Login lub e-mail Hasło   

Stocznia Szczecińska, żal patrzeć

Zgłosiłem się na Historyczny spacer edukacyjny z IPN po byłej Stoczni Szczecińskiej aby zobaczyć ile jest prawdy w zapewnieniach polityków że jest stocznia gotowa do budowy promów
Wyświetlenia: 1.013 Zamieszczono 12/02/2017

Spółka Mars zarządzająca terenami byłej Stoczni Szczecińskiej poinformowała, że w tej chwili na terenie byłej stoczni działa 60 firm, zatrudniających niespełna 2 tys. pracowników. Na początku roku wydanych było 1650 rocznych przepustek i około 250 czasowych pracownikom firm kooperujących. Wszystkie hale są wypełnione po brzegi, a stocznia jest gotowa do budowy promów dla PŻB. Taka jest oficjalna wersja, jak w piosence: „Umarł Adolf (Warski), umarł, już leży na desce, gdyby mu zagrali, zatańczyłby jeszcze”, jak jest naprawdę, zobaczymy.

Prezes Andrzej Strzeboński przyznał, że dotychczas pochylnie, Wulkan i Odra mają niewielkie, niewspółmierne do potencjału wykorzystanie. Jednak otworzyła się furtka na pieniądze  unijne jeszcze z poprzedniego rozdania. Park przemysłowy z unijnych funduszy wybudował od nowa bocznice kolejowe, wyremontował budynek socjalny, zakupił maszyny do cięcia stali.

Zgłosiłem się na: Historyczny spacer edukacyjny z IPN po byłej Stoczni Szczecińskiej, aby zobaczyć ile jest prawdy w zapewnieniach polityków, że „Hale stoczni zajęte po brzegi, stocznia gotowa do budowy promów”. Byliśmy z wycieczką w hali K-2, na pochylni „Odra”, Świetlicy Stoczniowej i zajrzeliśmy tam gdzie nam się udało po drodze. Wrażenie, dla byłego, długoletniego stoczniowca jest szokujące. Zdewastowany majątek byłej stoczni, minimalne wykorzystanie hal produkcyjnych, zerowe pochylni,   a wokół pełno urządzeń i konstrukcji metalowych, niczym na gigantycznym składowisku złomu. 

To przykre, ale dla laika, stocznia dzisiaj to potężne składowisko złomu, co w połączeniu ze zdewastowaną świetlicą główną stoczni (symbol epoki), daje nieciekawy, wręcz tragiczny obraz byłej Stoczni Szczecińskiej, kiedyś najlepszej w Polsce i 10 w świecie, w której pracowało nawet 12 tys. pracowników (w tym ja i mój syn). Ze względu na rozległość stoczni, do przewozu pracowników zorganizowano stałe kursy ciągników z przyczepami do przewozu osób.

Trudno, więc dzisiaj uwierzyć, w zapewnienia wicepremiera Mateusza Morawieckiego i ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marka Gróbarczyka, czy prezesa Szczecińskiego Parku Przemysłowego Andrzeja Strzebońskiego, gdy na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej nie widać normalnego ruchu, nie słychać stuku i zgrzytu narzędzi, gdy dźwigi i suwnice stoją niewykorzystane, gdy na pochylniach pusto. Gdy brak setek, tysięcy butli do tlenu i acetylenu, gdy zardzewiały szafki do których podłączano setki, tysiące kabli do spawania, gdy zardzewiały setki kolektorów sprężonego powietrza, gdy budynki stoją zdewastowane, maszyny zdemontowane i tylko w 3 halach wykonuje się jakieś konstrukcje. Żal patrzeć.

Podobne artykuły


8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1080
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 60582
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31240
54
komentarze: 56 | wyświetlenia: 32525
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63433
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 64907
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28760
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23214
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28461
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23359
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26282
32
komentarze: 76 | wyświetlenia: 12445
 
Autor
Artykuł



  Hamilton,  13/02/2017

Złom po 40 groszy. Morawiecki sprzeda i kupi się jakąś butlę, albo i dwie. Tańszego winka.

Ten artykuł uzyskał 1153 odsłony w wiadomościach24.pl i 19232 odsłon w interia360.pl. Razem 20385 odsłon!.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska