JustPaste.it

Przegląd roweru

Przed wyruszeniem w trasę dobrze jest poświęcić kilka godzin na dokładny przegląd roweru. Pozwoli to na wykrycie ewentualnych usterek oraz zlokalizowanie i wymianę zużytych części

Przed wyruszeniem w trasę dobrze jest poświęcić kilka godzin na dokładny przegląd roweru. Pozwoli to na wykrycie ewentualnych usterek oraz zlokalizowanie i wymianę zużytych części

 

Przed wyruszeniem w trasę dobrze jest poświęcić kilka godzin na dokładny przegląd roweru. Pozwoli to na wykrycicie ewentualnych usterek oraz zlokalizowanie i wymianę zużytych części. Nigdy nie należy robić tego w ostatnim momencie, może się zdarzyć że zapomnimy dokręcić jakiejś śrubki, lub nowa część nie będzie chciała współgrać ze starymi. Tak więc pamiętaj: przegląd, jazda próbna a dopiero potem w drogę!

Poniżej kilka podpunktów opisujących na co należy zwrócić uwagę podczas przeglądu roweru przed dłuższym wyjazdem:

  • Po pierwsze wszystko trzeba dokładnie wyczyścić, najlepiej najpierw wodą pod umiarkowanym ciśnieniem i ogólnymi środkami czystości, potem "psikaczem" w rodzaju WD-40 lub GT-85 który usunie stare smary, rdzę i inne oporne brudy. Łańcuch można umyć naftą lub benzyną.
  • Sprawdzić luz w piastach (koło nie powinno ruszaćc się na boki), w razie potrzeby zlikwidować luzy.
  • Posłuchać czy podczas kręcenia kołem nie słuchać przeskakiwania kulek, sprawdzić czy ośki kręcą się luĄno i nie przeskakują. Przeskakiwanie kulek i hałas dobiegający z piast może świadczyć o wyrobieniu się lub uszkodzeniu konusów.
  • Sprawdzić zużycie łańcucha i trybów i ewentualnie wymienić. Po wymianie samego łańcucha należy dokładnie sprawdzić czy będzie on pasował do starych zębatek. Najlepiej pojeĄdzić z dużym naciskiem na pedały np. pod stromą górę lub na hamulcach.
  • Sprawdzić naciąg szprych i ewentualnie wycentrować koła. W kole nie może być szprych wyraĄnie luĄnych lub znacznie mocniej naciągniętych. Stopień naciągnięcia szprychy można oszacować po dĄwięku jaki wydaje przy uderzeniu. Koła przed wyjazdem muszą być idealnie wycentrowane, bo po założeniu bagażu zaczną pracować dużo bardziej.
  • Zobaczyć czy obręcze nie są już za mocno wytarte hamulcami, czy gdzieś nie zaczynają pękać.
  • Sprawdzić czy jakaś szprycha nie wyrywa dziurki w obręczy.
  • Sprawdzić stan szprych przy wielotrybie - być może łąńcuch spadł za wielotryb i je poszarpał.
  • Ustawić hamulce. Sprawdzić zużycie klocków hamulcowych. Dobrze jest wyszyścić klocki używając papieru ściernego lub pilnika.
  • Ustawić przerzutki.
  • Jeżeli przerzutki lub hamulce chodzą ciężko zalecana jest wymiana pancerzy i linek.
  • Sprawdzić luzy na sterach.
  • Sprawdzić mocowanie bagażników - musi być sztywne, bagażnik nie może się kiwać na boki, dokręcić śruby trzymające bagażniki.
  • Wymienić dętki na nowe szczególnie przed wyjazdem go gorących krajów. Podczas mojego wyjazdu do wszystkie łatki poodklejały nam się już po drodze z lotniska do miasta. (New Delhi, 46 stopni w cieniu).
  • Sprawdzić stan opon - zużycie bierznika i stan bocznych ścianek.
  • Sprawdzić stan baterii w światłach, ewentualnie wymienić.
  • Sprawdzić stan nosków (czy są dobrze dokręcone do pedałów, ewentualnie dać podkładki jeśli otwory się wyrobiły) i pasków (czy nie są przetarte)
  • Wszystko bardzo dokładnie ostukać, opukać.
  • Nasmarować łańcuch.

Teraz można jechać...

Kopiowanie i publikowanie tylko na zasadach
określionych przez redakcję Koła Roweru >>zobacz.

 

Źródło: Piotr Piłaciński