Oszustwa internetowe i jak się przed nimi bronić...
Coraz czyściej robimy zakupy w sklepach internetowych - bo jest tanio i wygodnie, ale zakupy "na odległość" wymagają od nas szczególnej czujności, bo naciągacze i oszuści nie śpią.
Warto zatem poznać ich metody.
Oszustwa internetowe: sprzedaż towaru,którego... nie ma!
Oszuści wykorzystują czyjś pośpiech - wiedzą, że jeśli komuś coś się spodoba, szybko klika: "Kup teraz", bez szczegółowego zapoznania się z opisem aukcji. Pośpiech może Cię słono kosztować, gdy zakupiona rzecz okaże się...tylko jej zdjęciem.
Uwaga! Szczegółowo czytaj opis danej aukcji i towaru, zwłaszcza jeśli jego cena jest zaskakująco niska.
Oszustwa internetowe: fałszywy sprzedający
Oszust nabiera zwykle wiele osób, po czym znika bez śladu. I choć serwis Allegro stosuje dużo form weryfikacji sprzedających, to nadal zdarzają się takie oszustwa.
Uwaga! Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, wybierz opcje przesyłki za pobraniem.
Oszustwa internetowe: przechwytywanie kont
Oszust może się podszyć pod Twoje konto, zwłaszcza gdy hasło jest proste (np. 1234) albo gdy korzystasz z Allegro np. z publicznego komputera.
Jeśli konto trafi w ręce przestępcy, efekty mogą być opłakane. Oszust oferuje wtedy w Twoim imieniu przedmioty, które w rzeczywistości nie są wysyłane, a zapłata trafia na jego konto.
Uwaga! Używaj nietypowych haseł, miej aktualny program antywirusowy i nie loguj się z nieznanych Ci komputerów.
Oszustwa internetowe: podszywanie się pod sprzedawcę
Oszuści zwykle wybierają kończące się aukcję - udają sprzedawcę, rozsyłając klientom swoje numery kont bankowych. Przelew trafia na konto oszusta, a kupujący nie otrzymuje towaru.
Uwaga! Korzystaj z opcji bezpiecznej formy płatności, w której nie da się nikomu podmienić numeru konta albo płać za pobraniem. Dzięki temu masz pewność, ze płatność dotrze na konto sprzedawcy.
Uważaj na oszustwa telefoniczne
1. Słyszysz w telefonie: Operator, z usług którego Pan.Pani korzysta, właśnie zakończył działalność i trzeba podpisać nową umowę..."
To często stosowana manipulacja, na którą klienci są często łapani, bo przecież nikt nie chce nagle pozostać bez prądu, gazu, telefonu czy telewizji.
Uwaga! W takiej sytuacji zadzwoń na infolinię swojego operatora, u którego dowiesz się prawdy.
2. Słyszysz w telefonie: "Został Pan/Pani wylosowany w konkursie - nagrodą jest obiad w eleganckiej restauracji, zdrowotne zabiegi spa, interesująca wycieczka.."
Jeśli nie brałeś udziału w żadnym konkursie, to taka "nagroda" to zapewne zaproszenie na prezentację towarów, gdzie ktoś będzie chciał sprzedać Ci pościel, koce, garnki itp.
Uwaga! Jeśli nie chcesz skorzystać - podziękuj, a jeśli chcesz iść na spotkanie, nie czuj się zobowiązany do zakupi, gdy np. otrzymasz upominek.
3. Słyszysz w telefonie: "Odbywają się bezpłatne badania dla osób w Pana/Pani wieku, które są finansowane w całości ze środków publicznych..."
To pewnie zaproszenie na spotkanie, na którym otrzymasz propozycję zakupu jakiegoś urządzenia, które ma mieć właściwości lecznicze albo kosztownego abonamenty medycznego.
Uwaga! Zadzwoń na infolinię NFZ i zapytaj czy to badanie jest refundowane lub czy można z niego skorzystać w ramach programów ministerstwa zdrowia.
4. Słyszysz w telefonie: "Z okazji święta lub rocznicy ważnego wydarzenia przesyłamy Panu/Pani za darmo okolicznościową monetę (egzemplarz Pisma Świętego, krzyżyk itp.)"
Nie będzie to za darmo, razem z przesyłką otrzymasz druk rachunku do zapłacenia.
Uwaga! Najlepiej od razu podziękuj, by nie nękano Cie potem wezwaniami do zapłaty.
Licencja: Creative Commons