Login lub e-mail Hasło   

Jak zminimalizować ryzyko uszkodzenia towaru z zagranicy?

W umowach z kontrahentem zagranicznym warto dokonać ustaleń co do sposobu zgłaszania reklamacji w przypadku nienależytego wykonania umowy.
Wyświetlenia: 252 Zamieszczono 27/01/2018
Powinniście w szczególności uzgodnić:
  • termin na zgłoszenie reklamacji oraz
  • formę w jakiej ma być ona złożona (np. faxem lub mailem); dla własnego bezpieczeństwa ustal formę pisemną.
Kto ponosi ryzyko uszkodzenia towaru?
W przypadku sprzedaży lub dostawy towarów, zasadą w stosunkach zagranicznych jest to, że ryzyko ich utraty lub uszkodzenia przechodzi na kupującego nie w chwili ich dostarczenia lecz w chwili przekazania tych towarów przez sprzedawcę (lub dostawcę) pierwszemu przewoźnikowi.
To oznacza, że jeżeli podczas drogi towary zostaną w jakikolwiek sposób uszkodzone, to sprzedawca (lub dostawca) nie będzie za to odpowiadał. Jeżeli kupujesz towary od kontrahenta zagranicznego, aby uniknąć takiego niebezpieczeństwa możesz przewidzieć w umowie, że ryzyko związane z ich utratą lub uszkodzeniem przejdzie na Ciebie dopiero w chwili ich odbioru. Takie postanowienie zabezpieczy Cię przed ujemnymi konsekwencjami uszkodzenia towarów podczas przewozu.
Przykład
Spółka Raddo kupiła meble we Włoszech od włoskiej spółki Dinno, które miały być przetransportowane do Polski za pośrednictwem firmy przewozowej. W umowie kontrahenci nie określili, kiedy ryzyko uszkodzenia i utraty towarów przechodzi na kupującego - czyli polską spółkę Raddo. Kierowca przewożący towary spowodował wypadek samochodowy, skutkiem czego uległy one zniszczeniu. W tej sytuacji spółka Raddo nie może żądać od włoskiej spółki Dinno np. wymiany towarów czy odszkodowania. Ze swoimi żądaniami będzie mogła ewentualnie zwrócić się do firmy przewozowej.
Gdyby w umowie znalazło się postanowienie, że ryzyko uszkodzenia i utraty towarów przechodzi na nabywcę (spółkę Raddo) w chwili ich odebrania od przewoźnika, to w tej sytuacji, spółka Raddo mogłaby zwrócić się o wykonanie umowy (np. wymianę towarów) bezpośrednio do kontrahenta włoskiego.

Jeśli jesteś sprzedawcą - unikaj postanowienia o przejściu ryzyka.
W przypadku gdy to Ty jesteś sprzedawcą bądź dostawcą, korzystniej będzie dla Ciebie pominąć kwestię przejścia odpowiedzialności za utratę lub uszkodzenie towarów. W takim wypadku od chwili przekazania towarów przewoźnikowi (zadbaj o to byś zawsze miał dokument potwierdzający ich przekazanie) będziesz zwolniony od odpowiedzialności za wszelkie szkody powstałe podczas transportu.
Więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie http://lean-management.pl/

Podobne artykuły


111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 62024
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31757
54
komentarze: 58 | wyświetlenia: 33228
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 64374
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 65722
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 29734
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23882
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 29195
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 24406
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26757
33
komentarze: 78 | wyświetlenia: 13034
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  pwz  (www),  30/01/2018

Zarówno przy zakupach dla firm, jak i tych indywidualnych zawsze warto się upewnić, że w razie kłopotu z towarem lub jego dostawą nie zostaniemy z niczym. Na szczęście wiele zagranicznych sklepów internetowych ma przyjazną politykę reklamacji i zwrotów.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska