JustPaste.it

Top 4 porad jak przygotować się do występu w mediach

Stres, niewłaściwa dykcja czy dorzucanie kryptoreklamy – to główne powody medialnych wpadek w trakcie wywiadów. Jak dobrze przygotować się do występu w TV?

Stres, niewłaściwa dykcja czy dorzucanie kryptoreklamy – to główne powody medialnych wpadek w trakcie wywiadów. Jak dobrze przygotować się do występu w TV?

 

Coraz więcej firm zdaje sobie sprawę, że obecność w mediach stanowi ogromną szansę na wypromowanie marki. Nie wystarczy jednak mieć coś do powiedzenia, trzeba również wiedzieć jak posiadaną wiedzę zaprezentować. Stres, niewłaściwa dykcja, długie chaotyczne wypowiedzi czy dorzucanie kryptoreklamy – to główne powody medialnych wpadek w trakcie wywiadów. Jak dobrze przygotować się do występu w radiu, telewizji czy video rozmowie?

Udało się – wynajęta agencja PR lub wewnętrzny dział public relations zainteresował media naszą firmą. Nic tylko się cieszyć, ale… Jeżeli do tej pory przedsiębiorstwo nie działało aktywnie na tym polu, to może się okazać, że musi błyskawicznie się do takiego występu w radiu czy TV przygotować. Oto 5 kroków jak skutecznie to zrobić.

Wybór eksperta

Przygotowania należy zacząć od wyboru osoby, która będzie reprezentować firmę na zewnątrz. Oddelegowana do publicznych występów osoba powinna:

  • być ekspertem w danej dziedzinie,
  • być umiejscowiona dość wysoko w hierarchii firmy,
  • posiadać nienaganną prezencję,
  • nie mieć problemów z poprawnym wysławianiem się,
  • umieć radzić sobie ze stresem.

Jeśli w szeregach firmy nie znajdziemy takiej osoby, to warto postawić na szkolenie z zakresu wystąpień medialnych dla wybranych pracowników np. tych, którzy spełniali choć część powyższych kryteriów.

Przygotowanie – to już połowa sukcesu

Niezależnie od tego jak pewnie dany ekspert czuje się przed kamerą, zawsze może pojawić się pytanie, które go zaskoczy. Dlatego warto dopytać dziennikarza możliwie najwięcej o to, czego będzie dotyczyć rozmowa i poprosić o przykładowe pytanie, którą mogą zostać zadane. Nie powinno się ograniczać tylko i wyłącznie do przekazanych zagadnień, ale spojrzeć na temat z szerszej perspektywy. W razie potrzeby zawsze warto sięgnąć po fachową prasę, poszukać informacji o ostatnich badaniach w sieci albo poprosić o pomoc inne osoby z firmy. Dobrze jest sporządzić sobie notatki, zwłaszcza w sytuacji, gdy chcemy powoływać się na konkretne liczby. Kluczową kwestią jest również dopytanie o to, czy rozmowa będzie przeprowadzana na żywo, jak długo potrwa nagranie oraz czy w rozmowie będą uczestniczyć inni goście.

Sytuacje stresowe – wyeliminuj do minimum!

Stres może popsuć nawet najlepiej przygotowane wystąpienie, dlatego trzeba zrobić wszystko, aby wyeliminować wszelkie sytuacje, które będą o pogarszać. W tym celu:

  • planując dojazd do studia, trzeba uwzględnić korki i inne trudności, które mogą pojawić się na drodze,
  • na spotkanie powinno się przyjechać przynajmniej kwadrans wcześniej, w przypadku występu w telewizji ok. pół godziny,
  • strój ma znaczenie – ekspert powinien wyglądać schludnie i profesjonalnie, ale jednocześnie wygodnie, tak aby ubiór nie krępował ruchów czy rozpraszał.

Krótko, zwięźle i na temat

Dziennikarze oczekują od eksperta merytorycznych wypowiedzi. Aby w ich oczach, jak również odbiorców, wypaść profesjonalnie, warto stosować się do poniższych zasad:

  • W przypadku usłyszenia trudniejszego pytania, lepiej chwilę zastanowić się nad odpowiedzią niż powiedzieć cokolwiek.
  • Dobrze jest unikać zbyt długich zdań, trudnego słownictwa, zrozumiałego tylko dla specjalistów czy niepotrzebnych wtrąceń.
  • Mówić wolno i wyraźnie.
  • Opowiadając o firmie, nie popadać w megalomanię, ale też nie w przesadną skromność.
  • W trakcie wywiadu należy starać się utrzymywać kontakt wzrokowy z rozmówcą.
  • Nie wymieniać nazwy firmy zbyt często (jeden do dwóch razy bywa dopuszczalne), bo może być to uznane za kryptoreklamę.

O ile wywiad do mediów nie była emitowany na żywo, to ekspert zawsze ma prawo do autoryzacji swojej wypowiedzi. W ostateczności ma prawo nie zgodzić się na publikację swojej wypowiedzi, lecz dziennikarz mimo to może ją zamieścić z zaznaczeniem, że nie była przez niego autoryzowana.