JustPaste.it

Najczęstsze pomyłki w kierowaniu projektami

Z jakiego powodu kierowanie firmowymi projektami kończy się brakiem sukcesu? To pytanie zadaliśmy ekspertom.

Z jakiego powodu kierowanie firmowymi projektami kończy się brakiem sukcesu? To pytanie zadaliśmy ekspertom.

 

W tym artykule przybliżamy powszechne przykłady nieefektywnej pracy w czasie organizowania projektu.

Co jest obserwowaną często przyczyną minięcia się z potrzebami zleceniodawców projektu? - To częsta sytuacja, że projekt teoretycznie osiągnął cel ale przez szastanie pieniędzmi, czasem albo zasobami nie ma szans się zwrócić – stwierdza Witold Mockalło z firmy konsultingowej Training Projects.

Poniżej lista popularnych zaniedbań opracowana przez Training Projects:
•    Zbyteczne zużycie zasobu (np. maszyn czy sprzętu)
•    Zbyt długie spotkania zespołu projektowego
•    Wywarzanie raz otwartych drzwi. Mimo, iż niedawno ktoś przeprowadził analogiczne badania podczas realizacji innego projektu i można z nich skorzystać prowadzimy własne analizy.
•    Każdy członek zespołu projektowego otrzymuje nowe wizytówki lub inne podobne gadgety
•    Uczestniczący w zebraniach doradcy nie są w stanie wnieść nic nowego
•    Wszystkie decyzje podejmuje się w całym zespole – nawet te mało istotne.
•    Zespół projektowy zawsze musi posiadać osobne pomieszczenie do wspólnej pracy
•    Zatrudnianie z zewnątrz nowych pracowników do każdego projektu
•    Nie dyskutuje się nad nowymi pomysłami
•    Szef projektu otrzyma premię niezależnie od efektu końcowego.
•    Nie wszystkie informacje docierają do osób, dla których są kluczowe
•    Przydzielanie z góry zadań konkretnych osób bez możliwości ich zmian w trakcie trwania projektu
•    Brak optymalizacji budżetu pod potrzeby a w konsekwencji przyznanie projektowi zbyt wysokiego budżetu.
•    Zespół projektowy zasypywany jest ciągłymi informacjami związanymi z projektem
•    Zamawianie zasobów w ilości przekraczających zapotrzebowanie np. papieru, części, składników
•    Zamawianie podzespołów i części bywają zbyt wysokiej jakości
•    Zaangażowanie całego kierownictwa w projekt – marnowanie czasu kluczowych menedżerów
•    Nie omawia się wniosków na przyszłość po zakończeniu projektu
•    Całościowa dokumentacja projektu rozrasta się do gigantycznych rozmiarów podczas gdy połowa z niej jest zbyteczna
•    Po zakończeniu projektu cała dokumentacja jest niszczona
•    Kilku członków zespołu projektowego posiada te same obowiązku
•    Kontrola projektu obejmuje wszystkie etapy, zadania, decyzje
•    Każdy manager projektu rozliczany jest osobno z efektów pracy
•    W przedsiębiorstwie istnieje duża rotacja pracowników
•    Firma nie posiada bazy danych obejmujących procedury projektowe
•    Wymaganie od pracowników wykonywania tylko powierzonych ich ściśle zadań
•    Project manager posiada bez limitu do swojej dyspozycji dobra takie jak komputer, telefon czy samochód
•    Komunikacja między poszczególnymi komórkami jest nieefektywna gdyż odbywa się za zasadzie pisania pism
•    Efekty końcowe projektu bywają rozbieżne od tych oczekiwanych
•    Nikt nie planuje w Schemacie Gantta, MS Project, CPM, PERT lub podobnym narzędziu
•    Po skończonym projekcie zostaje nie potrzebna, duża ilość zasobów

- Niestety warto sobie zdać sprawę, że organizowania projektów nie możemy w stu procentach wyuczyć się na trwającym kilkanaście godzin treningu – mówi Iwona Piga, która zajęcia z kierowania projektami organizuje już od dwudziestu lat. – Budowanie umiejętności menedżerskich to wieloletni wysiłek i praca nad sobą. Jeśli mam być szczera to nie najtańsze przecież szkolenie wielu z nas mogłoby zamienić na niedrogi warsztat e-learning za pięćdziesiąt złotych. Niewspółmiernie istotniejsza musi być motywacja i regularność w ćwiczeniu stosowania wyuczonych właśnie wytycznych zarządzania projektami.