Login lub e-mail Hasło   

Wczoraj ”Kobiety na traktory”, dzisiaj na kierowców komunikacji miejskiej

Ponieważ rzadko jeżdżę komunikacją miejską, ze zdziwieniem zaobserwowałem, że motorniczymi tramwajów, czy kierowcami autobusów są młode kobiety
Wyświetlenia: 493 Zamieszczono 25/08/2018
W PRL kobiety wykonywały męskie zajęcia, a władza wmawiała im, że tak właśnie wygląda równouprawnienie. Kobiety pracowały jako traktorzystki, murarki, górniczki, na roli i w wielu innych wydawałoby się męskich zawodach. Pierwszą kobietą, która ukończyła 1949 r. kurs samodzielnego kierowcy traktorowego była Magdalena Figur, traktorzysta z miejscowości Błotniki na Żuławach Wiślanych. Figur zaczęła robić karierę, bo w krótkim czasie została kierowniczką pierwszej brygady traktorzystek. Sławę przyniósł jej plakat W. Chmielowskiego z 1951 r „Kobiety na traktory”. Kariery traktorzystek skończyły się, gdy okazało się, że większość z nich nie mogła mieć dzieci.

Dzisiaj kobiety, jeżeli nie załapią się na biznes woman, na prawniczkę (nie mylić z prawiczką) lekarkę (dentystkę), programistkę, na urzędniczkę administracyjną, czy sekretarkę (asystentkę), pozostaje im tylko zatrudnić się jako pielęgniarka, kucharka, sprzedawca, sprzątaczka, ewentualnie właśnie kierowca. Niestety, ze względy na upadek przemysłu w Polsce, większość kobiet czeka zatrudnienie w hipermarketach firm zachodnich.

Niestety praca w hipermarketach firm zachodnich, nie jest zbyt dobrze płatna i jest się prawie na samym dole drabiny społecznej (nad sprzątaczkami). Młode, polskie wykształcone kobiety z polotem, fantazją i wyobraźnią, zaczęły myśleć. Najpierw wypróbowały stanowisko opiekunki osoby starszej w krajach zachodnich, jednak, chociaż można było nieźle zarobić, czuły się bardziej jak służące (na całą dobę), niż profesjonalne opiekunki. 

Młode, wykształcone Polki ruszyły, więc masowo do Wielkiej Brytanii z zamiarem znalezienia pracy i zarobku oraz cichym pragnieniem, znalezienia angielskiego męża najlepiej z zamkiem. Jeżeli jeszcze ich zamiary znalazły realizacje (zarobiły na kupno mieszkania, wyposażenie, samochód i ewentualny ślub), o tyle ich pragnienia małżeńskie pozostały niezaspokojone. Flegmatyczni Anglicy nie palą się do małżeństwa (a już szczególnie z obywatelkami krajów z dawnego obozu komunistycznego) i trzeba by się chyba im samym oświadczyć, a tego Polki widocznie jeszcze nie potrafią.

Zmiany zostały zapoczątkowane w 2011 roku, od tamtej pory liczba pań za kółkiem podwoiła się. Nadal przybywa kobiet, które chcą usiąść za kierownicą autobusu miejskiego czy zadajnika (korbą) jazdy tramwaju. Na taką pracę decyduje się coraz więcej kobiet. Pomimo równouprawnienia, trzeba przyznać, że praca za kierownicą autobusu, czy zadajnika jazdy tramwaju jest ciężka szczególnie dla pań. Kobiety, które jednak odnalazły się w „kierowniczym” zawodzie, w komunikacji miejskiej radzą sobie doskonale.

Kobiety kierowcy charakteryzują też, dobre relacje z pasażerami. Chociaż obawiam się, że gdyby starsi pasażerowie zorientowali się, kto z taką lekkością i fantazją prowadzi ich autobus, woleliby wysiąść. Na szczęście starsi pasażerowie są tak zaabarasowani szukaniem siedzącego miejsca, że nie zwracają uwagi, kto kieruje pojazdem. Raz jedna starsza pani podeszła do kierowcy, kupić bilet dla wnuka i zobaczyłem jej zdumienie (żeby nie powiedzieć strach w oczach), gdy zobaczyła, że autobusem kieruje młoda kobieta.

Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łęczycy, poszło jeszcze dalej i zatrudniło pierwszą w historii spółki kobietę na stanowisku kierowcy autobusów dalekobieżnych.  Na początku jej pracy w „PKS-ie pasażerowie patrzyli na nią z niedowierzaniem, a niektórzy mieli tak zwany strach w oczach. Pani Marzena Chuszcz, miała jednak duże doświadczenie, po zrobieniu kursu, była kierowcą wycieczek turystycznych. Później przez kilka lat pracowała w Przedsiębiorstwie Komunikacji Samochodowej w Skierniewicach.

Nie wiadomo jaki wpływ na płodność młodych Polek, będzie miała praca za "dużą kierownicą", na razie nikt nie wykonał profesjonalnych badań. No i historia wykonywania tego zawodu przez panie, jest jeszcze dość krótka. Jedno jest pewne, że praca za kierownicą miejskiego autobusu, czy kierowanie tramwajem, jest na pewno przyjemniejsza niż sprzedawczyni w hipermarkecie, czy sprzątaczki a na pewno lepiej płatna, chociaż też na zmiany. Ponadto panie lubią być najważniejsze, (kierujące) oraz zauważane.

Podobne artykuły


20
komentarze: 83 | wyświetlenia: 895
17
komentarze: 109 | wyświetlenia: 1990
15
komentarze: 8 | wyświetlenia: 789
15
komentarze: 9 | wyświetlenia: 1190
14
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1141
14
komentarze: 22 | wyświetlenia: 1430
14
komentarze: 4 | wyświetlenia: 1777
14
komentarze: 10 | wyświetlenia: 1202
13
komentarze: 15 | wyświetlenia: 965
13
komentarze: 5 | wyświetlenia: 1047
13
komentarze: 48 | wyświetlenia: 1035
13
komentarze: 11 | wyświetlenia: 624
13
komentarze: 132 | wyświetlenia: 1159
13
komentarze: 65 | wyświetlenia: 1672
13
komentarze: 20 | wyświetlenia: 4730
 
Autor
Artykuł

Powiązane tematy





  Hamilton,  25/08/2018

Wczoraj kobiety na traktory, a dziś kobiety na eioba.pl. Przepraszam, a ile taka pani motornicza, albo kierowniczka autobusu miejskiego wyciąga odsłon na miesiąc? Na pewno mniej niż blyskotka.
Blyskotka 4948/5 = 989,2
Kostka 40504/46 = 861,8
zgred 5067/6 = 844,5
Zdzisław Sadowski 112610/136 = 828,0
Juliusz II 17500/22 = 795,5
Kobranoc 1422/2 = 711
P ...  wyświetl więcej

  Hamilton,  25/08/2018

Ale odkrycie. W latach 80 w Katowicach 1/3 prowadzących tramwaje to były kobiety. A, że kobiet kierowców przybywa to chyba normalne. Już nawet w Arabii Saudyjskiej po ukończeniu 45 lat wolno im jeździć rowerem bez siodełka, żeby ulżyć ślubnemu.

  Hamilton,  25/08/2018

Kostka kolejny sukces - jesteś w popularesach. I to bez Juliusza II. Jeszcze 2-3 miesiące i dogonisz blyskotkę, która już od kwietnia nic nie pisze by dać się wreszcie dogonić naszej dzielnej trójce komandosów .

Troche zachodniej perspektywy.
Fotografie (zazwyczaj otylych) "chlopo-bab"na traktorach/kombajnach w ZSRR i rowniez powojennej Europie Wschodniej (Wschodnim Bloku) byly pozywka dla antykomunistycznych mediow. Pomijajac wzgledne rownouprawnienie plci w spoleczenstwach "socjalistycznych" bylo to koniecznoscia.
Powojenna demograficzna/procentowa dysproporcja pod wzgledem ilosci kobiet i ...  wyświetl więcej

@youngcontrarian: Organizacja ktora niemal "odżegnała" kobiety od czlowieczenstwa
byl kosciol katolicki.
W sredniowieczu kastrowali chopcow (dziesiatki tysiecy)
aby mogli cale zycie spiewac sopranem w chórach koscielnych, bo kobiety nie mialy takiego prawa.
W panstwach gdzie dotarla reformacja kobiety zajmuja wszelkie stanowiska w tamtych (zanikajacych kosciolach)
/ ...  wyświetl więcej

  Serpico,  29 dni temu

@youngcontrarian:
Aha, no wiesz, antykomunistyczne media to zawsze kłamały, na tych traktorach nap.. modelki.W rosyjskiej armii oficerowie nie dymali podwładnych, poza tym pewnie same chciały, no oczywiście też wyglądały jak modelki.Od tych oficerów nie waliło wódą, na parę kilometrów.
"We wcześniej" , j.polski ci zdycha.

  Serpico,  29 dni temu

@youngcontrarian:
Komunizm był całkiem spoko, mi strasznie żal jest osób, których rodzinom uj... się czerwone koryto i musieli jechać do tego okropnego USA, no, empatia poziom maks.Jednak oprócz empatii jeszcze mam mózg i się zastanawiam, co taki typ zrobiłby, gdyby nie miał rodzinki w USA i mi wychodzi, NIEWIELE.

  Hamilton,  29 dni temu

@youngcontrarian: "Dzisiaj na Zachodzie kobiety za kierownica autobusow, taksowek a nawet sterami samolotow, kobiety w kaskach na budowach czy w mundurach wojskowych nikogo nie dziwią." U nas też nikogo to nie dziwi. Jedynym zdziwionym jest pan Kostka, ale to nic dziwnego.

Zbigniew, gratulacje z okazji osiągnięcia 900 odsłon na artykuł. Do tysiąca odsłon na artykuł, już niedaleko!

  Hamilton,  19 dni temu

@Zdzisław Sadowski: a blyskotka ma już 1022, zostawiła was daleko w tyle i nikt z nią nie robi wywiadu. Obywatelstwo dziennikarskie i dziennikarstwo obywatelskie w Szczecinie umiera. Zmobilizujcie się panowie i zapytajcie jak to się robi zamiast lizać sobie wzajemnie jajeczka.

@Hamilton: Pamiętam, że napisałem artykuł: http://eiba.pl/5 , ale mogę go usunąć (od razu skoczy mi w górę średnia na artykuł, a jak usunę wszystkie artykuły ze średnią poniżej 500 odsłon, to średnia skoczy mi do 1500 odsłon na artykuł), bo jak nie zaczniesz znowu pisać artykułów, to mogą być kłopoty z tym portalem i zamkną mi już ...  wyświetl więcej

  Hamilton,  19 dni temu

@Zdzisław Sadowski: ja nie piszę by dać większe szansę dziennikarzom obywatelskim Zdziskom i Zbyszkom. My, amatorzy znamy swe miejsce w szeregu podporządkujemy się doświadczonym profesjonalistom z MM Moje Miasto, Interia, wiadomosci, dupelek itp. A mówiąc poważniej to znudzony zaczynam być tym portalem i nie jestem chyba wyjątkiem. Ja tego mojego "dorobku" nie traktuję zbyt poważnie. Dla mnie to tylko przygoda i zabawa. Mam się gdzie realizować.

  Hamilton,  18 dni temu

@Zdzisław Sadowski: napisałeś artykuł dość denny w treści i formie, nawet pomysł skopiowałeś, więcej odrzuceń niż punktów. Jeśli takie badziewia są dla ciebie powodem do dumy to ci współczuję płycizny intelektualnej.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska