Czas jest dobrem, którego nie da się „rozmnożyć”. Na każdą minutę uzbieramy zawsze te same sześćdziesiąt sekund.
Dlatego żeby wystarczyło nam doby na osiągniecie celów i spełnienie marzeń kluczowa jest dobra organizacja.
Najważniejsze zasady zarządzania czasem (więcej )
• By wszystko ogarnąć konieczne jest ustalenie priorytetów i parametrów wykonania. Nigdy nie rezygnuj z rzeczy niezbędnych. Jeśli już musisz z czegoś rezygnować niech to będą rzeczy przydatne.
• Po ustaleniu priorytetów trzeba zastanowić się nad tym, ile czasu musimy poświęcić na poszczególne zadania. Ustalając dokładne plan dnia i tygodnia koniecznie zapisz je np. w komputerze
• Gromadź w jednym większym bloku podobne do siebie zadania. Realizuj je jeden po drugim pamiętając by nie przekraczać liczby 10 podobnych zadań pod rząd
• Miej pod ręką plan realizowanych projektów. Zaglądaj systematycznie do planu i analizuj go dokładnie zgodnie z tym, co zostało już zrealizowane. Warto taki plan wydrukować i powiesić np. na tablicy
• Robienie zbyt częstych przerw, odkładanie obowiązków na później a nawet zła segregacja dokumentów – to tylko nieliczne pożeracze czasu, które powinieneś eliminować
• Jeśli na coś czekasz i dalsza realizacja zadania jest niemożliwa, zrób coś innego. Zajmij się „zadaniami bezterminowymi” – to znacznie skróci twój czas pracy w przyszłości
• Pamiętaj, że codziennie mogą Cię spotkać nieprzewidziane zadania, które trzeba będzie natychmiast wykonać dlatego miej zapas 10% czasu na różne niespodzianki.
• Rzeczy trudne, wymagające koncentracji wykonuj w godzinach Twojego najwyższego skupienia. Jeśli jesteś rannym ptaszkiem – rano, jeśli zaś sową – popołudniu.
• Systematycznie podsumowuj każdy dzień. Poświęć 5 minut na zaplanowanie następnego dnia. Taka kontrola pozwoli Ci wprowadzać bieżące zmiany
• Łącz zadania: pracuj podczas jazdy np. w pociagu (telefony, laptop), łącz zadania prywatne: weekend w hotelu z żoną (rola życiowa: małżonek), ale tam gdzie jest kort (rola: sport/tenis)
• Duże zadania rozbijaj na małe kroki.
• Nagradzaj siebie za drobne sukcesy.
- Dodajmy tu jednakowoż, że efektywności osobistej nie możemy w stu procentach wyuczyć się na weekendowym albo i nawet tygodniowym treningu – mówi Anna Niemczyk, która zajęcia z kierowania czasem organizuje już od piętnastu lat. – Budowanie umiejętności interpersonalnych to zakrojony nieraz na dekadę projekt. Jeśli mam być szczera to dość drogie szkolenie wielu z nas mogłoby zamienić na niedrogi warsztat e-learning za pięćdziesiąt złotych. Wielokrotnie istotniejsza musi być motywacja i stałość w eksperymentowaniu stosowania poznanych zasad gospodarowania czasem.