Na czym polega nowoczesna na miarę XXI wieku komunikacja interpersonalna? Zobacz, co radzą doświadczeni fachowcy.
Oto zestaw reguł przygotowany przez wykładowców opracowujących szkolenia z budowania zespołu (więcej informacji tutaj).
W jaki sposób wszyscy powinniśmy twórczo dogadywać się i współdziałać nawet pod presją czasu? - Każdy może temu podołać, trzeba jedynie trzymać się prostego pakietu reguł - przekonuje Dorota Owczarska z firmy Training Projects, która realizuje szkolenia HR, imprezy team building i gry decyzyjne.
Tutaj prezentujemy proponowane reguły, zanotowane przez wykładowców i analityków projektujących szkolenia z tej tematyki:
- Nim przystąpisz do działania poświęć jak najwięcej czasu na planowanie. Prześledź sytuację i opracuj plan.
- Tworzysz plany np. projektów? Nie zapominaj jak ważny jest odpowiedni dobór ludzi do poszczególnych zadań.
- Zadbaj o skuteczną i poprawną komunikację: potwierdzenie zrozumienie przez zadawanie pytań, by jedna osoba mówiła na raz, a pozostali słuchali. Zakomunikuj wszystkim plan i upewnij się, że wszyscy go rozumieją.
- Unikaj błędów w interpretacji. Upewnij się, że każdy członek zespołu rozumie w ten sam sposób kluczowe dla Was pojęcia.
- Upewnij się, że osobą, której chcesz przekazać istotne informację może w danej chwili Cię wysłuchać.
- Wspólnota nie indywidualizm- zachęcaj wszystkich by zapomnieli o rywalizacji i nastawili się na współpracę.
- Miej na uwadze dążenia i potrzeby innych zespołów w firmie. Takie podejście sprawia, że podejmując decyzje szerzej patrzysz. Wtedy twoja decyzja może ułatwić innym w pracy i osiąganiu ich celów.
- Nie zapominaj o wyłonieniu lidera do każdego zadania. Nie musi on być ekspertem. Ma nadzorować pracę.
- W każdym swoim działaniu –zastanów się dla kogo to robisz.
- Szukanie winnych zaistniałego problemu nic nie da. Dany czas poświęć na szukanie rozwiązań problemu.
- Unikaj niezrozumiałych słow i języka. Mów najprościej jak się da. Inaczej odbiorca może nie zrozumieć tego co napisałeś.
- Wykorzystuj parafrazę. Niech słuchający powtórzy własnymi słowami Twój komunikat. Tym samym będziesz miał możliwość sprawdzić czy właściwie zrozumiał Twoje intencje i ponadto wyłapiesz przypadkowe błędy.
- Pamięć bywa niepewna – staraj się zapisywać nowe informacje.
- Nie twórz planu sam- zaangażuj do tego zespół. Zróbcie burzę mózgów (niech każdy wniesie swoje pomysły). Wspólnie wybierzcie najciekawsze koncepcje. Poza tym im bardziej zespól zaangażuje się w tworzenie planu tym lepiej go zrozumie.
- W większości wypadków jako pomysłodawcy planów jesteśmy wobec nich bezkrytyczni. Podchodzimy do nich emocjonalnie i nie potrafimy dostrzegać braków w naszych koncepcjach. Dlatego poproś, by ktoś z zewnątrz został „adwokatem diabła” i wyszukał wszystkie błędy w Twoim planie. O wiele bezpieczniej będzie, jeśli prawdopodobne wpadki wyjdą teraz niż, gdyby miały wyjść podczas realizacji.
- Zastanów się czy wszystkie czynności zapisałeś w planie. Czy podczas burzy mózgów coś przypadkiem nie umknęło. Spisz plan, odłóż go na kilka dni i dopiero po tym czasie spójrz na niego ponownie.
- Pytaj, pytaj, pytaj. Każde dodatkowe pytanie sprawia, iż bardziej rozumiesz problem. A ponadto drążąc dany temat może się okazać, że ktoś znalazł już na niego rozwiązanie.
- Nie bój się informacji zwrotnej. Taka informacja ukazuje zarówno dobre strony – te wzmacniaj, jak i słabe strony - nad nimi staraj się pracować. Małymi krokami, poprawiając choćby jedną rzecz dziennie po roku zauważysz ogromną poprawę.
- Najlepsze drużyny to te zróżnicowane. Nie zbudujemy efektywnego zespołu nie biorąc pod uwagę tego, że jesteśmy różni. Jedni są z natury uporządkowani i nie lubią gwałtownych zmian, inni nie lubią planować, zapominają o terminach, a liczy się dla nich twórcze myślenie. Warto z tych odmienności uczynić atut.