JustPaste.it

Widzisz? Reaguj!

Kolejna kampania społeczna organizowana pod medialnym patronatem Miasta Gdańsk.

Kolejna kampania społeczna organizowana pod medialnym patronatem Miasta Gdańsk.

 

Mocny spot obrazujący sceny przemocy dokonywana w miejscu publicznym. Ma na celu uwrażliwienie społeczeństwo
na akty przemocy niezależnie od miejsca i czasu.

Widzisz? Reaguj to znacząca część większej całości znajdującej się na stronie
www.mozesztozmienic.pl, na której udostępniony został film dokumentujący brutalną napaść na młodej
dziewczynie, której nikt nie zechciał pomóc. Co ciekawe, fabuła tego spotu oparta jest na autentycznej
historii mającej miejsce w Warszawie, w całej jej gwarnym centrum.

Wtedy bohaterem tamtych zdarzeń
był Paweł Dąbrowa, zarazem główny pomysłodawca i organizator projektu, którego podstawowym celem
będzie uzmysłowienie społeczeństwu istnienie problemu tzw znieczulicy podczas zdarzeń krytycznych.
Przekaz jest dość mocny, gdyż tylko takie materiały wzbudzają największe kontrowersje, a tym samym
działają na emocje i wyobraźnie, zostawiając w niej silny ślad. Obraz przedstawia przemoc w postaci
brutalnego gwałtu. Dlatego całość jest do obejrzenia tylko w internecie. Ów dokument wyreżyserował Filip
Syczyński. Ambasadorami całej akcji promującej są m.in. Urszula Dudziak, Filip Bobek,
Marika, Mela Koteluk.


Dodatkowo istnieje jeszcze jedna wersja, w której ktoś decyduje się zareagować i pomóc ofierze
przemocy. Ten drugi scenariusz kończy się na całe szczęście dobrze. Dziewczyna zostaje uratowana.
Życie ludzkie nie posiada przycisku replay, nie zareagowanie w odpowiedni do sytuacji sposób pozwoli
wyuczyć w nas odruch udzielania pomocy.


Jeśli chodzi o puszczanie tego filmu w przestrzeni publicznej jaką niewątpliwie jest komunikacja miejsca
ten materiał będzie jeszcze specjalnie "łagodzony", przecież tramwajami jeżdżą też osoby nieletnie, w tym
i dzieci, które na brutalność i agresje zdołają się jeszcze napatrzeć. Oszczędźmy im takich obrazów
najdłużej jak się da.


A teraz trochę statystyk. Według danych SW Research specjalizującej się w badaniach opinii publicznej.
Ciągle zapominamy o tym, że zło należy unicestwiać. To jest nasz społeczny obowiązek. Najważniejsze
wyniki badań na temat przemocy wyglądają następująco:
61% osób nie reaguje z chwilą, gdy staje się naocznym świadkiem przemocy.
76.6% z obawy przez utratą zdrowia bądź życia.
74.1% ze strachu przed napastnikiem.
48% to ich nie dotyczy.
41.2% ma złe wspomnienia z policją.
46.3% uważa, że jest zbyt słaba na reakcje obronną.
40.7% po co, skoro inni nie reagują.