Login lub e-mail Hasło   

A może tak sponsoring?

Dawniej i dziś Dawniej altruistyczny mecenat, którego zadaniem było wzbogacenie życia społecznego. A dziś? Dziś "altruistyczny mecenat" przerodził się w sponsor...
Wyświetlenia: 1.646 Zamieszczono 07/08/2006

Dawniej i dziś

Dawniej altruistyczny mecenat, którego zadaniem było wzbogacenie życia społecznego. A dziś? Dziś "altruistyczny mecenat" przerodził się w sponsoring, którego głównym zadaniem jest kreowanie różnorakich korzyści dla sponsora. Podobnie jak każda inna forma reklamy. Z tą różnicą, że w przypadku sponsoringu zapłatę w postaci użytecznych korzyści otrzymuje pośrednio społeczność, jakaś zbiorowość, dla której celem jest polepszenie, stabilizacja więzi grupowych, a nie agencja reklamowa.

Charakterystyka sponsoringu

Sponsoring tradycyjny dla przedsiębiorstwa to przede wszystkim zwiększenie stopnia znajomości firmy, marek produktów, stabilizuje pozycje firmy. Drugim jego celem są działania na rzecz Public Relations - kreowania i utrzymanie wizerunku (informacje o sponsoringu w prasie itd..). Sponsoring w tej formie, przeważnie nie przekłada się na większe bezpośrednie korzyści takie jak np. sprzedaż, nacisk kładzie się na korzyści pośrednie i długofalowe.

Podmiotem sponsorowanym może być w zasadzie każdy, osoba fizyczna, osoba prawna (fundacja, stowarzyszenie, a nawet fragment działalności firmy - jakieś wydarzenie organizowane przez firmę). Najważniejszą zasadą jest, by informacja o sponsoringu dotarła do pewnej grupy docelowej, np. sponsorowanie drużyny sportowej, po to by dotrzeć do jej kibiców. Sponsorowanie zdolnych osób, po to by pochwalić się tą informacją w prasie, wraz z osiągnięciami tej osoby.

Firmy decydujące się na zastosowanie sponsoringu, szukają podmiotów, wydarzeń które mieszczą się w kręgu zainteresowań jej grupy docelowej. Natomiast jednostki poszukujące sponsora przedstawiając się potencjalnemu sponsorowi, skupiają się na grupie swoich "kibiców", członków swojej zbiorowości (zarówno przyszłych jak i teraźniejszych).

Zanim się zdecydujesz, przemyśl strategie

Zanim zabierzesz się za sponsorowanie czegokolwiek postaraj się odpowiedzieć na kilka poniższych pytań:

  • Czy dotrzesz do odpowiedniej grupy docelowej?
  • Czy osoba, projekt który sponsorujesz wzbudza wiarygodność?
  • Czy ma być to sponsoring jednorazowy (projekt) czy systematyczny?
  • A może sponsoring sukcesywny, w którym w miarę zwiększania się korzyści, zwiększasz?
  • Czy chcesz być wyłącznym sponsorem? Czy może tylko wyłącznym w danym rodzaju działalności?
  • Czy masz zasoby, by aktywnie wspierać działania sponsorowane, czy ma być to sponsoring pasywny?
  • Korzyści finansowe ze sponsoringu, w dużej mierze są niepoliczalne lub ich po prostu nie ma, zastanów się jak będziesz oceniał skuteczność działań?

Sponsoring w internecie

Wraz z rozwojem internetu podstawowe działania podchodzące pod sponsoring oczywiście zostały tu przeniesione. Sponsorowanie imprez sportowych, naukowych, kulturalnych, działań ekologicznych czy też charytatywnych może mieć swoje odzwierciedlenie również w postaci elektronicznej. To czy sponsorowana drużyna piłkarska umieści logo firmy na swoich koszulkach czy też na swojej stronie www, ma podobne znaczenie. W internecie powstały również inne dość specyficzne formy sponsoringu, na przykład sponsorowanie usług hostingowych dla znanego serwisu. Poniżej przedstawię kilka znanych mi form sponsoringu, dostępnych w internecie.

  • Sponsorowanie usług hostingowych.

    Wbrew pozorom nie jest to narzędzie dostępne tylko i wyłącznie dla firm hostingowych. Generalnie polega to na znalezieniu "prywatnych" stron internetowych, których czytelnicy - użytkownicy mogą być jakkolwiek zainteresowanymi daną firmą, korzyściami płynącymi z usług, produktów danej firmy. Zaoferowaniu takim stronom opłacenie usługi hostingowej (obniża koszty prowadzenia serwisu), w zamian za linki lub inną reklamę.

  • Projektowanie stron www dla organizacji non-profit, różnych wydarzeń.

    Polega to najczęściej na zaprojektowaniu i opieki nad stroną internetową jakiejś organizacji. Z tej formy najczęściej korzystają firmy usługowe, webmasterskie, projektujące strony internetowe. Z jednej strony dzięki takim działaniom zapewniają sobie podstawowe korzyści ze sponsoringu. Z drugiej zaś strony projektami takich stron (gdzie mogą się wykazać swoją inwencją) mogą uzupełnić sobie portofolio o ciekawe i wartościowe witryny. Z formy tej korzystają często młode firmy, które nie mają wielkiego dotychczasowego dorobku by się nim pochwalić (organizacje można znaleźć m.in na tablicy ogłoszeń NGO).

  • Patronat

    Gazety, radia, gry internetowe strony często odwiedzane przez stałych użytkowników. Gdy tylko profil użytkowników takich mediów (lub też wyodrębnionego działu), jest porównywalny z grupą docelową danego produktu, można wykorzystać tą sytuacje i zwrócić się z ofertą sponsoringu.

  • Sponsoring wielu osób chcących prowadzić własna stronę

    Istnieje kilka serwisów w interencie udostępniających "masowo", darmowe usługi hostingowe, skrypty, blogowe czy też gotowe systemy CMS do obsługi strony. A wszystko to w swojej subdomenie, np. ulotka.biz. Korzyści z takiej działalności to możliwość umieszczania reklam na sponsorowanych usługach. Można to przyrównać do pewnego rodzaju sponsoringu z tym że rola tu jest trochę odwrócona, gdyż to firma szuka osób, które może sponsorować bo na tym opiera swój biznes, a nie osoby szukają firmy.

  • Sponsoring własnych produktów i usług... np. nagrody w konkursach.

    Sponsorowanie produktów i usług własnej firmy, jest bardziej opłacalne niż przekazanie kwot pieniężnych. Koszt poniesiony w takim sponsoringu może być znacznie niższy niż rynkowa wartość sponsoringu, pomijamy tu wszystkie koszty, marketingu, pośredników i obsługi sprzedaży. Najczęściej odbywa się to w postaci sponsorowania nagród, w przeróżnych internetowych konkursach. Dodatkowym atutem takiej działalności jest niejako "wymuszenie", zapoznania się z produktem, potencjalny użytkownik po prostu chce wiedzieć co może wygrac.

  • Sponsoring na pokaz

    Chodzi mi tu na przykład o sponsorowanie różnych akcji charytatywnych. W polskim internecie sztandarowym takim przykładem jest pajacyk.pl, w którym zarówno można wykupić sponsoring, jak i też przekazać go w postaci usług (np. platforma aukcyjna udostępnia darmowe aukcje, pod warunkiem przekazania przedmiotu dla sponsorowanego) grupa docelowa w tym przypadku jest tak szeroka, że nie można raczej mówić o targetowaniu sponsoringu. Jednakże sponsorowanie takich akcji powinno być silnie akcentowanie na stronie sponsora, np. "w dniu tym a tym sponsorowaliśmy akcje pajacyk".

Zapamiętaj jedno na koniec - gdy się zdecydujesz na sponsoring!

Internetowi sponsorzy z tego co zauważyłem najczęściej zapominają o jednym... nie chwalą się swoją filantropią! Tymczasem wystarczy zrobić dodatkową podstronę w swoim serwisie o nazwie "sponsorowane przedsięwzięcia" i umieszczać tam o nich informacje. Będzie to pomagać w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy.





Tomasz Urban pasjonat marketingu i twórczego myślenia, właściciel strony http://ebiznes.org.pl, oraz autor Gazetki Kreatywnej http://kreatywnosc.witryna.org

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!

Podobne artykuły


42
komentarze: 17 | wyświetlenia: 6494
33
komentarze: 30 | wyświetlenia: 21261
28
komentarze: 29 | wyświetlenia: 17870
29
komentarze: 15 | wyświetlenia: 22264
26
komentarze: 34 | wyświetlenia: 22873
25
komentarze: 10 | wyświetlenia: 22632
19
komentarze: 12 | wyświetlenia: 21486
17
komentarze: 16 | wyświetlenia: 19095
17
komentarze: 6 | wyświetlenia: 10695
16
komentarze: 9 | wyświetlenia: 4713
 
Autor
Dodał do zasobów: Artykularnia.pl
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska