Login lub e-mail Hasło   

Mój stosunek do siebie, życia i rzeczywistości

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://ircia-mojeszczescie.blogspot.com/(...)00.html
Światopogląd 0.0 - odpowiedzi na postawione wcześniej pytania, czyli jak bardzo mam zrytą banię;)
Wyświetlenia: 862 Zamieszczono 26/01/2018

1. Stosunek człowieka do siebie samego:

  •  Kim jestem? sądzę że nikim,a raczej czymś totalnie nie do określenia, po prostu jestem
  •  Za kogo się uważam? za 'doświadczające nic' - posiadam ciało, które za pomocą zmysłów odczuwa, mam emocje, uczucia, myśli ale tylko je mam,nie są mną,osobowość także tylko mam; tylko doświadczam ich posiadania tak samo jak doświadczam tego komputera... to coś/nic nie ma granic, jakby było poza wszystkim i było wszystkim na raz - wiem jak dziwnie to brzmi.
  • Czy z czymś się identyfikuję? nie, nawet słowo nic lub pustka byłyby identyfikacją,może świadomość? ale czym jest świadomość? czasem myślę że tak naprawdę to wszystko co jest a reszta to złudzenie...
  • Dlaczego jestem tym czym jestem? bo tak jest - beznadziejna odpowiedź, lepiej brzmi - nie wiem
  • Gdzie leży granica mnie i nie mnie?  nawet jeśli uznam,że 'ja' to ciało to teoretycznie istnieje granica wyznaczona przez mój naskórek, ale zbyt precyzyjna to to ona nie jest, bo naskórek jest martwy i niby jeszcze jest mną, a z drugiej strony nie... Moje płuca są mną, a powietrze w nich jest mną tylko dlatego że tam się chwilowo znajduje? czy też we mnie jest obszar nie ja, ale wtedy dlaczego te cząsteczki tlenu które wchodzą do krwioobiegu to już ja???
  • Jak zdefiniować 'ja'?  'ja' to tylko zaimek

2. Stosunek do życia:

  • Czym jest życie? Ciągle nie mam dobrej definicji, typowo biologiczna pasuje do organizm żywy, a to nie to samo co słowo życie
  • Dlaczego żyję? hmmm... bo się urodziłam i jeszcze nie umarłam?
  • Po co żyję? aby doświadczać - tylko dlaczego i po co doświadczam?
  • Czy życie ma jakiś sens? - samo w sobie sądzę że nie, tak samo jak kamień sam w sobie sensu nie ma, choć jego właściwości sprawiają że może do czegoś służyć, tak życie może służyć do... przeżywania go? do przekazywania go dalej?
  • Jeśli tak to jak go znaleźć? A może trzeba ten sens samemu stworzyć? raczej samemu stworzyć, wykombinować... znaleźć sobie jakiś cel...
  •  Jak warto żyć? hmm... tak aby być możliwie jak najszczęśliwszym, albo może tak by najwięcej doświadczyć? a może aby najwięcej zrozumieć?
  • Czy warto żyć? to jeden z moich problemów, jedyny powód dla którego to ciągnę, jest to że uważam że nie mam prawa krzywdzić innych, a paru osobom zależy na tym abym żyła
  •  Jeśli tak to dlaczego? żyję w sumie z powodu innych, ale nie uważam że warto żyć dla innych, bo jednak chyba powinno się żyć dla siebie
  • Czym się kierować? swoim rozeznaniem, jakkolwiek ograniczone ono nie jest, oczywiście technicznie nie dam rady w pełni wszystkiego samemu zweryfikować,ale przemyśleć po swojemu każdy pomyślunek , wizję i pogląd czuję potrzebę , wręcz konieczność, nie umiem niczego bezkrytycznie przyjąć na wiarę, kierowanie się swoim doświadczeniem nadal wymaga rozeznania, zinterpretowania tego, bo każde wydarzenie można na wiele sposobów zinterpretować...
  • Do czego dążyć a czego unikać? moim zdaniem naturalnym dążeniem jest dążenie do maksymalnego poczucia szczęścia, radości, miłości, zadowolenia itd, a unikać tych nie przyjemnych doznać, które do zwiększenia poczucia szczęścia nie prowadzą

3.Stosunek do rzeczywistości:

  • Idealizm? Materializm? Solipsyzm??? Co istnieje?aktualnie sądzę że żyjemy w hologramie, cała tak zwana rzeczywistość to totalna iluzja, ale w takim wypadku co jest rzeczywiste? co wytwarza hologram? świadomość? doświadczanie? interakcja potencjalnej rzeczywistości z obserwatorem? Czyli wychodzi chyba idealizm... ale zapoznawanie się z pokręconymi wizjami filozofów dopiero przede mną...

Zechciałeś/łaś to przeczytać i widzisz jakieś absurdy, sprzeczności, głupoty itd, to bądź dla mnie miłym człowiekiem i napisz o tym w komentarzu, w końcu chodzi mi o weryfikację swoich poglądów.

Podobne artykuły


17
komentarze: 32 | wyświetlenia: 1246
14
komentarze: 60 | wyświetlenia: 689
14
komentarze: 21 | wyświetlenia: 935
14
komentarze: 33 | wyświetlenia: 1017
13
komentarze: 68 | wyświetlenia: 388
13
komentarze: 3 | wyświetlenia: 974
13
komentarze: 25 | wyświetlenia: 704
13
komentarze: 9 | wyświetlenia: 507
12
komentarze: 31 | wyświetlenia: 466
12
komentarze: 144 | wyświetlenia: 807
12
komentarze: 4 | wyświetlenia: 287
12
komentarze: 72 | wyświetlenia: 375
12
komentarze: 30 | wyświetlenia: 1313
12
komentarze: 23 | wyświetlenia: 929
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Zwierzątko w zoo powiedziałoby to samo: „aktualnie sądzę że żyjemy w hologramie, cała tak zwana rzeczywistość to totalna iluzja...”. Czy nigdy nie czułeś głodu? Takiego mocnego głodu, że widząc, że ktoś inny ma coś do jedzenia, a ty jesteś głodny, to cię skręcało. Głód, naturalny stan w przyrodzie, i już jest potrzeba i cel. Zaspokojenie głodu, podstawowej potrzeby nie jest proste, a najedzenie si ...  wyświetl więcej

  Henear,  26/01/2018

Masz ładny umysł, dość niecodzienny jak na kobietę.
Odstajesz od reszty, jednak wpisujesz się w pewien trend który stał się już dość zauważalny.
Myślę że ludzie z takim podejściem jak twoje mają większe szanse na pełniejsze przeżywanie jak i kontrolę nad swoim życiem.

  Henear,  26/01/2018

@END: Nie wydaje mi się by szukała porady, raczej ludzi o podobnych zainteresowaniach do dyskusji, swojej grupy.
Co do mnie, to cieszy mnie to że na eiobie pojawiły się "nowe" postacie. Daje to jakąś nadzieję do ciekawych rozmów. Choć nie łudzę się zbytnio.

  Henear,  27/01/2018

@END: Zwykle ludzie którzy zadają głębsze pytania, nie są zadowoleni z powierzchownych odpowiedzi.
Pewnie że depresję należy leczyć, jak każdą chorobę, szkoda życia. Jeśli chodzi o zwykle zaburzenie chemii w mózgu to leki pomogą, natomiast jeśli jest to spowodowane doświadczeniem życiowym czy traumą, sprawa nie jest juz taka prosta. Depresja ma wiele form, sprowadzanie jej do prostego "coś ...  wyświetl więcej

@Henear: Czasem prosta odpowiedź na pytanie "czemu mi to nie wychodzi ?" typu " zaparz melisę uspokój się i spróbuj to zrobić jeszcze raz nie skutkuje", bo z przyzwyczajenia zwykło się szukać drugiego dna.
Dlaczego pomaga modlitwa do św.Antoniego ?

@Henear: W młodości opowiadaliśmy sobie różne historie w większości zmyślane dla zabicia czasu, to mi właśnie przypomina takie chwile.
Ten emocjonalny śmiech też o czymś świadczy ... :)
Dlaczego pomaga modlitwa do św.Antoniego ? ... tak na poważnie potrafisz na to pytanie odpowiedzieć ?

@pokrzywiony: A pomaga? To ten od rzeczy zagubionych?
Logicznym wnioskiem jest to że modląca się osoba, podświadomie przypomina sobie gdzie coś zostawiła, czy zgubiła.
Na zasadzie intencji popartej wiarą, - to taki sposób na odblokowanie wspomnień. Zwykle zaufanie komuś, w tym przypadku sobie, działaniu własnego umysłu - czyni "cuda". Gdy człowiek się spina, koncentruje się bardziej ...  wyświetl więcej

@Henear: Dobrze odpowiedziałeś, stres bokuje pamięć ..., a modlitwa ten stres "rozpuszcza".
Skąd wielobóstwo i kult świętych, jeden ma zaufanie do mamy inny do taty, wujka sąsiada, sąsiadki, może nawet być wykałaczka jeśli ktoś uwierzy w jej cudowną moc.
Oczywiście lepiej wierzyć w rzeczy realne, a nie odojechane bo z czasem się odleci.
Tajemnice życia tkwią w nas, a właściwie ...  wyświetl więcej

@Henear: "Szczęście jest w nas - wystarczy go nie zasłaniać;) " ... co myślisz o tym, prawda czy fałsz ?
Z tym zaufaniem do samego siebie to nie tak do końca, nie zawsze możemy ufać własnej perspektywie widzenia, ani temu co pamiętamy. Łatwo ulegamy iluzjom ...
https://www.youtube.com/watch?(...)44aYets

@pokrzywiony: Nie wiem czy prawda. Ironicznie to idee miłości i szczęścia często czynią ludzi nieszczęśliwymi.
A iluzje można wykorzystywać na swoją korzyść, kwestia pracy z umysłem. Z resztą na dobrą sprawę, życie indywidualnego człowieka całe składa się z iluzji - spojrzenia na różne rzeczy z perspektywy własnych doświadczeń życiowych.
Iluzjami właśnie kontroluje się ludzi, nasz na ...  wyświetl więcej

@Henear: " tworzy emocjonalną miksturę o określonym działaniu." ... taką beczkę prochu ?

Nieokreśloność to takie ciekawe słowo, kim jestem zmienną, a czego szukam, stałej ?
Zaciekawić to na pewno potrafisz :)

  podobny,  26/01/2018

@pokrzywiony: Właśnie - nieokreśloność. Definicja każdego z pojęć w teksie jest niedookreślona, "płynna". To takie miotanie się myśli, pomiędzy pojęciami, które same w sobie trudno jednoznacznie zdefiniować. Typowy produkt umysłu filozofującego - czyli: chorującego - jak to określał Wittgenstein*

... jest morze, którego fale przelewają się bez znaczenia w różnych kierunkach - falują dla sa

...  wyświetl więcej

@podobny: https://pl.wikipedia.org/wiki/(...)C5%9Bci ... przykładowo zadane pytanie wpływa na uzyskaną odpowiedź ;)

Są to pytania podstawowe w życiu...ważne jest szukać odpowiedzi... a ona jest w nas...

poznać siebie
stanąć w prawdzie
być pokornym wobec życia
przyjąć swoje ograniczenie
przyjąć, że tak naprawde to wiemy mało wobec tego, co nie wiemy. Jesteśmy "ignorantami"

  lilith123  (www),  27/01/2018

Dzięki za wszystkie komentarze.
Co do tematu braku sensu życia i depresji - tak mam depresję, ale dwubiegunową i obecnie jestem w stanie bliskim remisji ( co u mnie jest rzadkością),
z tym że brak sensu życia u mnie nie znika nawet gdy mój nastrój jest przesadnie wysoki.
Podczas rozmów z terapeutką dotarło do mnie że mam dwa wyjścia:
-przestać za dużo myśleć i rozkminia ...  wyświetl więcej

  greenway,  27/01/2018

@lilith123: cześć :-) Poruszył mnie twój problem, ale mogę napisać tylko o sobie. O tym jak pozwalałam uwalniać w sobie emocje a zwłaszcza bezradność , do której tak trudno mi było się przyznać i którą to miało stłumić nieustannie podtrzymywany i de facto obezwładniający mnie proces myślenia. Ono jednak nie przynosiło mi ani spokoju ani odpowiedzi na to co mnie dręczyło. Długo to trwało zanim poję ...  wyświetl więcej

  lilith123  (www),  27/01/2018

@greenway: To o czym piszesz ,według mnie infantylne nie jest.
Czasem też dochodzę do wniosku ,że jedynym sensem życia jest po prostu żyć, z tym że to nie daje odpowiedzi na pytania po co? jak? dlaczego? jestem istotą chorobliwie ciekawską, znajomi często mówią że pod tym względem dalej mam około 5lat bo ciągle tylko 'dlaczego?' , niczego z góry nie przyjmuję, niczego z góry nie odrzucam... szukam argumentów, powodów, wyjaśnień...

  greenway,  27/01/2018

@lilith123: właśnie tak jest, że każdy idzie swoją drogą, ale czy uzyskujesz odpowiedzi czy tylko udrękę? I to też przerabiałam i trudno mi było przyznać się przed samą sobą, że moje możliwości poznawcze są ograniczone. Ale też dawałam sobie czas na przyjście odpowiedzi na pytania, które mnie nurtowały.

@greenway: Chyba w tym samym czasie spotkaliśmy tą samą myśl, tylko inaczej ją przedstawili ... :)))))
http://eiba.pl/ul9gn
" Kot, pies nie czytają książek i są o wiele szczęśliwsi od ludzi którzy je namiętnie "połykają" ... ;)"

  greenway,  27/01/2018

@lilith123: czy tak gorączkowe poszukiwanie sensu życia to nie jest próba odzyskania kontroli nad życiem? A mamy przecież prawo do błędów, do przegranej.

  lilith123  (www),  27/01/2018

@greenway: prawo do błędów sobie przyznaję, taką masochistką nie jestem;) Zresztą stąd się bierze chęć weryfikacji swoich poglądów, z prostego założenia że mogą być totalnie nietrafione.

@lilith123: Szukanie perfekcji to dobra recepta na spapranie sobie życia, a tak na marginesie się zapytam dla kogo się tak starasz ?
Co w Twoich poglądach jest nie tak ?

  lilith123  (www),  27/01/2018

@pokrzywiony: dla siebie

@lilith123: A wiesz już czego potrzebujesz i dlaczego tego potrzebujesz ?
Muszę, potrzebuję, chcę ... mają różny ciężar gatunkowy wystarczy jak to u siebie uporządkujesz i wraca kontrola nad życiem. Zamiast szukać opisu łączki na której poczujesz się szczęśliwa, to poczekaj do wiosny i pójdź na łączkę poczuj ciepło słońca, orzeźwiający wiatr na twarzy i usłysz jak życie budzi się z zimowego ...  wyświetl więcej

  greenway,  27/01/2018

@lilith123: powodzenia w poszukiwaniach. Czasem warto być wobec siebie szczerym a czasem warto okazać sobie łaskę. Szczerość to dotarcie do prawdziwych pobudek własnych działań a łaska to przebaczenie sobie i innym. Ale każdy ma własną indywidualną drogę. Trzymam za ciebie kciuki. Mocno. :-)

  lilith123  (www),  27/01/2018

@pokrzywiony: próba zmierzenia się z tym tematem :https://ircia-mojeszczescie.bl(...)je.html . Zawsze doświadczanie łąki wszystkimi zmysłami będzie czymś zupełnie innym niż opis łąki, choć uczenie się o łące i wynikająca z tego głębsza świadomość jej złożoności, różnorodności , procesów jakie tam zach ...  wyświetl więcej

  lilith123  (www),  27/01/2018

@greenway: dzięki

@lilith123: Hmm, książka jako dopełnienie doświadczenia tak, ale jak jest podejmowana próba doświadczenia jako dopełnienie książki to wtedy można się spotkać z rozczarowaniem. Wyobraźnia jest głodna szuka Szczygłów gdy ich nie znajduje wstawia swoje domniemania, potem jest konfrontacja rzeczywistości z światem wyobraźni w której trzeba zabijać wymyślone przez siebie byty, a to jest dość bolesne do ...  wyświetl więcej

  lilith123  (www),  27/01/2018

@pokrzywiony: Praktycznie całkowicie się z tym zgadzam - Mapa terytorium to nie terytorium, ani tym bardziej obcowanie z terytorium, samo studiowanie mapy gór nijak się ma do zdobywania szczytu, ale mimo to mapy bywają przydatne, problematyczne są oczekiwania jakie sobie wyrabiamy na ich podstawie i tyle

@lilith123: " ... problematyczne są oczekiwania jakie sobie wyrabiamy na ich podstawie i tyle" ... otóż to ;)

Nie chcę bawić się w cytaty, ale Bukowski był w nich genialny. Ograniczę się do tego portalu. Najwięksi krzykacze i znawcy życia są tego absolutnym przeciwieństwem:)

@VIVI.: Kto nie krzyczy niech rzuci kamieniem we mnie! Potrafisz to zrobić?

@podobny: :) oczywiście:)!! Dobry rozmiar:)??

Lilith - witaj... Tyle lat cię tu nie było :)

  lilith123  (www),  28/01/2018

@Piotr Stanisław Issel: Trochę czasu zleciało :D

w 17 pkt. zdefiniowałaś swoje JA?
Skromność? :-)

  erin,  01/02/2018

Żyję, żeby kochać. Tak po prostu. Stawianie sobie pytań to bardzo dobra droga. Pozdrawiam Cię lilith1 23:))

  trebor1,  01/02/2018

@erin: "Stawianie sobie pytań to bardzo dobra droga" - pod warunkiem, że stawiający pytania jednocześnie chce poszukać na nie odpowiedzi a same pytania mają ukierunkować zadającego je do zmierzania ku konkretnemu celowi ;-)

  erin,  01/02/2018

Nasze pytania rodzą się z potrzeby znalezienia na nie odpowiedzi. Po co inaczej je zadawać? Dzieci pytają bo są ciekawe i to nie zmienia się przez całe życie. Ciekawość pcha człowieka naprzód. Jakie jest Twoje zdanie trebor 1? :)

@erin: moje zdanie jest takie, że człowiek robi wiele rzeczy bez większego przemyślenia marnując sobie i nie rzadko innym energię.

Skoro każdemu zdarza się gadać bez jakiegoś sensu i celu (choćby podczas narzekania) to tak samo można bezcelowo zadawać pytania.

Jest jeszcze inna kwestia - kwestia przemyślanych pytań. Nie zawsze odpowiedź na pytanie zrealizuje cel jaki chcemy osiągną

...  wyświetl więcej

  lilith123  (www),  01/02/2018

@trebor1: a może taka odpowiedź sprawia że człowiek sobie uświadamia poziom własnej niewiedzy i ignorancji i zaczyna szukać, czytać,dowiadywać się, po to by móc coś sensowniejszego odpowiedzieć?

@lilith123: zgadza się - pod warunkiem, że pytanie zadane w sposób niewłaściwy i nie prowadzące do osiągnięcia celu właśnie zmusza i motywuje nas do tej korekty i dalszego poznawania ;-)

Pozdrawiam

  lilith123  (www),  01/02/2018

@trebor1: dokładnie,jeśli w toku poszukiwań okaże się że pytanie jest niewłaściwie zadane to głupotą byłoby go nie skorygować;) W końcu na początku poznawania czegoś trudno wiedzieć o co warto pytać.

  lilith123  (www),  01/02/2018

@trebor1: dokładnie,jeśli w toku poszukiwań okaże się że pytanie jest niewłaściwie zadane to głupotą byłoby go nie skorygować;) W końcu na początku poznawania czegoś trudno wiedzieć o co warto pytać.

  Koriolan,  12/02/2018

Ad prośba na końcu.
Tak ...
Parę nieścisłości.
W/g mnie wszystko nie łączy się w jedno w Tobie. Porozrywane kierunki i myśli.
Dla mnie fajne jest "zbieganie się dróg na horyzoncie". A Ty rób jak uważasz.
Np życie jest - więc wszystko jest realne. Iluzja to pojęcie wyrażane przez tych co widzą, że mogą zmieniać świat (siebie), że jest on tworzony w większości prz ...  wyświetl więcej



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska