Login lub e-mail Hasło   

Reprezentacyjny podjazd

Nieco bardziej rozbudowany podjazd daje znacznie więcej możliwości użytkowych niż tylko prostyprzejazd od ulicy do garażu.
Wyświetlenia: 536 Zamieszczono 18/08/2015

Wystarczy pooglądać historyczne wille, dworki i pałace aby zgromadzić pokaźną kolekcję inspiracji. Niektóre z nich – jeśli tylko mamy trochę więcej miejsca - mogą przydać się i dziś.

We współczesnych projektach otoczenia domów jednorodzinnych podjazd z reguły został

zredukowany do prostej i możliwie krótkiej drogi między wjazdem na działkę a bramą garażową. To

oczywiście zrozumiałe w wypadku posiadania niezbyt dużej działki, jednak już posiadacze

odrobinę większej powierzchni mają znacznie większe możliwości. Wystarczy pooglądać historyczne

wille, dworki i pałace aby zgromadzić pokaźną kolekcję inspiracji. Większość z nich to oczywiście

podjazdy reprezentacyjne, budujące prestiż właściciela posiadłości, nie tylko jednak. Nieco

bardziej rozbudowany podjazd daje również znacznie więcej możliwości użytkowych niż tylko prosty

przejazd do garażu. Pozostaje więc zastanowić się które z nich mogą nam się przydać, oraz

oczywiście czy jest na nie miejsce. Niestety bowiem wszystkie te rozwiązania mają jedno poważne

ograniczenie – wymagają przestrzeni. Nie wszystkie jednak wymagają jej tyle samo.

Gazon – ogrodowa perła

Najbardziej znanym z historycznych dworów i pałaców rozwiązaniem jest gazon. Słowo kojarzone

dzisiaj w zasadzie wyłącznie z dużą zewnętrzną donicą w rzeczywistości oznacza duży ozdobny

trawnik otoczony drogą dojazdową kończącą się bezpośrednio przed wejściem do rezydencji. Tak

rozwiązany podjazd doskonale podkreślał architekturę budynku i główną oś założenia. Był to układ

bardzo reprezentacyjny, umożliwiający niemal teatralny podjazd przed drzwi budynku. Tworzył

również fantastyczną perspektywę widoczną od bramy wjazdowej. Założenie takie miało również

swój wymiar użytkowy. Należy pamiętać, że pojazdy używane powszechnie do końca XIX stulecia

niezbyt dobrze radziły sobie z jazdą do tyłu, a i promień skrętu nie należał do najmniejszych –

podjazd umożliwiający wysadzenie pasażerów i wygodny nawrót był więc w zasadzie

koniecznością, tym bardziej, że stajnie i wozownie znajdowały się najczęściej w oddalonej,

użytkowej” części założenia. Wymagało to jednak ogromnych obszarów, a próba zaadaptowania

takiego rozwiązania do większości współczesnych budynków jednorodzinnych robiłaby raczej

kuriozalne wrażenie. Chociażby dlatego, że nasze pojazdy z reguły są już wyposażone we wsteczny

bieg (a jeżeli nie – zwykle można je zwyczajnie wyprowadzić) i mają znacznie mniejszy promień

skrętu, garaż którym dysponujemy mieści jeden lub dwa samochody i z reguły jest integralną

częścią budynku mieszkalnego, a pojazdy naszych gości najczęściej parkują „pod chmurką”.

Transport i komunikacja czyli planujemy z głową

Najpierw należy więc przeprowadzić analizę potrzeb i możliwości. Dobrze jest w niej uwzględnić

kilka czynników. Poza wielkością działki jest to liczba posiadanych (i planowanych) samochodów,

planowana wielkość garażu, ale również to jak często, na jak długo i jakimi środkami transportu

przyjeżdżają do nas zarówno goście jak i pracownicy firm usługowych tacy jak na przykład kurierzy

czy taksówkarze. Dobrze jest również zwrócić uwagę, jak duży jest ruch na ulicy obsługującej

posesję i czy jest możliwość choćby chwilowego bezpiecznego zatrzymania przy krawędzi jezdni i

wysadzenia pasażera. Wszystkie te elementy zebrane w całość podpowiedzą nam jakie

rozwiązania należy uwzględnić projektując podjazd do domu.

Zacznijmy od gości parkujących przez najkrótszy czas – taksówkarzy, kurierów. Jeżeli nasz dom stoi

przy bocznej ulicy o niewielkim natężeniu ruchu lub wręcz przy sięgaczu obsługującym tylko kilka

posesji – problemu właściwie nie ma. Staje się on jednak coraz większy wraz ze wzrostem natężenia

ruchu. Jeśli pozostawienie na chwilę samochodu przy krawędzi jezdni lub na chodniku może

powodować utrudnienia w ruchu – warto przewidzieć zintegrowaną ze strefą wejściową zatokę

parkingową. Taka przestrzeń będzie szczególnie pożądana jeśli często korzystamy z taksówek

wożąc ze sobą większy bagaż (na przykład na lotnisko), lub jeśli korzystają z nich osoby starsze lub o

obniżonej sprawności ruchowej.

Kolejna rzecz o której warto pomyśleć, to miejsca parkingowe dla gości znajdujące się na posesji.

Problem oczywiście znacznie się zmniejsza jeśli w pobliżu znajduje się publiczny parking. W

przeciwnym wypadku odwiedzający nas zmotoryzowani będą najprawdopodobniej parkować na

podjeździe, blokując jednocześnie wjazd do garażu. Dodatkowe zewnętrzne miejsce parkingowe

przydaje się również jeśli przyjeżdżamy do domu na chwilę i zwyczajnie szkoda nam czasu na

precyzyjne ustawianie samochodu wewnątrz garażu. Wadą tego rozwiązania jest oczywiście dość

duże zapotrzebowanie na wolną przestrzeń. Typowe miejsce parkingowe ma wymiary 2,5x5m, co w

zestawieniu z niewielkimi powierzchniami działek często będzie barierą nie do przebycia. Nawet

jeśli istnieje fizyczna możliwość jego wykonania, istnieje duże ryzyko że niewielka przestrzeń przed

domem zmieni się w brukowaną pustynię. Można jednak próbować stosować pewnego rodzaju

półśrodki. Chociażby poszerzyć drogę dojazdową do garażu tak, aby parkujące równolegle auto

zmieściło się nie blokując przejazdu. Można do tego użyć kostki ażurowej, np. płyt Meba, kostki

Ekostrada lub płyt ażurowych. Jedyny warunek to długość płaskiej części podjazdu – musi

wystarczyć do zaparkowania samochodu, czyli mieć ok. 6m.

Pozostaje jeszcze kwestia samego podjazdu „pod drzwi”. Raczej nie w celu zaparkowania tam

samochodu na dłuższy czas, ale po to by umożliwić wygodne dojście do domu szczególnie

oczekiwanemu gościowi lub skrócić je komuś mającemu problemy z poruszaniem. Może się to

przydać także przy transporcie mebli czy innych ciężkich elementów. Pytanie tylko, jak często

wnosimy lub wynosimy meble i czy na pewno robimy to przez drzwi wejściowe czy też może

korzystamy z wygodnych, szerokich drzwi tarasowych...

Opisy do ilustracji:

Buszrem - 30-001

Przykładowe założenie historyczne z podjazdem

dostosowanym dla powozów konnych.

1. Oś założenia

2. Oś fasady budynku

3. Droga wjazdowa

4. Gazon

5. Podjazd

6. Wejście do budynku

7. Budynek mieszkalny

Buszrem --30-002

Współczesny podjazd do domu

jednorodzinnego, wersja minimalna (na bardzo

małej działce).

1. Wejście do budynku

2. Wjazd do garażu

3. Wjazd na działkę

4. Dojście do budynku

5. Zatoka do parkowania równoległego

wyłożona kostką ażurową

6. Zatoka do zatrzymania przed posesją

Buszrem --30-003

Współczesny podjazd w wersji optymalnej, nie

limitowanej przez wielkość dostępnego terenu.

1. Wejście do budynku

2. Wjazd do garażu

3. Poszerzony wjazd na działkę

obsługujący zarówno garaż jak i

zewnętrzne miejsca parkingowe

4. Dodatkowe zewnętrzne miejsca

parkingowe. Usytuowanie pod skosem

ułatwia manewrowanie przy wjeździe i

wyjeździe

5. Dojazd do garażu

6. Dojście do budynku od ulicy

7. Dojście do budynku od zewnętrznych miejsc parkingowych

8. Zatoka do zatrzymania przed posesją

Podobne artykuły


13
komentarze: 1 | wyświetlenia: 3251
8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 876
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 60307
54
komentarze: 55 | wyświetlenia: 32330
53
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31098
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63192
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 64730
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23085
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28581
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28301
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23139
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26199
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska