działa tylko lokalnie, a którą dobrze kojarzysz. Zastanów się teraz - dlaczego tak się dzieje?

 

 

 

Złapani w sieć

Jeśli do tego wszystkiego dorzucimy świetnie przygotowaną stronę internetową, która oczywiście również będzie spójna z resztą identyfikacji wizualnej, to gwarantuję, że nasi klienci to docenią i odbiorą nas za profesjonalistów. Oczywiście potem dochodzi do tego jakość usług, produktów, obsługa klienta, więc to jak będziemy ostatecznie odebrani zależy jeszcze od wielu czynników, ale w tym artykule chciałbym poruszyć tylko kwestię wizerunku, pierwszego odbioru naszej firmy. Strony internetowe pełnią różne role - sprzedają usługi, lub produkty, są informacyjne, są częścią kampanii reklamowych itd, ale 98% firmowych stron łączy jedna funkcja. Domyślasz się jaka? O tym za chwilę. Jeśli sprzedajesz produkt, to często zależy Ci na tym, by ktoś go kupił już na stronie albo jeśli prowadzisz np. serwis komputerowy to chcesz by klient przyniósł Ci sprzęt do naprawy. Więc jaka to funkcja? Oczywiście mają przynosić zysk. W formie bezpośredniej lub pośredniej, tak jak to przedstawiłem na poprzednich przykładach. Z doświadczenia wiem, że w zależności od branży dobre strony internetowe mogą przynieść od kilkuset do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie dodatkowego dochodu.

 

Na bieżni

 

Zmieńmy się na lepsze

76% ludzi to wzrokowcy, więc to właśnie stronie wizualnej powinniśmy poświęcić nieco czasu. Niestety ta świadomość w naszym społeczeństwie jest wciąż bardzo niska. Wystarczy pospacerować po mieście lub poprzeglądać strony małych i średnich firm, żeby zauważyć, że wiedza na temat wizerunku firmy to dla przeciętnego Kowalskiego totalna abstrakcja. Najsmutniejszą rzeczą jest jednak to, że często właśnie agencje, które twierdzą, że zajmują się tworzeniem stron i logo, sprzedają klientom tak słabe rzeczy...

 

Wzrokowiec

 

Zrób to sam, albo...

Brzmi strasznie? Jednak nie jest aż tak źle. Taką identyfikację wizualną oraz stronę możesz stworzyć samemu. Musisz się tylko nauczyć obsługi programów graficznych, estetyki, zasad projektowania ponadczasowego logo, trochę DTP, projektowania nowoczesnych stron internetowych i programowania. Aha, no i mieć dobry pomysł. Ale jeśli nie masz na to czasu, to istnieją również rzetelne firmy, które zajmują się kreowaniem wizerunku. Jeśli zainteresował Cię ten artykuł, to skontaktuj się np. z nami - Agencja Reklamowa Eleven Byte. Doradzimy Ci co możesz zmienić. Porada nic nie kosztuje, więc do dzieła!

A może masz zupełnie inne zdanie na temat budowania wizerunku? Zapraszamy do dyskusji w komentarzach.

 

Mężczyzna