JustPaste.it

Czy warto współpracować na zasadzie franczyzy?

Zarówno założenie własnego biznesu, jak i przystąpienie do współpracy franczyzowej ma wiele zalet oraz wad. Których jest więcej? O tym przeczytacie poniżej.

Zarówno założenie własnego biznesu, jak i przystąpienie do współpracy franczyzowej ma wiele zalet oraz wad. Których jest więcej? O tym przeczytacie poniżej.

 

Panierowany kurczak Holly Powder

Know-how

Przede wszystkim należy podkreślić, że franczyza przypomina zakup niemalże gotowego produktu. Franczyzobiorca nie musi budować wizerunku marki od zera i promować jej jako nowy i nieznany twór na rynku, ponieważ firmy franczyzowe to marki znane przez konsumentów. W przypadku franczyzy gastronomicznej oznacza to, że franczyzodawca udostępnia nam swoje logo, stylistykę wystroju wnętrz, know-how w postaci gotowych przepisów i innych tajemnic handlowych. Dzięki temu, franczyzobiorca nie musi poświęcać czasu na wypracowywanie wszystkich tych elementów.

 

Zdobywanie doświadczenia

Brak wiedzy i doświadczenia w zakresie prowadzenia biznesu nie stanowi żadnego problemu podczas nawiązywania współpracy. Franczyzodawca zobowiązany jest dokładnie przeszkolić przyszłego właściciela placówki, ponieważ głównie w jego interesie jest, by lokalny oddział funkcjonował tak jak należy. Co więcej, franczyzodawcy zazwyczaj gromadzą informacje rynkowe oraz dokumentują swoje doświadczenie, którym później dzielą się z partnerami. Taka pomoc ułatwia wdrążenie biznesu już na samym starcie.

 

Niewielkie koszty na rozpoczęcie działalności

Kolejnym atutem, który przemawia za nawiązaniem współpracy franczyzowej, jest włożenie stosunkowo niewielkiej ilości wkładu własnego na starcie. Ilość wkładu różni się w zależności od prowadzonego biznesu, jednakże pieniądze, jakie franczyzobiorca płaci franczyzodawcy, idą przede wszystkim na licencję, znalezienie odpowiedniej lokalizacji, pełne zaopatrzenie lokalu oraz pakiet szkoleń dla franczyzobiorcy oraz jego pracowników. Ponadto, dochodzi jeszcze opłata stała, która stanowi ekwiwalent dla franczyzodawcy za udostępnione znaki handlowe, know-how oraz (jeśli są) produkty firmy, takie jak panierka do kurczaka.

 

Obniżony poziom ryzyka, większe zaufanie

Dzięki rozpoznawalnej marce, która zaistniała w świadomości klientów, przyszli kontrahenci lepiej podchodzą do firmy niżeli z marką, która dopiero się rozwija. To z kolei może przynieść lepsze korzyści podczas rozmów biznesowych, a także finansowych. Co więcej, sprawdzona marka to zdecydowanie niższy poziom ryzyka niepowodzenia. Wszystko dlatego, że klienci wiedzą co oferuje dana firma i nie trzeba wykonywać dodatkowych działań mających na celu zwiększyć rozpoznawalność lokalu, ponieważ tym zajmuje się kierownictwo na najwyższym szczeblu. Franczyzodawca jest odpowiedzialny za prowadzenie kampanii reklamowej, która przeważnie robiona jest na skalę ogólnokrajową.

 

Franczyza to nie tylko korzyści, ale też wady

Pamiętajmy, że nasz lokal franczyzowy stanowi jeden z wielu punktów firmy. Oznacza to, że musi on funkcjonować według określonych zasad, przez co podlega kontrolom zwierzchników. Niestety, sztywne normy narzucone podczas podpisywania kontraktu minimalizują kreatywność w prowadzeniu biznesu. Mając ograniczoną swobodę w działaniu firmy, nie możemy sami decydować np. o wprowadzeniu nowych promocji, rozbudowaniu oferty o nowe potrawy czy zmianie wystroju. Strategiczne elementy działania firmy są zależne od kierownictwa z centrali.