Po co wprowadzać procedury? Oczywiście po to, żeby ułatwić sobie i innym życie.
Dzięki odpowiednio przemyślanym, przygotowanym i wprowadzonym w życie sposobom postępowania w specyficznej sytuacji każdy wie, co i jak powinien zrobić. Sprzyja to budowaniu odpowiedniej atmosfery współpracy między ludźmi.
Szkoła to specyficzne miejsce, w którym duch twórczego współdziałania jest szczególnie pożądany. Natomiast wychowanie fizyczne to niewątpliwie jedna z najbardziej lubianych dziedzin, z jakimi uczeń styka się w szkole. Niestety zdarzają się sytuacje, iż młody człowiek, zazwyczaj ze względów zdrowotnych, nie może korzystać z tych lekcji. W takim przypadku istnieje możliwość uzyskania zwolnienia z tego przedmiotu. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2015 r. poz. 843). Aby uczeń i rodzic sprawnie mogli skorzystać z tego prawa, warto język rozporządzenia dostosować do specyfiki danej placówki oświatowej w formie procedury, czyli obwarowanym przepisami opisem sposobu załatwienia tej sprawy. Sądzę, że będzie to także służyło systemowi i kulturze pracy szkoły.
Poniżej przedstawiam opracowany przeze mnie przykład procedury. Mam nadzieję, że posłuży on, jako wyjście do opracowania systemu postępowania w innych środowiskach szkolnych.
PROCEDURA
UZYSKIWANIA ZWOLNIEŃ
Z ZAJĘĆ WYCHOWANIA FIZYCZNEGO W SZKOLE
Podstawa prawna:
* Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania,
klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2015 r. poz. 843)
* Statut szkoły
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor szkoły zwalnia ucznia
z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
- Jeżeli okres zwolnienia ucznia z realizacji zajęć, o którym mowa
w punkcie 2, uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” lub „zwolniona”.
Procedura postępowania:
- O zwolnienie ucznia z zajęć wychowania fizycznego występują rodzice (opiekunowie prawni) lub pełnoletni uczeń kierując wniosek poparty opinią lekarską do dyrektora szkoły.
- Wniosek należy przedłożyć dyrektorowi niezwłocznie po uzyskaniu zaświadczenia od lekarza.
- Dyrektor szkoły wydaje decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć w terminie do 7 dni roboczych od daty wpływu wniosku.
- W przypadku decyzji odmownej rodzice (opiekunowie prawni)
lub pełnoletni uczeń mogą odwołać się za pośrednictwem dyrektora
do Kuratora Oświaty. - O zwolnieniu ucznia z zajęć poinformowany zostaje nauczyciel prowadzący zajęcia oraz wychowawca ucznia.
- Jeżeli uczeń uzyskuje zwolnienie w trakcie roku szkolnego i są podstawy do wystawienia oceny to wówczas uczeń podlega klasyfikacji z danego przedmiotu.
- Uczeń zwolniony z zajęć wychowania fizycznego ma obowiązek być obecnym na tych zajęciach. W szczególnych przypadkach, gdy lekcje te są pierwszymi lub ostatnimi zajęciami w danym dniu, uczeń może być zwolniony z tego obowiązku na podstawie pisemnego oświadczenia rodziców (opiekunów prawnych) i po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły. O tym fakcie informowani są: nauczyciel wychowania fizycznego
oraz wychowawca klasy. - Uczeń zwalniany z zajęć do domu ma odznaczone w dzienniku nieobecności usprawiedliwione.
- Zawarte w opinii lekarskiej ewentualne ograniczenia, skutkujące zwolnieniem z wykonania grupy ćwiczeń, nauczyciel wychowania fizycznego (po otrzymaniu informacji od dyrektora szkoły), jest zobowiązany uwzględnić w pracy z uczniem.
- Z niniejszą procedurą uczniów zapoznaje nauczyciel wychowania fizycznego na pierwszych zajęciach w danym roku szkolnym, natomiast rodziców (opiekunów) wychowawca klasy na pierwszym zebraniu
z rodzicami.
~opracował~
mgr XYZ
~zatwierdził~
dyrektor szkoły
mgr UWZ
Literatura:
- Imai Masaaki, Gemba Kaizen „Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania”, Warszawa 2006 r., wydawca MT Biznes
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych ( Dz. U. z 2015 r. poz. 843)
Autor artykułu:
Wojciech Nowak Pogorzela 10.09.2015 r.
nauczyciel wychowania fizycznego w ZSO i Z im. Ziemi Pogorzelskiej
w Pogorzeli