Login lub e-mail Hasło   

Transport nienormatywny w Polsce

Czym jest transport nienormatywny, czyli specjalistyczny transport bardzo dużych ładunków?
Wyświetlenia: 453 Zamieszczono 13/02/2017

Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie dzisiejszego świata bez maszyn, jakimi są samochody. To dzięki nim codziennie ludzie i towary przemieszczają się z miejsca na miejsce. Czy jednak możemy przetransportować wszystko? Na to pytanie trudno o jednoznaczną odpowiedź. Bezpiecznie będzie więc powiedzieć, że obecnie ludzie są w stanie przetransportować prawie wszystko.

Czy można przetransportować każdy ładunek?
Transportem tego, co wydaje się trudne do przetransportowania, zajmuje się transport nienormatywny. Do tej szczególnej gałęzi transportu stosuje się najmocniejsze samochody ciężarowe, które są wstanie, pociągnąć za sobą najcięższe ładunki.

Pojazdy służące do transportu nienormatywnego bez ładunku, jak i z nim, wywierają na drogę większy nacisk, niż jest dopuszczalny lub, którego wymiary oraz całkowita masa (z ładunkiem lub bez) jest większa od tej ustalonej w przepisach o drogach publicznych.
Zajmowanie się transportem nienormatywnym wymaga więc nie tylko specjalistycznego sprzętu, ale także specjalnych zezwoleń.

W Polsce wyróżnia się aż siedem kategorii zezwoleń związanych z transportem ponadgabarytowym. Posiadając jednak pozwolenie wyższej kategorii, mamy wszystkie uprawnienia, które są potrzebne do transportu ładunków zaliczanych do kategorii niższej.

Specyfika pojazdów do transportu ponanormatywnego w Polsce
W Polsce maksymalne wymiary zestawu pojazdów służących do transportu ponadgabarytowego to:
16,5 m długości dla samochodu ciężarowego z naczepą
2,55 m szerokości
4 m wysokości
40 t całkowitej masy
Możliwy jest również transport nienormatywny większych ładunków, ale potrzebny jest wtedy specjalny pilotaż ze strony policji lub wojska.

Co można nimi transportować?
Przykłady zastosowania transportu nienormatywnego:
- transport maszyn rolniczych, budowlanych, przemysłowych
- transport części konstrukcji
- transport innych ponadgabarytowych maszyn i urządzeń
- transport budynków lub części budynków
- transport wielu innych rzeczy o niestandardowych wymiarach oraz wadze

Zezwolenia według kategorii:

  • Pierwsza kategoria

Pierwsza kategoria zezwolenia, przewidziana jest dla pojazdów, których masa całkowita oraz rozmiary nie przekraczają tych dopuszczalnych w normalnym ruchu drogowym. Nacisk osi nie może być jednak większy niż 11,5 tony. Pozwolenie to wydaje zarządca drogi, po której pojazd będzie się poruszać.

  • Druga kategoria

W przypadku tego zezwolenia, pojazd lub zespół pojazdów nie powinien przekraczać dopuszczalnej masy oraz długości i wysokości. Jego szerokość natomiast nie powinna przekraczać 3,5 metra. Pojazd z ładunkiem, nie może tez przekraczać dopuszczalnych dla danej drogi nacisków osi. Wydawane jest do poruszania się po drogach publicznych, z wyłączeniem dróg ekspresowych oraz autostrad.

  • Trzecia kategoria

Tego typu zezwolenie obejmuje pojazdy, które spełniają następujące kryteria:
- szerokość nie przekracza 3,2 m
- długość nie przekracza 15 metrów w przypadku pojedynczego pojazdu
- długość nie przekracza 23 metrów w przypadku zespołu pojazdów
- wysokość nie przekracza 4,3 metra
- nie jest przekroczony maksymalny nacisk osi na danej drodze

  • Czwarta kategoria

Ta kategoria jest bardzo podobna do poprzedniej. Różni się jedynie dopuszczalną szerokością pojazdu, która w tym wypadku nie może przekraczać 3,4 tony. Można też stosować w niej zespoły pojazdów o skrętnych osiach, których maksymalna długość nie przekracza 30 metrów.

  • Piąta kategoria

Uprawnienia analogiczne jak w przypadku kategorii czwartej, powiększone o możliwość poruszania się pojazdami o masie rzeczywistej do 60 ton.

  • Szósta kategoria

Wszystko, o czym mówi kategoria piąta, jednak pojazdy nie mogą przekraczać 4 metrów szerokości na drogach dwujezdniowych takich jak np. drogi ekspresowe czy autostrady.

  • Siódma kategoria

    Zezwolenie wydawane jest w przypadku bardzo dużych ładunków, które są jednocześnie niepodzielne. Żeby je otrzymać, trzeba ustalić taką trasę, która nie będzie zagrażała bezpieczeństwu innym uczestnikom ruchu drogowego. Często potrzebne jest również zapewnienie odpowiedniego pilotażu.


Podobne artykuły


14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 776
14
komentarze: 11 | wyświetlenia: 830
13
komentarze: 0 | wyświetlenia: 838
13
komentarze: 8 | wyświetlenia: 164
12
komentarze: 12 | wyświetlenia: 593
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 666
12
komentarze: 2 | wyświetlenia: 1222
12
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1389
12
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1329
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 888
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 634
11
komentarze: 3 | wyświetlenia: 749
11
komentarze: 0 | wyświetlenia: 397
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 515
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 652
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  truckbp  (www),  14/04/2017

Bardzo ciekawy artykuł. Fajne zestawienie najważniejszych informacji. Niewiele osób zdaje sobie z tego wszystkiego sprawę.

  ains,  15/11/2017

spoko tekst. ja w przyszłym miesiącu zaczynam w krakowskim oes robić c+e plus muszę zrobić uprawnienia, certyfikat kompetencji ale bardzo szybko się zwraca kasa bo jednak i robota lepsza



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska