JustPaste.it

Retro - styl nowoczesności

Dlaczego projektanci i designerzy tak często wracają do przeszłości?

Dlaczego projektanci i designerzy tak często wracają do przeszłości?

 

Moda nigdy tak naprawdę nie przemija. Trendy, które triumfowały w poprzednich dekadach, wracają z każdym kolejnym sezonem i inspirują coraz to nowe kolekcje. Styl retro jest kolejnym krokiem: jego istotą jest takie łączenie elementów, by jak najdokładniej przywołać atmosferę minionych czasów.

Klasyka inspiruje w wielu branżach: zarówno w modzie, jak i w dekoracji wnętrz czy designie. Projektanci coraz chętniej wracają do atmosfery i rozwiązań z przeszłości, a akcesoria vintage – czyli elementy odzieży lub wyposażenia faktycznie wyprodukowane w danych czasach – potrafią schodzić na aukcjach za sumy z trzema zerami. Skąd ta popularność stylu retro? 

KLASYKA WE WSPÓŁCZESNYM WYDANIU

Nowoczesny design w dużej mierze opiera się na sztuce takiego łączenia różnych nurtów i detali, by stworzyć coś unikatowego. Moda pozwala na precyzyjne wyrażenie siebie, a przeszłe epoki widzimy często pod kątem konkretnych cech. Lata 70., które królowały zeszłej jesieni, to swoboda i wolność. Sylwester 2015 okazał się triumfem lat 20., które budzą pewną nostalgię swoim splendorem i nimbem luksusu.

– Dzisiejsi projektanci mają wolność łączenia klasycznej, ponadczasowej stylistyki ze współczesną funkcjonalnością – mówi Katarzyna Wyroba, PR Manager marki rowerów miejskich Le Grand. –

6e81fc8dda3e340c97d76bd564b0c145.jpg

28c229c2ef9effda5de331f79acaf800.jpg

To rozwiązania, które są piękne i użyteczne.

Seria „Originals” marki Le Grand to rowery tworzone w dopracowanej, przemyślanej stylistyce retro, która uwidocznia się we wszystkich elementach konstrukcji: ramie typu holenderskiego, osłonie koła, wiklinowym koszyku czy skórzanym siodełku. Jednocześnie zostaje zachowana wygoda i bezpieczeństwo nowoczesnych rowerów miejskich.

SWOBODA I INDYWIDUALIZM

Wzornictwo retro przeniknęło nie tylko modę, ale też przedmioty codziennego użytku. Świadome przetwarzanie i kopiowanie oryginalnych trendów z minionych dekad, a także łączenie ich ze współczesnymi rozwiązaniami, to zbieranie tego, co najlepsze, z obu światów.

Przeszłość oferuje alternatywę dla powtarzalności i szybkiego, masowego wzornictwa. Styl retro wymaga większej świadomości od użytkownika i przez to bardziej podkreśla indywidualność. Oryginalność jest szczególnie ceniona w miastach i dużych ośrodkach, gdzie codziennie spędzamy dużo czasu wśród dużych grup ludzi. Pozwalamy naszemu stylowi mówić za nas.

– Określanie swojej własnej odrębności to niezbywalny czynnik życia w grupie – ocenia Katarzyna Wyroba. – Każdy element życia w mieście niesie nowe możliwości na zaznaczenie własnej oryginalności. Wolę spędzać czas w kawiarni czy barze? W parku czy na spacerze po starówce? Miejsca, które lubimy i rzeczy, których używamy, zawsze coś o nas mówią.

PONADCZASOWOŚĆ

Trendy, które kiedyś stanowiły największy krzyk mody, mijały zastępowane przez kolejne, najczęściej kontrastowe nurty, po czym po kilku latach wracały do łask w odświeżonej formie. Teraz zazwyczaj są rozpoznawalne jako symbol konkretnej epoki – a przez to stały się ponadczasowe. Bez względu na to, czy design nawiązuje do lat 20., czy 50., w zbiorowej świadomości uformowały się już konkretne skojarzenia. To one świadczą o ich nieśmiertelności – bez względu na okoliczności, styl retro jest ceniony i rozpoznawalny.

Styl retro to wybór klasyki, która zwraca uwagę, zachwyca i wyróżnia. Współczesny zwrot w kierunku przeszłości to odkrycie nowych możliwości, które daje połączenie retro motywów z nowoczesnym wykonaniem.