Login lub e-mail Hasło   

Panie Piotrze, po co mi strategia?

Przedsiębiorcy prowadzą swoją działalność na trzy sposoby: * Operacyjnie * Taktycznie * Strategicznie Dlaczego myślenie strategiczne w biznesie popłaca i sprawia, że małe firmy...
Wyświetlenia: 1.196 Zamieszczono 14/08/2006

Przedsiębiorcy prowadzą swoją działalność na trzy sposoby:
* Operacyjnie
* Taktycznie
* Strategicznie
Dlaczego myślenie strategiczne w biznesie popłaca i sprawia, że małe firmy stają się dużymi? Co odróżnia bankrutujące małe i średnie firmy od odnoszących sukcesy i wzrastających w potęgę?


Pierwsza możliwość -- działanie operacyjne -- to bieżące zarządzanie tym, co jest.

Wyobraź sobie właściciela sklepiku osiedlowego, który rano przychodzi do pracy sprzedawać warzywa i owoce. W tym czasie jego żona jedzie na giełdę kupić towar. I tak z dnia na dzień.

Sklepik funkcjonuje tak długo, dopóki w okolicy nie otworzy się supermarket dużej sieci. W tym przypadku przychód ze sprzedaży w osiedlowej budce staje się mniejszy niż koszty jej wynajęcia. Sklep się zamyka.

Oto uroki prowadzenia firmy w sposób operacyjny.

Drugi sposób -- działanie taktyczne -- to bodajże najpopularniejsza metoda drobnych internetowych przedsiębiorców.

Możesz prowadzić swój biznes operacyjnie, z dnia na dzień, a do tego dokładać starań, by zwiększyć zyski.

Weźmy za przykład właściciela sklepu internetowego z bielizną damską. Dzisiaj prowadzi sklep, wypozycjonował go dobrze na hasła "bielizna" i "tania", dzięki czemu ma sprzedaż, która pozwala mu utrzymać sklepik.

Wczoraj syn mu powiedział, że warto popromować się przez Google AdWords -- bohater naszej historii otwiera dzisiaj konto, i próbuje.

Jutro znajdzie w sieci świetną, zniżkową ofertę na zestaw książek dla marketera internetowego -- i kupi je. W następnych dniach będzie wypróbowywać nowe taktyki.

Pojutrze ktoś go przekona, żeby wykupił mailing -- więc wykupi.

Taki przedsiębiorca bezustannie szuka nowych taktyk. Cechuje się oportunistycznym podejściem. Szuka okazji.

Niektóre taktyki się sprawdzają, inne nie. Przedsiębiorca dalej porusza się po tym samym obszarze, nie wie jednak gdzie chce dotrzeć.

Na rynek nagle wchodzi Triumf otwierając megapasaż z bielizną -- wydaje kilkaset tysięcy zł na promocę -- nasz przedsiębiorca pada.

Trzecia możliwość -- działanie strategiczne -- to najbardziej wysublimowany i wymagający model.

Jeśli zaczniesz swoje bycie przedsiębiorcą w ten sposób, opisujesz gdzie jesteś i wytyczasz sobie jasną ścieżkę gdzie chcesz się znaleźć w dalszej przyszłości.

Wiesz, jakie są wartości Twojej organizacji, choćby była to organizacja jedno- lub dwuosobowa. Dzięki temu wiesz, jakie wartości komunikować klientom.

Każda duża firma posiada strategię -- a zauważ, że to małe firmy najczęściej się otwierają i najczęściej zamykają. Duże firmy to najstabilniejsze systemy biznesu. Trwają.

Mówi się, że duże firmy są najmniej elastyczne -- to prawda. Spójrz na to z dobrej strony. Uniezależniają się od podejścia oportunistycznego dzięki strategii i dzięki złożonej strukturze organizacyjnej. Uniezależniają się od naciągactwa.

Nawet mała firma może i powinna mieć strategię. Nawet mikrofirma. Dzięki temu wie, gdzie idzie. Znajduje i przywiązuje sobie klientów. Wie, co sobą reprezentuje.

Ma wytyczoną drogę, która uniezależnia się od chwilowych, emocjonalnych czynników właściciela, jak w przykładzie naszego przedsiębiorcy taktycznego.

Chwilowe czynniki przestają mieć wpływ na Twój biznes -- idziesz wytyczoną drogą ku ustalonym celom. To najefektywniejsza ścieżka rozwoju biznesu.

Zacznij od strategii.

Określ misję swojego biznesu. Po co istnieje Twoja firma? Co chcesz dać swoim klientom? Kto jest Twoim klientem? Po co założyłeś biznes? Zapomnij o odpowiedzi "Żeby zarabiać i być bogatym". Odsyłam do artykułu o kreowaniu misji.

Określ wizję, to jak będzie wyglądał świat dzięki Twojemu przedsiębiorstwu. Co się zmieni? Jak będzie wyglądało Twoje otoczenie za 10 lat?

Określ swoją grupę docelową.

Zrób analizę konkurencji. Wypisz konkurentów, zrób dla każdego z nich analizę SWOT.

SWOT to analiza określająca:

1. Mocne strony
2. Słabe strony
3. Szanse
4. Zagrożenia

Zrób analizę SWOT również dla swojego biznesu. Zamieść ją w strategii.

Określ, czym się wyróżnisz.

Słabe strony i zagrożenia zamieniaj w szanse i mocne strony zawsze, jeśli tylko jest to możliwe. Jeśli nie jest, to tylko Twój punkt widzenia.

Wtedy spytaj się swoich doradców o to, jak to zrobić, niech oni rzucą światło na kwestię Twoich słabych stron i zagrożeń. Warto.

Zrób badania marketingowe, określi czy jest zapotrzebowanie na Twoje produkty/usługi. Zrobienie wywiadu marketingowego może nic nie kosztować, a uchroni Cię przed bankructwem.

Określ swoje strategie. To rozległy temat -- podstawowe strategie znajdziesz w każdej książce o marketingu.

Nowoczesne strategie to bardziej rozległy temat.

Czytaj Harvard Business Review. Pismo kosztuje 118zł za egzemplarz -- jeśli nie chcesz tyle wydawać, odwiedź bibliotekę pobliskiej uczelni.

Zaglądaj na tę stronę -- będę pisać o poszczególnych strategiach.

Czytuj Jaya Abrahama -- to wybitny strateg marketingowy. Jego książki kosztują ok. 500$. Jednak warto. Ewentualnie, zgłoś się do mnie na konsultacje.

Określ swoje cele strategiczne -- cele na najbliższe trzy lata. Co w tym czasie chcesz osiągnąć?

Określ swoje cele taktyczne -- są odpowiedzią na pytanie "Jak zrealizuję dany cel strategiczny?"

Wbrew pokutującym gdzieniegdzie opiniom, cele strategiczne nie muszą być mierzalne. Organizacja nie może i nie powinna bazować tylko na liczbach. Musi też bazować na wartościach niemierzalnych.

Cel strategiczny typu:
"Zwiększę miesięczny zysk z przedsięwzięcia XYZ do poziomu 100 tyś złotych w ciągu 3 lat od stycznia 2006"

Jest równie ważny co cel typu:
"Sprawię, że klienci będą kojarzyli moją firmę jako czołowego eksperta w dziedzinie XYZ"

Albo "Zmaksymalizuję zadowolenie moich stałych klientów".

Mierzalność celów to kontrowersyjny temat, zaprojektuj je tak, jak uważasz za słuszne.

Pamiętaj przy tym, że są trzy podstawowe ścieżki zwiększania zyskowności biznesu:

1. Pozyskać nowych klientów
2. Sprawić, by klienci więcej kupowali
3. Sprawić, by klienci częściej kupowali

Zatem nie tylko nowymi klientami firma żyje. Opracuj procesy i systemy marketingowe, które zapewnią Ci przypływ gotówki z każdego z powyższych trzech źródeł. Zapisz je w strategii.

Życzę powodzenia.

Dedykowany zwielokrotnieniu zysków Twojej firmy,
Piotr R. Michalak
Ententa Marketing Strategies



Strateg marketingowy i copywriter,
Właściciel agencji marketingowej Ententa Marketing Strategies: http://www.ententa.pl
Współwydawca książki Joe Vitale "Hipnotyczny Marketing": http://joevitale.zlotemysli.pl
Współautor Portalu Wymiany Wiedzy: http://www.ZadajPytanie.pl

Ten artykuł pochodzi z serwisu Artykularnia.pl - źródła darmowych artykułów do przedruku!

Podobne artykuły


18
komentarze: 44 | wyświetlenia: 4760
15
komentarze: 5 | wyświetlenia: 5127
14
komentarze: 20 | wyświetlenia: 5209
9
komentarze: 9 | wyświetlenia: 3262
72
komentarze: 26 | wyświetlenia: 106633
52
komentarze: 21 | wyświetlenia: 16722
48
komentarze: 21 | wyświetlenia: 43082
31
komentarze: 16 | wyświetlenia: 11174
31
komentarze: 27 | wyświetlenia: 5261
27
komentarze: 19 | wyświetlenia: 4787
20
komentarze: 7 | wyświetlenia: 2293
19
komentarze: 11 | wyświetlenia: 2505
16
komentarze: 10 | wyświetlenia: 6387
15
komentarze: 18 | wyświetlenia: 1709
15
komentarze: 6 | wyświetlenia: 1470
 
Autor
Dodał do zasobów: Artykularnia.pl
Artykuł

Powiązane tematy






Brak wiadomości


Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska