Login lub e-mail Hasło   

Przegląd roweru

Odnośnik do oryginalnej publikacji: http://www.koloroweru.pl/strony/wprzygot(...)ia.html
Przed wyruszeniem w trasę dobrze jest poświęcić kilka godzin na dokładny przegląd roweru. Pozwoli to na wykrycie ewentualnych usterek oraz zlokalizowanie i wymianę zużytych części
Wyświetlenia: 1.694 Zamieszczono 01/10/2006

Przed wyruszeniem w trasę dobrze jest poświęcić kilka godzin na dokładny przegląd roweru. Pozwoli to na wykrycicie ewentualnych usterek oraz zlokalizowanie i wymianę zużytych części. Nigdy nie należy robić tego w ostatnim momencie, może się zdarzyć że zapomnimy dokręcić jakiejś śrubki, lub nowa część nie będzie chciała współgrać ze starymi. Tak więc pamiętaj: przegląd, jazda próbna a dopiero potem w drogę!

Poniżej kilka podpunktów opisujących na co należy zwrócić uwagę podczas przeglądu roweru przed dłuższym wyjazdem:

  • Po pierwsze wszystko trzeba dokładnie wyczyścić, najlepiej najpierw wodą pod umiarkowanym ciśnieniem i ogólnymi środkami czystości, potem "psikaczem" w rodzaju WD-40 lub GT-85 który usunie stare smary, rdzę i inne oporne brudy. Łańcuch można umyć naftą lub benzyną.
  • Sprawdzić luz w piastach (koło nie powinno ruszaćc się na boki), w razie potrzeby zlikwidować luzy.
  • Posłuchać czy podczas kręcenia kołem nie słuchać przeskakiwania kulek, sprawdzić czy ośki kręcą się luĄno i nie przeskakują. Przeskakiwanie kulek i hałas dobiegający z piast może świadczyć o wyrobieniu się lub uszkodzeniu konusów.
  • Sprawdzić zużycie łańcucha i trybów i ewentualnie wymienić. Po wymianie samego łańcucha należy dokładnie sprawdzić czy będzie on pasował do starych zębatek. Najlepiej pojeĄdzić z dużym naciskiem na pedały np. pod stromą górę lub na hamulcach.
  • Sprawdzić naciąg szprych i ewentualnie wycentrować koła. W kole nie może być szprych wyraĄnie luĄnych lub znacznie mocniej naciągniętych. Stopień naciągnięcia szprychy można oszacować po dĄwięku jaki wydaje przy uderzeniu. Koła przed wyjazdem muszą być idealnie wycentrowane, bo po założeniu bagażu zaczną pracować dużo bardziej.
  • Zobaczyć czy obręcze nie są już za mocno wytarte hamulcami, czy gdzieś nie zaczynają pękać.
  • Sprawdzić czy jakaś szprycha nie wyrywa dziurki w obręczy.
  • Sprawdzić stan szprych przy wielotrybie - być może łąńcuch spadł za wielotryb i je poszarpał.
  • Ustawić hamulce. Sprawdzić zużycie klocków hamulcowych. Dobrze jest wyszyścić klocki używając papieru ściernego lub pilnika.
  • Ustawić przerzutki.
  • Jeżeli przerzutki lub hamulce chodzą ciężko zalecana jest wymiana pancerzy i linek.
  • Sprawdzić luzy na sterach.
  • Sprawdzić mocowanie bagażników - musi być sztywne, bagażnik nie może się kiwać na boki, dokręcić śruby trzymające bagażniki.
  • Wymienić dętki na nowe szczególnie przed wyjazdem go gorących krajów. Podczas mojego wyjazdu do wszystkie łatki poodklejały nam się już po drodze z lotniska do miasta. (New Delhi, 46 stopni w cieniu).
  • Sprawdzić stan opon - zużycie bierznika i stan bocznych ścianek.
  • Sprawdzić stan baterii w światłach, ewentualnie wymienić.
  • Sprawdzić stan nosków (czy są dobrze dokręcone do pedałów, ewentualnie dać podkładki jeśli otwory się wyrobiły) i pasków (czy nie są przetarte)
  • Wszystko bardzo dokładnie ostukać, opukać.
  • Nasmarować łańcuch.

Teraz można jechać...

Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.

Podobne artykuły


31
komentarze: 10 | wyświetlenia: 6603
26
komentarze: 24 | wyświetlenia: 5643
24
komentarze: 10 | wyświetlenia: 3456
23
komentarze: 45 | wyświetlenia: 3725
23
komentarze: 4 | wyświetlenia: 3390
20
komentarze: 9 | wyświetlenia: 2431
14
komentarze: 2 | wyświetlenia: 21100
13
komentarze: 13 | wyświetlenia: 29238
11
komentarze: 1 | wyświetlenia: 2252
10
komentarze: 25 | wyświetlenia: 1334
7
komentarze: 1 | wyświetlenia: 4225
18
komentarze: 3 | wyświetlenia: 23226
17
komentarze: 2 | wyświetlenia: 14161
4
komentarze: 4 | wyświetlenia: 4947
 
Autor
Dodał do zasobów: Tatiana
Artykuł

Powiązane tematy





to sprawdzanie trwa chyba z 1,5 godziny, może na długa jazdę warto się tym tak interesować ale do 200 km nie ma to sensu.



Dodaj swoją opinię
W trosce o jakość komentarzy wymagamy od użytkowników, aby zalogowali się przed dodaniem komentarza. Jeżeli nie posiadasz jeszcze swojego konta, zarejestruj się. To tylko chwila, a uzyskasz dostęp do dodatkowych możliwości!
 

© 2005-2018 grupa EIOBA. Wrocław, Polska