Login lub e-mail Hasło   

Jak układać nawierzchnię z kostki brukowej na pochyłości

Układanie kostki brukowej podlega powszechnie znanym standardom. Kiedy jednak nawierzchnia znajduje się na pochyłości, trzeba pamiętać o kilku dodatkowych elementach.
Wyświetlenia: 118 Zamieszczono 24/05/2018

Zarówno ścieżkę jak i podjazd przeznaczony dla ruchu kołowego wykonuje się w zasadzie tak samo. Bardzo starannie należy wykonać podbudowę. Dla uniknięcia błędów przydaje się też projekt, który powinien zawierać szczegółowe parametry podjazdu – nachylenie, przełamania na początku i końcu (ich długość i nachylenie), długość wypłaszczenia i lokalizację odwodnienia.

Niezależnie od rodzaju zastosowanej kostki na podjazdach powinna ona być układana pod kątem 45° do kierunku jazdy – takie ułożenie znacząco poprawi stabilność pokrycia. Dodatkowym atutem będzie tu również zmniejszenie hałasu powodowanego przez przejeżdżający pojazd. Nie jest to konieczne przy ścieżkach przeznaczonych wyłącznie dla ruchu pieszego, ale ze względu na stabilność konstrukcji warto rozważyć taki zabieg i w tym przypadku.

Co do samej kostki - przeznaczona do pokrycia podjazdu czy nachylonej ścieżki nie może być zbyt śliska. W wypadku podjazdu do garażu znajdującego się poniżej poziomu gruntu warto przemyśleć wykonanie pasa środkowego i bocznych z kostki ażurowej – znacznie zmniejszy to ilość wody, którą będzie musiało odprowadzić odwodnienie liniowe.

***

Podsumujmy:

Po pierwsze podbudowa dostosowana do rodzaju gruntu i planowanego obciążenia, wykonana zgodnie ze sztuką budowlaną.

Po drugie projekt zawierający informacje dla wykonawcy: wielkość nachylenie, długość i nachylenie przełamania na początku i końcu, długość wypłaszczenia i lokalizację odwodnienia.

Po trzecie nieśliska kostka układana pod kątem 45 stopni.



Przekrój przez podjazd do garażu usytuowanego poniżej poziomu gruntu. Jeśli na działce jest wystarczająca ilość miejsca – warto zamiast wysokich murów oporowych stosować skarpy o stoku na tyle łagodnym, aby nie zwiększały niebezpieczeństwa upadku (rys. Buszrem).

1/ Odwodnienie liniowe

2/ Zmniejszenie spadku (przełamanie) przy końcu pochylni. Zwykle ma kąt nachylenia dwukrotnie mniejszy niż główna część zjazdu.

3/ Główna część zjazdu pokryta kostką brukową pod kątem 45 stopni do kierunku zjazdu

4/ Zmniejszenie spadku na początku pochylni.

5/ Wypłaszczenie przed wjazdem do garażu. Powinno mieć niewielki spadek od bramy garażowej do odwodnienia.

6/ Krawężnik stanowiący niewielki murek oporowy. Ważne jest jego właściwe fundamentowanie

7/ Wyprofilowanie terenu za pomocą skarpy.

Podobne artykuły


8
komentarze: 79 | wyświetlenia: 1210
111
komentarze: 32 | wyświetlenia: 60850
54
komentarze: 56 | wyświetlenia: 32624
54
komentarze: 68 | wyświetlenia: 31321
50
komentarze: 27 | wyświetlenia: 63604
49
komentarze: 18 | wyświetlenia: 65028
39
komentarze: 50 | wyświetlenia: 23310
39
komentarze: 30 | wyświetlenia: 28903
37
komentarze: 9 | wyświetlenia: 28569
36
komentarze: 37 | wyświetlenia: 23596
34
komentarze: 21 | wyświetlenia: 26343
32
komentarze: 12 | wyświetlenia: 26713
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





Oczywiście warto również zastanowić się nad wyborem odpowiedniego odwodnienia liniowego. Bardzo ciekawym rozwiązaniem mogą być odwodnienia liniowe polimerobetonowe, które cechują się większą wytrzymałością i odpornością na czynniki atmosferyczne. Polecam http://laminatech.pl/



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska