Firma najczęściej kojarzona jest wyłącznie poprzez nazwę, czasami może być też rozpoznawana poprzez logo.
Jednak ważnymi elementami identyfikacji wizualnej są również strona internetowa i tradycyjne druki firmowe, do których zaliczają się wizytówka i papeteria.
Elementy identyfikacji wizualnej firmy
Nazwa identyfikuje firmę na rynku, wyróżnia ją spośród konkurencji i wskazuje na charakter prowadzonej działalności. W zasadzie powinna być niepowtarzalna, jednak w praktyce zdarza się, że dwa niezależne przedsiębiorstwa funkcjonują pod taką samą nazwą. Sytuacja taka może być problematyczna zarówno dla firmy, jak i jej partnerów biznesowych, a także klientów.
W związku z tym dodatkowym elementem identyfikacji wizualnej firmy jest logo, będące graficznym odzwierciedleniem zasadniczej działalności. Ponadto, obok nazwy i logo, funkcjonuje tzw. logotyp, czyli połączenie dwóch wymienionych już elementów. Istotne znaczenie ma też typografia firmowa, czyli czcionki używane na wszystkich materiałach identyfikujących firmę, na których wstępuje tekst.
Strona internetowa informacją o działalności
Obecnie ważnym elementem identyfikacji wizualnej firmy jest również strona internetowa, która mocno komunikuje o profilu działalności. Obowiązkowo znajduje się na niej nazwa firmy i logo, ponadto jej elementem jest logotyp i topografia firmowa, a całość opracowana jest zgodnie z określoną kolorystyką właściwą wizualizacji firmy. Strona internetowa szczegółowo komunikuje o firmie, ponieważ nie tylko stanowi jej identyfikację wizualną, ale również dostarcza odbiorcom najważniejszych informacji o przedsiębiorstwie i prowadzonej działalności.
Tradycyjnych zestaw akcesoriów identyfikujących
Obok takich elementów identyfikacji wizualnej, jak nazwa, logo, logotyp, typografia i strona internetowa, wciąż obowiązkowe są tradycyjne rozwiązania jak wizytówka i papier firmowy, a także dołączana do zestawu koperta. Papier firmowy jest przygotowywany na potrzeby korespondencji biznesowej, w związku z czym jest ważnym elementem wizualizacji w relacjach z kontrahentami. W projekcie graficznym uwzględnione muszą być nazwa, logo i logotyp, a całość powinna być zgodna kolorystyką właściwą dla firmy. Wizytówka z kolei jest przygotowywana indywidualnie dla poszczególnych pracowników, ale swoim wyglądem zawsze nawiązuje do podstawowych elementów identyfikujących firmę. Może być drukowana jedno- lub dwustronnie, na papierze gładkim bądź fakturowanym.
Artykuł powstał przy współpracy z http://www.cewe-print.pl